Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не се заблуждавайте! Женският футбол запада, преди да е изгрял

По време на европейски и световни първенства трибуните са пълни, но в домашните първенства картинката е далеч по-различна Снимка: Getty Images
По време на европейски и световни първенства трибуните са пълни, но в домашните първенства картинката е далеч по-различна

Международният женски футбол е в подем. Но на местно ниво е доста по-различно – така или иначе малката посещаемост във водещите европейски лиги продължава да спада. Англия е единственото изключение.

През миналата седмица над 60 000 души се събраха, за да гледат на живо дамите на Атлетико Мадрид и Барселона. На пръв поглед, гледката беше необичайна, но имайки предвид, че билетите бяха безплатни за членове на клубовете, а за останалите билетите бяха на цени от 5 евро, не бе толкова учудващо. Още повече, че на терена бяха звезди като Вики, Силвия, Кармен, Марта и др. Мачът се превърна в най-посещаваният в историята на европейския женски футбол.

През тази седмица дойде и още една добра новина за дамите. Дългогодишният спонсор на Висшата лига – банката Barclays, бе обявена като спонсор и на женската дивизия, като ще осигури 10 милиона паунда (11,5 млн. евро) в следващите три години. Парите може и да не изглеждат много за мъжкия футбол, но в женския подобни суми не са за пренебрежение.

Интересът към женския футбол никога не е бил по-голям. През лятото ще се проведе и Световно първенство във Франция, от което се очаква да привлече още фенове. Но в местните първенства числата на привържениците по стадионите стремглаво върви надолу.

„Повече от 60 000 зрители на женски мач в Испания е крачка напред, но е изолиран случай. Реалността е съвсем различна и тя е, че виждаме спад в посещаемостта“, споделя пресаташето на Турбине Постдам Стефан Шмит пред DW. Турбине е един от най-успешните отбори в немския женски футбол, а през миналия сезон привличаше по средно 1400 души на мач. Това бе второто най-добро постижение по този критерий, единствено зад шампиона Волфсбург. От всичките 12 отбора в женската Бундеслига едва четири могат да се похвалят с четирицифрена средна посещаемост.

Шмит не вярва и, че предстоящото Световно първенство във Франция ще повиши посещаемостта, независимо от представянето на Германия. „Преди пет години събирахме по около 2000 души на мач, а сега е под 1500.“

Спадът се усеща дори на мачовете на Волфсбург, който направи домашен дубъл през миналия сезон и победител в Шампионската лига от 2013 и 2014 година. Преди пет години жените на „вълците“ се радваха на средно по 2400 души на мач, докато през този сезон посещаемостта спадна до около 1300, което спад от почти 55%.

Единствено вицешампионът от миналия сезон Байерн Мюнхен е успял да запази числата в последните пет години. „Байерн печели от популярността на мъжкия отбор – добавя Шмит. – Ако, по някаква причина, някой не успее да гледа мача на мъжете, отива и гледа мача на жените.“

В останалите големи първенства в Европа числата също са притеснителни. Например, Олимпик Лион, победител в последните три издания на Шампионската лига и най-добър отбор в женския футбол в момента, изстрада почти цялостна загуба на феновете си. Френският тим се радваше на около 4500 зрители средно на мач преди пет години, докато сега по-малко от 1000 идват на домакинските двубои.


Монпелие също е загубил около 50% от посещаемостта си, Гингам – около 35%. Подобно на Германия, и във Франция има един позитивен пример – единствено ПСЖ не е засегнат от тези спадове.

В Италия се наблюдава същото, както и в Испания, където многолюдната гледка между Атлетико и Барселона изглежда еднократен инцидент.

Единственото изключение в големите първенства на Стария континент е Англия. Челси вече се радва на почти 2000 зрители на всеки домакински мач, в сравнение с 500 преди пет години. Манчестър Сити също отбелязва увеличение от около 40% до 1600/мач.

„Регистрирахме скок от 33% в посещаемостта след Световното първенство през 2015-а. Надяваме се той да бъде още по-голям след лятото тази година. Искаме да образоваме и да вдъхновим следващото поколение момичета за Евро 2021, което ще се играе на родна земя“, казва Даниел Фъргюсън, маркетинг мениджър на женската Висша лига.

 

Най-четените