Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

7 социални мрежи, които се провалиха грандиозно

Не всеки може да повтори успеха на Facebook Снимка: iStock
Не всеки може да повтори успеха на Facebook

През годините сме попадали във водовъртежа на много социални мрежи, но само една малка част от тях успяха да се утвърдят и да задържат потребителите си повече от няколко години.

Други се сгромолясаха зрелищно. Някои от най-големите провали в интернет всъщност стартираха с големи амбиции, но бързо се сблъскаха с реалността. Или не успяха да еволюират с времето и с промените в предпочитанията на хората, или не успяха да излязат от сянката на Facebook.

Но кои са тези провалили се във времето социални мрежи, които вече са забравени или са просто повод за носталгични усмивки?

MySpace

Снимка: MySpace

Преди Facebook да се появи на сцената, MySpace беше водещата социална мрежа. Стартира на 1 август 2003 г. и е първата платформа, която достига глобална аудитория и има значително влияние върху технологиите, поп културата и музиката, като потребителите ѝ старателно сглобяват профилите си чрез кодове за вграждане на снимки, текстове и дори музикални плейъри.

През юли 2005 г. Myspace е придобит от News Corporation за 580 млн. долара, а през юни 2006 г. дори надминава Yahoo! и Google като става най-посещавания уебсайт в САЩ.

Платформата задържа статута на най-голяма социална мрежа в света в периода между 2005 и 2009 г. Но след раждането на Facebook, интересът към нея постепенно изчезва, а през 2019 г. месечните посетители са спаднали до 7 милиона.

Междувременно MySpace сменя неколкократно както дизайна, така и собствениците си, като по едно време дори Джъстин Тимбърлейк е сред тях. Въпреки че много потребители смятат сайта за мъртъв, той все още съществува, макар и визуално да е далеч от най-силните си времена.

Google Wave и Google Buzz

Технологичният гигант има няколко опита да се набута в полето на социалните мрежи, но нито един от тях не се превърна във феномен. Даже напротив.

Google Buzz стартира през 2010 г. и дава възможност за споделяне на линкове, съобщения, статуси и клипове. Целта, разбира се, е да се разработи социална мрежа, която да съперничи на Facebook.

Buzz, който позволява вграждане на услуги от голям брой други платформи, обаче оцелява по-малко от две години, преди компанията да се откаже от него и да го замени с...

Google Plus

Снимка: iStock

Google Plus стартира на 28 юни 2011 г., като беше поредният опит на Google да изгради социална мрежа, която да бъде достойна конкуренция на Facebook... Но, уви, отново беше провал.

Услугата се отличаваше с функции като Circles (Кръгове), които позволяваха на потребителите да подреждат контактите си по категории, и обещаваше по-добър контрол върху споделеното съдържание. Въпреки тези нововъведения и първоначалния интерес, платформата не успя да ангажира потребителите дългосрочно и беше закрита през 2019 г.

FriendFeed

Тук навлизаме в полето на по-неизвестните проекти. Създаден през 2007 г. от бивши служители на Google, FriendFeed има за цел да използва други социални мрежи, за да изгради своя собствена.

Платформата събира и обединява информация от най-различни сайтове в реално време, като позволява на потребителите да създават персонализирани потоци, които да споделят с приятели.

Сайтът успява да достигне до средно един милион уникални потребители месечно, но през 2009 г. е придобит от Facebook. Компанията на Марк Зукърбърг впоследствие закрива услугата през 2015 г.

iTunes Ping

Тази социална мрежа на Apple оцелява едва две години, като различното при нея е, че е със силен акцент върху музиката.

Стартира като вградена функция в iTunes с над 1 милион потребители, на които позволява да следят музикални изпълнители и да получават актуализации относно песните им, както и съобщения от своите приятели.

Сблъсква се с редица проблеми - от спам с обещания за "безплатен iPhone" до фалшиви профили на музиканти. Ping също така е ограничена до само 23 държави с пълен достъп до iTunes Store, което оставя редица потенциални потребители без възможност да я ползват.

Услугата в крайна сметка е закрита през 2012 г.

Yik Yak

Yik Yak стартира през 2013 г. с интересна концепция - става дума за мобилно приложение, което позволява на колежани да си комуникират чрез разговори, достъпни в радиус от само 8 км. Т.е. за да участваш в разговора, трябва да си близо до останалите участници.

В допълнение услугата предоставя анонимност, каквато други социални мрежи избягват. Тези фактори водят до бум в популярността в първите 2 години от появата на Yik Yak, но и до критики заради прояви на расизъм, сексизъм и тормоз.

През 2017 г. приложението спира да функционира, но е съживено през 2021 г. Две години по-късно беше закупено от конкурента си и сходен като концепция Sidechat.



 

Най-четените