Един от най-големите производители на автомобили в света е изправен пред угрозата да изчезне.
Става въпрос за японския гигант Nissan, който преминава през безпрецедентна финансова криза.
Високопоставени вътрешни източници на Financial Times твърдят, че на легендарната компания ѝ "остават 12-14 месеца живот."
Проблемите не са от скоро.
Допреди по-малко от десетилетие Nissan бе в челната десетка по приходи и продажби сред производителите в света наред с Toyota, Volkswagen Group, Hyundai Motor Group, General Motors и Ford. Съюзът с Renault (към който през 2016 г. се присъедини и Mitsubishi) стабилизира Nissan и и я превърна във водещ играч през първите две десетилетия на новия век.
И тогава дойде COVID-19 пандемията...
Тя засегна изключително много продажбите, приходите и общия капацитет за производство. Бяха затворени фабрики в Испания и Индонезия, а само няколко месеца след началото на локдауните бе обявено отрязване с 20% на производството.
Горе-долу по същото време изгърмя и скандалът с Карлос Гон - дългогодишният главен изпълнителен директор на Renault и Nissan, един от архитектите на съюза, който през 1999 г. спасява и двете компании от фалит, но за когото стана ясно, че дълги години е подправял финансови отчети и си е присвоил средства.
Всичко това се отрази много лошо на бизнеса и разклати отношенията с Renault и Mitsubishi.
Миналата година се наложи основно рекалибриране на отношенията. Renault притежаваше 43% дял в Nissan, които обаче бяха намалени до 36%, включващи 17%, прехвърлени към френски инвестиционен фонд.
От своя страна Nissan получи право на глас в управителния съвет на Renault срещу своите 15% дял във френския производител.
На този фон в в началото на месеца бе обявен спад на продажбите в ключовете пазари на Америка и Япония, което налага нуждата от съкращения на 9000 служители и намаляване на производствения капацитет с една пета, за да бъдат свити разходите. Идеята е да се спестят около 3 милиарда долара.
Междувременно вървят тежки преговори за преструктуриране и търсене на външно финансиране от банки и инвестиционни фондове за излизане от тежката криза. Тук се очертава и продажба на 10 пункта от 34-процентния дял в Mitsubishi.
Друг вариант е да се прибегне до вечния ĸoнĸypeнт Ноnda.
През пролетта двете компании започнаха партньорство за дългосрочно развитие на електромобили. Вече не се изключва възможността това партньорство да прерасне в продажба на дялове, което според някои би могло да доведе до поглъщане, ако Honda вземе мажоритарен дял в Nissan.
Със сигурност подобно нещо ще повлияе на отношенията с Renault и Mitsubishi.
Поне за момента официални преговори не се водят. При всички положения обаче ръководните фактори в четирите компании обмислят и претеглят различните възможности.
Очакванията в индустрията са сериозно разтърсване в следващата година. Големият въпрос дали след него ще остане нещо от Nissan.