Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китайското кафе, което застрашава доминацията на Starbucks

Задава се кафе война Снимка: Getty Images
Задава се кафе война

Няма съмнение, че Starbucks е най-голямата верига кафенета в света, но може би на хоризонта се задава конкуренция от неочаквано място. 

Американската компания дълго време държеше безспорното първо място в Китай, след като през 1999 г. отваря там първия си клон. В онези години Starbucks e пионер като бизнес модел и предлагани продукти.

Две десетилетия по-късно вече не е така.

Още през 2023 г. местният бранд Luckin Coffee регистрира печалба от 3,5 милиарда долара, отнемайки за първи път лидерската позиция на Starbucks на китайския пазар.

Оттогава насам Luckin непрекъснато се разраства и вече показва готовност да се намести на домашния терен на американския гигант. Тази седмица Luckin отвори своите първи два обекта в САЩ - по-конкретно в Ню Йорк - и много вероятно съвсем скоро ще има още много.

Какво е всъщност Luckin Coffee?

Компанията се появява за първи път през 2017 г. и започва ударно още от самото начало. За около година отваря над 1300 обекта из Китай и изпреварва по този показател друг световен гигант в лицето на Costa Coffee.

В Luckin залагат на изключително агресивна маркетинг кампания, значително по-ниски цени на напитките в сравнение със западните конкуренти и дигитални разплащания чрез мобилно приложение, за което помага партньорство с китайския технологичен гигант Tencent.

За по-малко от три години Luckin става втората най-голяма верига кафенета в Китай, преди да се стигне до огромен скандал през 2020 г. Тогава става ясно, че част от служителите във висшето ръководство са подправяли счетоводството, което води до оттегляне на инвеститори, отказ на банки да предоставят заеми и в крайна сметка до обявяване на фалит.

Следва пълно преструктуриране на ръководството и бързо завръщане в бизнеса.

В момента Luckin разполага с около 22 000 кафенета в Китай, Малайзия и Сингапур. Повечето обекти са малки и на самообслужване, което позволява бързото разрастване на ниска цена.

Менюто е доминирано от различни видове топли и студени кафе и матча напитки. В запазена марка се е превърнала възможността за добавяне на плодови вкусове към студените кафе напитки, както и рецепта за различни варианти на комбинация между кокосово мляко с плодови сокове.

Основната целева група на Luckin са предимно младите хора. Изследване от 2021 г. показва, че 37% от хората, които консумират кафе редовно в Китай, са на възраст между 25 и 34 години, а тенденциите са то да измести чая като традиционно по-популярната напитка.

Снимка: Getty Images

Въпросът е дали може да се конкурира действително със Starbucks на международно ниво.

Сиатълската компания си остава мастодонт в кафе бранша с над 40 000 обекта в 88 държави, а приходите за 2024 г. в глобален мащаб са 36 милиарда долара. Само за сравнение годишният бюджет на България за същата година e около 43 милиарда долара.

Въпреки че формулата на Luckin засега изглежда да е успешна в Китай, предстои да се види дали същото ще се случи и в САЩ, където Starbucks разчита на над 50-годишна традиция.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените