Всеки, който е гледал поне един епизод от Homeland, може да го потвърди: този сериал не е просто телевизия, той е изпитание.
Изпитание за всички традиционни представи за войната и мира, за политиката и религията, за предателството и саможертвата. Homeland е адаптация на израелския сериал "Военнопленници", но е разширена толкова детайлно, че на моменти звучи плашещо актуално.
Homeland е антидотът на приказните холивудски екшън-герои, в него няма добри ченгета.
Но има убийствено силна история, комплексни персонажи и много храна за размисъл. Неслучайно е един от най-високо оценяваните и награждавани сериали.
Интересът към сюжета се е прехвърлил и в Русия, където от две седмици насам държавната телевизия "Россия-1" излъчва адаптирания сериал "Родина".
Действието се развива през 90-те години в Северен Кавказ, сержант Броуди се е преродил в руския си колега от Военноморските сили майор Алексей Брагин, a в кожата на "красивия ум" на ЦРУ Кери Матисън влиза Анна Зимина, експерт-аналитик от контратерористичния център на Федералната служба за сигурност на Русия (ФСБ).
Няма да разваляме удоволствието на изкушените зрители, но само ще допълним, че режисьорът Павел Лунгин твърди донякъде нескромно, че "Родина" е по-добър от американската едноименна версия.
"Родина" обаче се сдоби с критик, какъвто никой режисьор не би си пожелал - печално известният в България "главен ястреб на руската външна политика", "Twitter-премиерът" на Руската федерация, вицепремиерът, отговарящ за военно-техническия комплекс Дмитрий Рогозин.
Изглежда Рогозин е възприел за ведомствено задължение да хвърли едно око върху "Родина" и е счел за патриотичен дълг да се изкаже върху художествено-творчески качества на сериала в типичния си стил:
По понятным причинам не смог не просмотреть в воскресение несколько серий нашумевшего фильма "Родина". Кто-то может мне ...
Posted by Dmitry Rogozin on Sunday, 29 March 2015
"По понятни причини нямаше как да не прегледам няколко серии от нашумелия филм "Родина" в неделя", анонсира Рогозин и дава тон за бурята в душата си.
"Някой може ли да ми обясни за какво става дума? За това, че двама офицери от военната разведка на Русия, попаднали в плен, се предават един друг, предават клетвата и вярата си?", недоумява вицепремиерът-ВКР.
"За това как силният духом главатар на терористична групировка се опитва да отмъсти за смъртта на сина си? Или за това колко некомпетентни са нашите контраразузнавачи?", пита Рогозин и отговор не иска (Пази, Боже...).
Строгата, но справедлива критика се спира и на посегателството върху "свещената за всеки руснак дума "Родина".
Веднъж набрал скорост, Рогозин едва се спира на ръба на дипломатическия скандал, като "моли за просто обяснение кому е нужно да се използва далечен от нас киносюжет от живота на израелтяните и палестинците, да се прави римейк и да се опитват да го натресат в нашия и без това нелек живот"...
Под постинга на Рогозин следва серия от не по-малко ожесточени коментари и критики като: "тролинг срещу руското офицерство", "това не е сериал, а плюнка в лицето на Русия, на Родината", "евтино менте на буржоазен сериал, режисьорът е либераст" и др.
"Целта на американския сериал е да покаже колко продажно и корумпирано е правителството на САЩ. А каква е целта на отечествения сериал?????", пита притеснен за моралното си здраве зрител.
Поставя се под въпрос патриотичната закалка на Министерството на културата, а и на самия държавен ТВ канал "Россия 1".
Недоумява се как е възможно зрял семеен мъж, боен офицер от руската армия да се пречупи за шест години и да се държи "немъжествено" на връщане у дома.
"Това е диверсия!", настоява обезпокоена руска гражданка.
Накрая някой мъдро заключава, че ако главният герой беше ликвидиран от самото начало, нямаше да има диверсия и тройна игра... Нет человека, нет проблемы.
В спора се ражда истината, както се казва - а спорът на стената на Рогозин стига до извода, че филмът трябва да се свали от екран и да се наложи пълна финансова ревизия на средствата за култура.
Засега официален Кремъл мълчи, зает със собствените си несравнимо по-досадни тревоги с адрес Чечня. Но когато гражданското общество се произнесе, никой не може да го спре...