Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Имат ли лунички китайките?

Реклама с китайски модел предизвика серия от дискусии Снимка: Models.com
Реклама с китайски модел предизвика серия от дискусии

Отношенията на китайците с модата и козметиката са меко казано сложни. От една страна Китай е един от най-големите пазари за луксозни стоки - годишно в страната се харчат около 7 млрд. долара за луксозни продукти.

От друга, китайците са чувствителни на тема реклама, а гневът им към даден бранд може да доведе до безпощадни критики и масов бойкот.

Дебатът около рекламата на новите продукти на Zara е пример за това.

Маркетинговата кампания излиза на 15 февруари и включва снимките на един от най-известните китайски модели - Ли Джингуен. Уловката е, че кадрите не са софтуерно обработени и луничките, които Джингуен има, са видими дори и без да се вглеждате особено.

Кадър от рекламната кампания на Zara

На пръв поглед нищо скандално, дори напротив - модните марки открай време са обвинявани, че снимките им са ретуширани до степен да изглеждат нереалистични. Но в китайската социална мрежа Weibo коментарите са доста противоречиви и немалка част от тях са отрицателни.

Основният въпрос, който разискват потребителите, е имат ли китайките лунички и могат ли те да бъдат приети за красиви. В Китай стандартът за красота е бледа кожа без дори и едно петънце по нея. Светлият, безупречен тен се приема за най-привлекателен.

Според някои от коментиращите от Zara нарочно са "загрозили" Джингуен и по този начин представят една изопачена и не особено ласкава представа за китайките. Други смятат, че това е поредният удар по китайската култура и традиции, след като само преди три месеца подобни изказвания принудиха Dolce&Gabbana да отменят грандиозното си модно шоу в Шанхай.

"След като видях рекламата, реших да не си купувам повече продукти на Zara", пише китайка в Weibo.

Причината не е, че намира моделът за грозен, а че очевидно Западът няма никакво уважение към китайското понятие за красота. Друга допълва категорично, че "азиатките нямат лунички, а дори и да имат - това са много малък брой хора и е много трудно да намериш такъв модел". Някои стигат до крайности и определят кампанията като "тотален провал".

Не е учудващо, че се срещат мнения като "Наистина искам да сложа пудра на това лице". В Азия много жени са обсебени от гримирането и дори не смеят да излязат от дома си, без да са нанесли пълна палитра гримове. Представите за красота се свързват с гладка кожа, а козметиката за избелване на тена е на почит. Онлайн магазини за козметика отбелязват, че кремовете им за премахване на лунички са сред най-продаваните продукти.

Ретуширането на снимките също е обичайна гледка, а потребители в социалните мрежи използват специални приложения и филтри, за да изглежда по определен начин лицето им.

Мнозина обаче защитават Джингуен и кампанията на испанската марка с аргумента, че всеки човек е различен и има различни разбирания за красота, затова има нужда от повече толерантност.

Трети са на мнение, че Ли е в пъти по-красива от моделите, чиито кадри са преминали през ретуш, преди да бъдат публикувани.

Рекламата на Zara е тема на повече от 500 хил. поста в Weibo. Дори някои от държавните вестници, които иначе често критикуват западните компании, защитиха кампанията. Редактор в "Чайна Дейли" обвини критиците, че са твърде чувствителни и им липсва културна самоувереност.

Статията му е недвусмислено озаглавена "Zara обиди Китай? Не бъдете толкова докачливи!".

Друго държавно издание, предназначено за китайските младежи, подчертава, че напоследък е е на почит моделите в рекламите да имат известни недостатъци, тъй като публиката ги намира за по-реалистични. Оттам казват още, че луничките са особено модерни в момента (сетете се за Меган Маркъл).

Говорител на Zara застана пред китайската онлайн медия Pearl Video, където обясни, че Ли Джингуен изглежда по този начин и снимките й не са обработвани софтуерно, а са уловили естествената й красота. Освен това рекламната кампания не е предназначена ексклузивно за Азия, а за световния пазар и затова моделът изглежда така.

През последните години Ли работи за марки като Tommy Hilfiger, Prada и Calvin Klein и привлича вниманието както на дизайнерите, така и на аудиторията.

Пред Vogue тя е коментирала именно луничките си.

За списанието тя казва, че в миналото е мразила луничките си и непрекъснато се е опитвала да ги заличи. Тя сама признава, че малките пигментни петънца не се срещат често при азиатките и си остават сравнително рядко явление в китайската мода.

Разбира се, витае и подозрението, че от Zara съвсем нарочно са оставили луничките на Ли Джингуен, въпреки че са знаели каква ще е реакцията към нея.

Има и такива, които смятат, че фирми като Dolce&Gabbana и Zara правят провокативни за масовата китайска публика реклами, за да предизвикат скандал и оттам - още повече внимание.

Те твърдят, че ако не са противоречията около брандовете, никога няма и да погледнат как точно се рекламират.

А и в крайна сметка патриотизмът, любовта и уважението към родната култура не се измерват в бойкоти на модни марки.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените