Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият план на Зукърбърг за доминация - 100 млрд. долара за умни очила и VR

Meta смята да инвестира на едро в изкуствена и добавена реалност, а шефът на компанията вярва, че 2025 г. ще е решаваща за сектора Снимка: Getty Images
Meta смята да инвестира на едро в изкуствена и добавена реалност, а шефът на компанията вярва, че 2025 г. ще е решаваща за сектора

Досега инвестициите на Meta във виртуална и добавена реалност все още не са довели до бум на индустрията, но това не пречи на Марк Зукърбърг и компания да продължават да настояват, че това е бъдещето на технологиите.

Това си личи и от последния доклад на компанията, от който става ясно, че до края на годината се очаква инвестициите в тази посока да надхвърлят 100 милиарда долара.

Самият Зукърбърг коментира, че 2025 г. ще бъде "решаваща година" за смарт очилата.

В последния си годишен доклад Meta разкри, че е инвестирала 19,9 милиарда долара в своето подразделение Reality Labs за 2024 г. То е отговорно за разработването и лансирането на комплекта за виртуална реалност Quest VR, както и за смарт очилата Ray-Ban Meta.

---

Промените в Meta идват и един от най-близките хора на Доналд Тръмп ще е там, за да ги надзирава:

Вторите Зукърбърг наскоро определи като "истински хит", след като стана ясно, че през 2024 г. са продадени 1 млн. комплекта от тях, докато комплекта за виртуална реалност все още среща слаб интерес.

Откакто през 2014 г. Meta придоби производителя на VR очила Oculus, общият размер на инвестициите на компанията за виртуална и добавена реалност (разработка на технологии и придобиване на вече съществуващи други технологии) надхвърлят 80 милиарда долара - поне според изчисления на "Файнейшъл таймс".

Умните очила на Meta, произведени в колаборация с Ray-Ban Снимка: Getty Images
Умните очила на Meta, произведени в колаборация с Ray-Ban

През 2025 г. се очаква инвестициите Meta в Reality Labs да нараснат с още около 20 милиарда долара отгоре на миналогодишния бюджет.

През 2021 г. компанията-майка на Facebook се ребрандира в Meta, за да подчертае визията си за изграждане на "метавеселена" - нов виртуален свят, който да позволи на всеки да развие свой аватар и да живее с него паралелен виртуален живот.

Постепенно обаче фокусът на Reality Labs беше изместен, като от миналата година насам той пада повече върху разработването на интелигентни очила за добавена реалност (AR) с изкуствен интелект.

Очила с добавена реалност от Meta Снимка: Meta
Очила с добавена реалност от Meta

Една от причините е фактът, че през септември беше представен прототипът Orion, за които главният изпълнителен директор на Meta говори като за най-усъвършенствания модел на тази технология досега.

Според него очилата с добавена реалност ще са следващата глава в компютърните услуги и технологии, защото позволяват дигитални изживявания, които не са ограничени от размерите на екрана, а целият заобикалящ свят става дисплей за 2D, 3D и холограмни изображения.

Зукърбърг също така смята, че AR очилата позволяват по-лесно развиване на потенциала на изкуствения интелект и възможностите му да се слива с реалния свят. Подобни очила помагат на потребителя да взаимодейства по-лесно с изкуствения интелект и улесняват ИИ да опознава света и да реагира по-адекватно на желанията на хората.

Миналата седмица Марк Зукърбърг говори за перспективите пред очилата с изкуствен интелект, които компанията му произвежда в партньорство с компанията майка на очилата Ray-Ban - EssilorLuxottica.

Ray-Ban Meta трябва да се превърнат в нещото, което ще замени смартфоните. Снимка: Getty Images
Ray-Ban Meta трябва да се превърнат в нещото, което ще замени смартфоните.

"Това ще е определяща година, която ще определи дали сме на път към създаването на стотици милиони и в крайна сметка милиарди очила с изкуствен интелект. И дали очилата са следващата компютърна платформа, за която ние вече говорим от известно време", заяви той.

Ray-Ban Meta имат вградени малки камери, микрофони и високоговорители, което позволява на потребителите да правят снимки, да слушат музика и да работят с ИИ асистент чрез гласови команди.

Meta планира да пусне нова версия на своите умни очила по-късно тази година.

---

Светът на модата също е вдъхновен от идеята за добавена реалност. Защо обаче: 

---

И все пак не всички подхождат с оптимизъм към увеличените инвестиции на компанията за виртуална и добавена реалност.

За 2024 г. подразделението на Meta е изкарало 2,1 милиарда долара приходи, което е с 13% повече спрямо предходната година, но това е само част от картинката. Въпреки увеличаващите се приходи на Reality Labs, там са генерирани рекордно високи оперативни загуби - 17,7 милиарда долара за 2024 г., което е ръст от 10% спрямо 2023 г.

Затова и анализаторите все още не прибързват с оценките си доколко успешни са инвестициите на Meta.

От технологичния гигант обаче вярват, че работата на Reality Labs може да даде нов тласък на целия технологичен сектор. За Meta очилата с добавена реалност са възможност да се създаде нова компютърна платформа, която потенциално да замени смартфоните.

Затова участието на компанията в разработването на AR технологии е начинът ѝ да се опита да намали зависимостта си от Apple и Google за разпространение на приложения.

Въпреки планираните едри инвестиции, Meta като цяло остава на сериозна печалба, а причината е най-вече в изключително доходоносния онлайн рекламен бизнес. Нетната печалба е нараснала с 60% миналата година до 62,4 млрд. долара.

---

Марк Зукърбърг има и други планове за компанията си. Ето някои от тях:

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените