Внимавайте какво си говорите в хола. Телевизорът ви може би слуша. И споделя.
Подобно предупреждение отправиха от Samsung към потребителите на серията им от смарт телевизори с интернет-връзка, които позволяват на зрителя да ги управлява с гласови команди.
"Бъдете внимателни, тъй като е възможно думите от разговорите ви, включително лична или друга конфиденциална информация, да бъдат прихванати и предадени на трети страни при употреба на функцията "Гласова команда", пише Samsung в обновената си декларация за защита на поверителността.
Samsung напомнят, че опцията за гласови команди може да бъде изключена, за да не притеснява потребителите. Ако е активирана, започва да "слуша" след команда "Hi TV".
Във всеки случай, няма начин функцията да се ползва, без да предоставя данни на външния сървър.
Принципът на работа на функцията при смарт телевизорите се базира на записващо устройство, което улавя определени команди, превръща ги в текст чрез външен софтуер и ги преобразува в команда към телевизора.
Samsung отказва да съобщи името на компанията, производител на софтуера за преработка на гласовата команда.
Според Forbes е възможно въпросната "трета страна" да е Nuance - най-голямата световна компания, която се занимава с разработка на софтуер за гласово разпознаване и стои зад технологията на Siri.
Клиентите на Nuance обикновено не разкриват партньорството си с компанията заради договорни задължения. Информацията за сътрудничеството с Apple беше разкрита по инициатива на самата софтуерна компания.
Nuance също обявяват в документацията си за защита на поверителността, че споделят гласови данни с трети страни, но гарантират, че ги използват само за подобряване на функционалността на услугите си.
От Samsung уверяват клиентите си, че работят по индустриалните стандарти за безопасност, в това число с криптиране на данни, за да гаранират защитата на личната информация на потребителите и да не допускат непозволено събиране или използване на данни.
Те категорично заявяват, че не архивират и не продават на трети страни информацията, събрана от гласовите команди на клиентите.
Това не е първият случай на противоречия около "умните" телевизори. През 2013 г. имаше оплаквания от устройството на LG, което записваше и изпращаше на компанията данни за зрителските навици на потребителите без изричното им съгласието и без криптиране на данните.
LG експериментираше с излъчването на таргетирани реклами по смарт телевизорите си, за което събираше данни за клиентите си като местонахождение, възраст и пол.
Проблемът със сигурността в жилищата, които са оборудвани с "умни" технологични продукти, беше засегнат и в доклад на Европейската агенция за мрежова и информационна сигурност (ENISA).
Камерите, температурните сензори, датчиците за движение, влажност на въздуха и микрофоните в новите жилища идват от различни производители и лесно могат да се "свържат" в smart-телевизора като координационен център, пишат от ENISA.
"Физическото разположение на телевизора - обикновено в средата на жилището - представлява добра позиция за наблюдение на пространството и на активностите, извършвани в него. Данните за начина на живот на потребителите в "умните" домове са много ценни за рекламодателите и за компаниите, които се занимават с обработка на бази данни", предупреждават от агенцията.
Препоръката им към потребителите е да ограничават използването на външни услуги за автоматизация и съхранение на данни - колкото повече контрол върху информацията има клиентът, толкова по-малко възможности за атака срещу личното му пространство съществуват.