Очила с добавена реалност вместо смартфони. Край на струпването на хора в градовете и на високите наеми. Саморегулиращи съдържанието онлайн общности. По-интимни онлайн кръгове вместо масови социални мрежи с милиарди потребители.
Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг има своята визия за това как ще изглежда светът през 2030 г. и не я пази само за себе си, а я споделя с всеки интересуващ се.
Нещо повече, той ясно заявява, че има намерение да работи в тези области, които според него ще бъдат важни през следващото десетилетие. От публикация от няколко страници в профила му в собствената му социална мрежа става ясно, че има намерение компанията Facebook да има ако не водеща, то основна роля във всяка една от тези задаващи се технологични, социални, а може би и политически промени.
През изминалото десетилетие Зукърбърг всяка година си поставяше лично предизвикателство с цел "да се развива по нови начини" извън ежедневната си работа по управлението на Facebook.
Какво е постигнал така? Научил е мандарин; програмирал е изкуствен интелект (ИИ), който да действа като асистент в дома му; прочел е повече книги; научил се е да ловува и да готви (можем само да предполагаме, че взима мерки в случай, че се стигне до апокалипсис); научил се е да чувства по-комфортно при публично говорене...
За последното не сме толкова сигурни, след като го гледахме как свидетелства пред комисия на американския Конгрес за проблемите с опазването на личните данни на потребителите.
Сега обаче Зукърбърг има намерение да изпробва нещо различно. Както сам посочва в публикацията си, животът му вече не е ориентиран само към развитието на Facebook - той е и баща, който обича да прекарва време със семейството си, да се занимава с филантропия и с хобитата си.
ОК, Марк, убеди ни, че си човек. Но какво планираш?
Зукърбърг иска да остави ежегодните предизвикателства в миналото, като през следващото десетилетие се фокусира върху нещо по-дългосрочно. Ето защо се е опитал да си представи как ще изглежда животът през 2030 г., за да е сигурен, че работи върху наистина важните неща.
Какво очаква да е реалност след 10 години? Сред примерите, които дава, са технология, която да създава усещането, че човек е до нас, дори когато е далеч, както и научни изследвания, които да са помогнали за лечението и предпазването от заболявания, така че очакванията за средна продължителност на живота да са се повишили с още 2,5 години. Това обаче не е всичко.
Прогнозите на Зукърбърг за света през 2030 г. са любопитни, а с оглед и на това, че ръководи една от най-важните технологични компании в светa, вероятно и доста пророчески. Защото освен да ги очаква, той има ресурсите и средствата да помогне за превръщането им в реалност.
Следващата компютърна платформа
Платформата на 90-те беше настолния компютър, през първото десетилетие на новия век фокусът беше към Мрежата, а през изминалото - мобилният телефон, който вероятно ще има основно място и занапред, посочва изпълнителният директор на Facebook.
За него обаче през 20-те години следващата масова платформа ще станат очилата за добавена реалност (AR, augmented reality), които ще "променят нашата връзка с технологиите".
"Добавената и виртуална реалност имат за цел да се получи усещане за присъствие - чувството, че си точно там с друга човек или на друго място", обяснява Зукърбърг и посочва, че за разлика от устройствата, които сега ни помагат да сме далеч от другите хора, следващата платформа ще ни помогне да сме по-близо до тях.
Това според него ще помогне и за чисто глобални процеси, като струпването на хора в градовете в търсене на работа, последвалото от това надуване на цените на жилищата и неравенствата във възможностите на база на това къде живееш.
"Представете си, че да можете да живеете където пожелаете и да имате достъп до всяка работа на което и да е друго място", предлага Зукърбърг. Нещо повече, намеква, че Facebook работи по нещо, което ще позволи това му предсказание да е по-близо до реалността преди да сме стигнали 2030-а.
Нова социална платформа
Не става ясно дали Зукърбърг намеква за нови проекти на собствената си компания, но той прогнозира, че в следващите 5+ години дигиталната социална среда на всеки от нас ще е много по-различна, като акцентът ще се върне върху личните интеракции и изграждането на по-малки общности.
Според шефа на Facebook интернет е позволил сближаването на милиарди хора, но това носи своите собствени предизвикателства, сред които и трудността човек да намери своята "уникална роля". Ето защо според него през следващото десетилетие ще бъдат изградени отново “всякакви видове по-малки общности, които отново да ни дадат усещане за интимност".
Т.е. да очакваме "Групите" във Facebook да станат отделно приложение? А може би се планира и нещо много по-мащабно.
Децентрализиране на възможностите
Зукърбърг очаква растеж не само на технологичния сектор, но и на други сфери от икономиката. Естествено, изтъква фокуса на собствената му компания върху подпомагане на малки бизнеси и дава пример със страниците в социалните мрежи, които помагат в намирането на клиенти.
"През следващото десетилетие се надяваме да изградим търговските и платежни инструменти, така че всеки малък бизнес да има лесен достъп до същата технология, която преди само големите компании са имали", посочва Зукърбърг.
Целта? Всеки да може да продава продукти чрез Instagram, да си пише с клиентите си в Messenger и да изпраща пари чрез WhatsApp. Да, социалните мрежи са безплатни, но очевидно оптимизирането им като посредник, който да печели пари и за създателите си, ще продължи занапред.
Властта в интернет - на хората, не на правителствата
Много любопитен момент от прогнозите на Зукърбърг е намекът, че през следващото десетилетие интернет вече няма да има нужда от традиционните политически институции.
Той стига до темата, посочвайки като много важен въпрос как ще се управляват новите големи дигитални общества, които интернет е направил възможни. Посочва, че платформи като Facebook трябва да избират между различни социални ценности - между свободното изразяване и безопасността, между личното пространство и закона, между създаването на отворени системи и ограничаването на достъпа до данни.
Правилно Зукърбърг отбелязва, че рядко има "правилен" отговор на тези дилеми. Ето защо според него частните компании не трябва "да вземат толкова много важни решения". И ето как се стига до прехвърляне на отговорността...
Единият отговор за директора на Facebook са регулациите - такива, каквито политици по света вече искат за големите интернет компании и социални мрежи. Правила, приети чрез демократичен процес, могат да донесат "повече легитимност и доверие, отколкото правилата, определени от компаниите", посочва той. Вкарва обаче интересно условие - "докато на нашите правителства се гледа като на законни".
Въпреки това Зукърбърг изразява мнение, че в "някои области" в интернет правителствата могат да въведат по-ясни правила, включително около изборите, вредното съдържание, защитата на личните данни и преносимостта на данни. Посочва, че сам е поискал такива регулации, макар че можем да си спомним колко предпазлив беше по темата “регулации” неотдавна.
Тук идва интересната част: той иска нови начини, по които онлайн общностите сами да се управляват.
Дава за пример т.нар. Oversight Board (Надзорен съвет), който Facebook създава. Пред него ще могат да се обжалват решения, свързани с дадено съдържание, с които човек не е съгласен, а независимият съвет - каквото и да значи “независим” в случая - ще има финалната дума дали нещо е допустимо в социалната мрежа.
Зукърбърг казва, че ще използва позицията си, за да разшири "управлението от страна на общността" по подобни начини, като това според него може да се превърне в модел за онлайн общностите в бъдеще.
Оптимистичен план, който разчита твърде много на добронамереността на хората онлайн, и може да се разглежда като начин да бъде заобиколен натиска за правителствени регулации. "Вижте, хората сами решават кое е ОК, не сме ние" е удобен начин за измиване на ръце. Ползата, която без съмнение някои ще видят, е гаранцията, че традиционните институции няма да ограничават свободите в интернет.
Поколенческа промяна
Зукърбърг обяснява, че когато е създавал Facebook, една от причините да даде "глас на хората" е очакването му, че така е щял да даде повече сила на своето поколение (защото сайтът не е създаден с цел колежани да се свалят там, разбира се, разбира се). Според него обаче все още не се е стигнало до "поколенческа промяна" по някои важни въпроси.
"Днес много важни институции в нашето общество все още не правят достатъчно, за да обърнат внимание на проблемите, пред които се изправят по-младите поколения - от климатичните промени до растящите разходи за образование, жилище и здравеопазване", пише той.
Според него обаче колкото повече милениали получават право на глас, толкова по-бързо ще се промени това. До края на десетилетието Зукърбърг очаква повече институции да бъдат контролирани от милениали и да се мисли по-дългосрочно по тези проблеми.
Това е придружено с малко реклама на Facebook като компания на милениали и на инвестиционната компания Chan Zuckerberg Initiative, но важното е, че Зукърбърг обещава повече инвестиции в лечението и превенцията на болести и подобряване на образованието чрез персонализирането му, както и даване на шанс на млади предприемачи.
Дори само част от тези прогнози да се сбъднат, следващите 10 години се очертават най-малкото интересни. А имаме усещането, че човекът, променил със сайта си света през последните две десетилетия, няма да губи времето си с нещо, в чиито успех (или сбъдване) не вярва.