Властите в Норвегия и Дания проучват как да решат проблем с пробойна в сигурността на стотици електрически автобуси на градския транспорт.
Те са произведени в Китай и разследване в Норвегия показва, че могат да бъдат спрени дистанционно.
Проучването на норвежките транспортни власти сочи, че китайският доставчик има достъп от разстояние върху софтуерните ъпдейти и диагностиката на контролните системи на превозните средства Yutong. Tова потенциално може да се използва, за да се въздейства на автобусите - те да бъдат спрени и изключени дори от Китай.
Норвежката компания за обществен транспорт Ruter, която оперира и в столицата Осло, е направила през лятото тестове на два електробуса в изолирана среда.
Единият е бил произведен в Европа, а другият в Китай.
••• В Норвегия почти всички нови коли са електрически:
От компанията са установили, че контролът над китайските електрически автобуси може да бъде поет от производителя, който има достъп от разстояние върху софтуерните ъпдейти на всяка от колите, както и върху диагностиката и системата за контрол на батерията и захранването с ток.
"На теория, по тези причини автобусът би могъл да бъде спрян или изваден от строя от производителя", гласи докладът на Ruter, цитиран от норвежки медии през октомври и предаден на транспортните власти.
Според ръководството на транспортната компания има риск както доставчикът, така и други да могат да поемат контрола над всичко в превозните средства, което е свързано с интернет и облачни услуги.
Разследването обаче е установило, че камерите на автобусите не могат да пращат кадри извън Норвегия, тъй като не са свързани с интернет.
Оттам смятат, че вероятността доставчиците да спрат автобусите е малка, тъй като не биха имали полза от това.
Въпросът обаче трябва да се приеме сериозно в името на сигурността - в Норвегия се използват стотици китайски автобуси, около 850 са на конкретния производител Yutong. А в столицата и още няколко града автобусите от обществения транспорт са част от плановете за евакуация в случай на нужда.
От Ruter казват, че вземат мерки срещу тези потенциални рискове, а националните и местните власти също трябва да помогнат.
Разследването е установило, че дистанционното деактивиране може да бъде предотвратено като се премахне сим картата на автобуса и така се прекъсне връзката с интернет. Макар че това не се прави, защото има опасност да спре връзката на превозното средство и с други системи, поне показва, че при нужда властите и транспортните компании могат да получат пълен контрол върху превозните средства.
В Дания също се ползват китайски електрически автобуси за обществен транспорт, като най-голямата компания в сектора Movia има над 260 рейса на Yutong.
Оттам са наясно, че електрическите автобуси, подобно на е-колите, могат да бъдат деактивирани дистанционно, ако софтуерните им системи имат уеб достъп. "Това не е проблем на китайските автобуси. Това е проблем за всички видове превозни средства и устройства с вградена китайска електроника", коментира шефът на Movia Йепе Гор.
Според него Датската агенция за гражданска защита не е уведомена за случаи електрически автобуси да са спирали. Но е предупредила, че превозните средства са оборудвани със "субсистеми с интернет свързаност и камери, микрофони, GPS, които могат да представляват уязвими места и потенциално да бъдат използвани за нарушаване на работата на автобусите".
От Yutong заявиха, че стриктно спазват "действащите закони, регулации и индустриални стандарти в страните, където оперират нейните превозни средства" и че данните от терминалите на автобусите Yutong в Европейския съюз се съхраняват в центъра за данни на Amazon Web Services във Франкфурт.
Говорител на компанията допълни, че данните "се използват единствено за поддръжка, оптимизация и подобрения, свързани с превозните средства, за да отговорим на нуждите на клиентите след продажбата". Те са защитени чрез криптиране при съхранение и контрол на достъпа, поясняват оттам и уверяват, че "никой няма право да получава достъп или да ги преглежда без разрешение от клиента".
••• Дания също сериозно набляга на устойчиви решения:

