Макар днес "Умирай трудно" да се смята за ярък пример в екшън жанра, когато филмът се създава, малцина вярвали в успеха му. Никой от големите кинозвезди и режисьори на 80-те не иска да бъде свързан с продукцията, а иновативните каскади са измислени на момента.
По тази причина началото на "Умирай трудно" е скромно, а грандиозният успех се дължи основно на двама души - сценаристът Джеб Стюарт, който спешно се нуждаел от пробив, и продуцентът от 20th Century Fox Джоел Силвър, който отчаяно търсил летен блокбъстър за студиото.
За да проследим корените на "Умирай трудно", трябва да се върнем към 1968 г., когато Fox пуска The Detective - криминална неоноар мистерия по бестселъра на Родерик Торп. Филмът се оказва касов успех и когато през 1979 г. писателят публикува продължението Nothing Lasts Forever, студиото решава да го екранизира с надеждата да повтори постижението.
С адаптирането на книгата е натоварен Джеб Стюарт, който по това време е стресиран, преуморен и едва свързва двата края с ниските си хонорари като сценарист. Прочитайки оригиналния роман, Стюарт се напряга още повече, защото осъзнава, че е изправен пред най-голямото предизвикателство в кариерата си.
От него се очаквало да превърне мрачния Nothing Lasts Forever, в който пенсиониран детектив се опитва да спаси дъщеря си от лапите на терористи, в забавен летен екшън, достоен за вниманието на масовата публика.
••• Още екшън класики, които са по книги, ще намерите тук:
Месеци наред сценаристът не може да се измъкне от задънената улица, чудейки се как да завърти историята. Тогава животът се намесва и му поднася вдъхновение под формата на пътен инцидент.
Стюарт катастрофира с колата си, докато шофира по междущатска магистрала няколко часа след жесток спор със съпругата си. Докато пътувал към болницата, той осъзнал, че ако нещо фатално му се беше случило, последният им разговор щеше да е кавга.
Това лично прозрение става основа за сюжета на "Умирай трудно".
Вместо главният герой да е 60-годишният огорчен от живота пенсиониран детектив Джо Лийланд, Стюарт решава да го превърне в 30-годишния Джон Маклейн - нюйоркски полицай, който се опитва да изглади отношенията със съпругата си, когато попада в епицентъра на терористична атака.
След месеци на творчески блокаж, Стюарт успява да напише целия сценарий само за две седмици и да го предаде на Fox. Студиото дава зелена светлина и назначава продуцента Джоел Силвър ("Хищникът", "Смъртоносно оръжие") да ръководи снимките.
Силвър си представял екшъна в стил "Рамбо", но пренесен в офис сграда, и затова се обръща към най-големите познавачи на жанра през 80-те с молба да го екранизират.
Първият режисьор, към когото се обръща, е Пол Верховен ("Робокоп"), но той категорично отказва. След това Силвър се свързва с Джон Мактиърнън ("Хищникът"), но и той първоначално отклонява предложението.
След няколко настойчиви разговора Мактиърнън в крайна сметка се съгласява да режисира "Умирай трудно", но при условие че в историята бъде внесена малко радост.
••• Историята на режисьора Джон Мактиърнън разказваме тук:
Силвър склонява да променят леко сценария и вместо действието да се развива през лятото, събитията да се случват на Коледа. Тогава никой от двамата не осъзнава, че това разместване ще отприщи един от най-големите и все още неразрешени спорове в киното - коледен филм ли е "Умирай трудно", или не.
След като постигат съгласие за рамката на филма, Силвър и Мактиърнън се заемат с търсенето на водещия актьор.
Преди Джеб Стюарт да подмлади главния герой, Fox предлагат ролята на Франк Синатра, но той отказва с мотива, че е вече на 70 години и е твърде уморен за екшън роли.
След като е решено, че Джон Маклейн ще е около 30-годишен полицай, продуцентът и режисьорът насочват поглед към големите екшън звезди. Ролята последователно е предложена на Арнолд Шварценегер, Силвестър Сталоун, Клинт Истууд, Харисън Форд, Пол Нюман, Ал Пачино и Ричард Гиър - всички те отказват.
Така изборът се насочва към Брус Уилис, тогава известен най-вече от комедийния сериал "Съдружници по неволя".
Макар да няма репутация на филмова звезда, още по-малко на екшън герой, Мактиърнън вижда потенциал в него заради излъчването му на обикновен човек. Зрителите лесно биха повярвали, че изпитва трудности да оцелее в ситуация на заплаха, а напрежението би било много по-естествено.
Първоначално Уилис отказва ролята, защото снимките се припокриват с графика на сериала. Но когато партньорката му Сибил Шепърд обявява, че е бременна и поредицата ще бъде поставен на пауза за 11 седмици, Fox виждат възможност. Студиото развързва кесията и предлага на Уилис щедър хонорар от 5 милиона долара - достатъчен, за да подпише.
Финалният щрих преди снимките идва с наемането на оператора Ян Дьо Бонт, от когото идва идеята "Умирай трудно" да бъде заснет на реални локации, а не в изолирано студио. Силвър успява да осигури етаж от сградата на Fox Plaza за офис сцените, а Дьо Бонт разполага 24 камери из Лос Анджелис за автентични гледки към града.
Координаторът по каскадите също има ясен план как да направи бойните сцени по-правдоподобни.
Той предлага актьорите да използват реквизит, който вече се намира в офис сградата, а експлозиите да бъдат истински. Така на снимачната площадка действително се изстрелват ракетни установки, взривява се камион на SWAT, а в една от сцените всички прозорци на цял етаж от Fox Plaza се пръсват едновременно.
Шумът обаче се оказва непоносим за съседите, затова при ключовата сцена с експлозията на покрива екипът решава да използва хеликоптер. Каскадата е толкова рискована, че след като Брус Уилис приключва снимките, Ян Дьо Бонт го поздравява, че е оцелял.
След като снимките приключват и филмът е монтиран, целият екип е сигурен, че е създал нещо уникално. Но публиката се нуждае от още малко убеждаване.
Когато излиза първият трейлър, зрителите така мощно освиркват появата на Брус Уилис, че Fox скриват лицето му от плакатите и го връщат едва след като филмът започва да набира популярност.
В САЩ премиерата е на 15 юли 1988 г., а след възторжените реакции "Умирай трудно" успява да донесе 140 милиона долара приходи. Неочакваният успех води до още пет продължения и изстрелва кариерата на Брус Уилис в небесата.
Така от филм, замислен като "Рамбо в офис сграда", "Умирай трудно" се превръща в заглавие, което предефинира екшън жанра и предлага на индустрията нова формула за успех.

