След цели 55 години и вече на възраст, двама актьори са решили да търсят справедливост за голи сцени, излъчени без тяхно съгласие във филм от 1968 г.
Оливия Хъси и Ленърд Уайтинг са подали иск в съда в Санта Моника, САЩ, в който обвиняват филмовото студио "Парамаунт" в сексуална експлоатация и разпространение на голи кадри на деца, съобщава Variety.
Става дума за сцена от класическия "Ромео и Жулиета" на режисьора Франко Дзефирели, номиниран за 4 награди "Оскар" и смятан за връх в кариерите и на 15-годишната тогава британка Оливия Хъси и на сънародника ѝ Уайтинг, на 16 г. по онова време.
В нея се виждат голите гърди на Хъси и дупето на Уайтинг, които посрещат заедно сутринта в леглото. През 1968 г. подобна сцена поражда противоречиви коментари, макар че днес би се приела по-скоро като консервативна.
Проблемът е, че актьорите, тогава непълнолетни, са били уверени от режисьора Дзефирели, че няма да бъдат показани голи в лентата, а за въпросната сцена в спалнята ще носят бельо с телесен цвят. В крайна сметка на сутринта преди снимките обаче той казва, че двамата трябва да са голи и с телесен грим, "иначе сцената няма да стане", а кариерите им ще пострадат, гласи жалбата.
В иска се обяснява, че Дзефирели, който почина през 2019 г., е показал на двамата невръстни актьори къде ще стои камерата и ги уверил, че никакви голи кадри няма да се снимат или показват във филма. Според жалбата режисьорът не е бил честен и на практика Хъси и Уайтинг са снимани голи без тяхно знание.
"Това, което им е казано, и това, което се случва, са две различни неща. Те са вярвали на Франко. На тази възраст, като актьори, са приели неговото ръководство и са вярвали, че няма да наруши доверието им. Той им е бил приятел, а и на по 16 г. какво биха могли да направят? Няма възможности, нямало е #MeToo", обяснява Тони Мариноци, мениджър и на двамата актьори, които днес са над 70 годишни.
Заради цялата история Хъси и Уайтинг страдат от "психични мъки и емоционален дистрес за всички 55 години след излизането на филма", пише в жалбата. Освен това заради голата сцена са загубили и възможности за работа, изтъкват те. Факт е, че и двамата имат доста малко и далеч по-неизвестни роли след "Ромео и Жулиета", въпреки огромния успех на филма.
Двамата оценяват щетите, които са понесли, на 500 млн. долара.
Те съдят "Парамаунт" за сексуално насилие, сексуален тормоз и измама, и обвиняват студиото в сексуална експлоатация и разпространение на голи снимки на непълнолетни.
Двамата твърдят, че от "Парамаунт" или са знаели, или е трябвало да знаят, че кадрите на голите им тела "бяха тайно и незаконно придобити... за по-нататъшна употреба от "Парамаунт" и други", цитират от "Лос Анджелис Таймс" части от жалбата.
Сумата изглежда доста смела, но защо не - както отбелязва и адвокатът на двамата Соломон Гресен, голите снимки на непълнолетни са незаконни и не трябва да се показват.
"Та са били много млади, наивни деца през 60-те, които са нямали понятие какво ще им се случи. Изведнъж стават известни до степен, която никога не са очаквали, а като допълнение са насилени по начин, с който не са знаели как да се справят", обяснява адвокатът.
Съдебният иск представлява и обрат във вижданията на Оливия Хъси, която през 2018 г. защитава пред Variety голата сцена и обяснява, че е била нужна за филма, снимана е с вкус, а и никой на нейната възраст дотогава не е правил нещо подобно.
Сцената беше табу в Америка през 1968 г., но по това време в Европа голотата беше вече нещо нормално за европейските филми, обясни тя и пред "Фокс Нюз", отново през 2018 г.
"Не беше кой знае какво. А Ленърд не се срамуваше изобщо. По средата на снимките напълно забравих, че съм без дрехи", допълни тя тогава.
Защо изведнъж си е променила мнението? Законът в Калифорния временно спря ограниченията за давност на по-стари жалби за сексуално насилие над деца. Последва наплив от жалби срещу скаутските, католическата църква, както и други организации, особено към края на временната отмяна на давността на 31 декември 2022 г.
"Ромео и Жулиета" на Франко Дзеферини се смята за класика и се показва на студенти по актьорско майсторство при изучаването на Шекспировите пиеси.
Номинациите му за "Оскар" са 4, включително и за най-добра режисура на Дзеферини и за най-добър филм, но печели само статуетките за операторско майсторство и костюми.