Едно от първите неща, които Илон Мъск направи след като купи Twitter, беше да спре акаунта, който следеше частните му полети.
Поддържаният от колежанина Джак Суийни @ElonJet дълго време дразнеше милиардера като пускаше информация за движението на частния му самолет. Нито молби, нито предложени няколко хиляди долара не спряха младежа, докато накрая Мъск се придоби социалната мрежа и спря акаунта.
Суийни, който на базата на официални данни следи полетите на самолетите на едни от най-богатите и известни хора на планетата, наскоро отново попадна в полезрението - след като беше заплашен със съд от адвокатите на Тейлър Суифт.
Той продължава да информира феновете си от други социални медии, както и от собствения си сайт. Информацията за Мъск обаче се публикува с 24-часа закъснение, а наскоро Meta спря профилите, които следят и самолета на Тейлър Суифт във Facebook и Instagram.
Без проблеми обаче работят тези, които следят други богати и известни - от Ким Кардашиян до Бил Гейтс и Джеф Безос.
Нещо повече - за няколко години Суийни придоби легендарен статут и има все повече фенове и последователи, а данните, които публикува за полетите, се използват и за изчисление на въглеродния отпечатък от самолетите на знаменитостите.
Flew from San Jose, California, US to Austin, Texas, US 24 hours ago.
— ElonJet but Delayed (@ElonJetNextDay) February 9, 2024
Apx. flt. time 2 Hours : 45 Mins. pic.twitter.com/L6Msp06Iuv
Един от тях е американският гимназист Акаш Шендур, който има свой проект - ClimateJets, с който изчислява емисиите от самолетите на богатите.
18-годишното момче от Сиатъл ползва данни, които получава от мрежа доброволци. Той борави с информация от наземния контрол на летищата за полетите, което дава представа от къде и до къде се лети и чий самолет е това.
Акаш ползва и информация от сайта на Джак Суийни, а след това изчислява нужното гориво за съответния маршрут и емисиите от него.
Така Акаш стига до извода, че от десетките полети през 2022 г. най-голям отпечатък оставя частният самолет на милиардера Томас Сийбъл - основател на софтуерната компания Siebel Systems и изпълнителен директор на платформата за ИИ софтуер - C3.ai.
Той, според момчето, е произвел 4649 тона въглероден диоксид за година - при 15,5 тона средно за американците, колкото 299 граждани на САЩ.
Сийбъл е ползвал три самолета, които са осъществили 458 полета, което е цели 35 дни във въздуха.
По принцип повечето частни самолети са регистрирани на името на корпорации и няма как да се провери кой лети с тях, не е ясно на каква част от полетите е присъствал лично и милиардерът.
Най-честите дестинации на машините му са градове в САЩ, но полети са регистрирани и до Франция, Италия и Португалия.
След технологичния милиардер, най-големите замърсители се оказват семейство Мърдок - собствениците на редица таблоиди във Великобритания и на Fox News в САЩ.
Резултатът от полетите на техните 4 самолета са 4357 тона въглероден диоксид.
Трети в непрестижната класация се нареждат членовете на фамилия Де Вос, собственици на баскетболния отбор Orlando Magic и на търговската компания Amway с 4112 тона.
Едно от лицата на борбата с климатичните промени - основателят на Microsoft Бил Гейтс, е произвел 3058 тона емисии с 393 полета на 3-те частни самолета, които е ползвал през 2022 г. Полетите - извън тези в САЩ - са до цели 20 държави по цял свят - от Барбадос и Кения през Швеция и Гърция до Катар и Япония.
Самият Гейтс е коментирал този въпрос и твърди, че използва устойчиво гориво и компенсира отпечатъка си като инвестира и финансира зелени проекти за намаление на емисиите.
На този фон приносът на Джеф Безос бледнее - 1772 тона, а Илон Мъск не може да се похвали и с толкова - той е достигнал едва 1699 тона.
Въпреки че обикновено най-атакувани за частните си самолети са хора от шоубизнеса, изчисленията на Акаш показват, че повече емисии идват от полетите на бизнесмени.
Първи от представителите на шоу бизнеса в проекта е рапърът Питбул с 3156 тона емисии. Джей Зи е допринесъл за глобалното затопляне с 2044 тона CO2.
Ким Кардашиян е с 1468 тона, с 9 повече от Стивън Спилбърг. Тейлър Суифт е с 1125, но все пак данните са за 2022 г., когато певицата не летеше от Токио до Лас Вегас, за да гледа мачове на Травис Келси.
Момчето е отразило и руските олигарси, които заемат дъното на класацията с около и под 100 тона емисии. Последен е починалият при катастрофа през 2023 г. Евгений Пригожин, който година по-рано се е отчел с едва 68 тона.
Целта на Акаш Шендур е не само да държи отговорни хората, които произвеждат големи емисии, но и да привлече внимание към несъответствието между отпечатъка на обикновените хора в Америка и на ултра богатите, обясни той пред радио KUOW.
Не изглежда да е трогнал богатите кой знае колко.