Отношенията на китайците с модата и козметиката са меко казано сложни. От една страна Китай е един от най-големите пазари за луксозни стоки - годишно в страната се харчат около 7 млрд. долара за луксозни продукти.
От друга, китайците са чувствителни на тема реклама, а гневът им към даден бранд може да доведе до безпощадни критики и масов бойкот.
Дебатът около рекламата на новите продукти на Zara е пример за това.
Маркетинговата кампания излиза на 15 февруари и включва снимките на един от най-известните китайски модели - Ли Джингуен. Уловката е, че кадрите не са софтуерно обработени и луничките, които Джингуен има, са видими дори и без да се вглеждате особено.
Кадър от рекламната кампания на Zara
На пръв поглед нищо скандално, дори напротив - модните марки открай време са обвинявани, че снимките им са ретуширани до степен да изглеждат нереалистични. Но в китайската социална мрежа Weibo коментарите са доста противоречиви и немалка част от тях са отрицателни.
Основният въпрос, който разискват потребителите, е имат ли китайките лунички и могат ли те да бъдат приети за красиви. В Китай стандартът за красота е бледа кожа без дори и едно петънце по нея. Светлият, безупречен тен се приема за най-привлекателен.
Според някои от коментиращите от Zara нарочно са "загрозили" Джингуен и по този начин представят една изопачена и не особено ласкава представа за китайките. Други смятат, че това е поредният удар по китайската култура и традиции, след като само преди три месеца подобни изказвания принудиха Dolce&Gabbana да отменят грандиозното си модно шоу в Шанхай.
"След като видях рекламата, реших да не си купувам повече продукти на Zara", пише китайка в Weibo.
Причината не е, че намира моделът за грозен, а че очевидно Западът няма никакво уважение към китайското понятие за красота. Друга допълва категорично, че "азиатките нямат лунички, а дори и да имат - това са много малък брой хора и е много трудно да намериш такъв модел". Някои стигат до крайности и определят кампанията като "тотален провал".
Не е учудващо, че се срещат мнения като "Наистина искам да сложа пудра на това лице". В Азия много жени са обсебени от гримирането и дори не смеят да излязат от дома си, без да са нанесли пълна палитра гримове. Представите за красота се свързват с гладка кожа, а козметиката за избелване на тена е на почит. Онлайн магазини за козметика отбелязват, че кремовете им за премахване на лунички са сред най-продаваните продукти.
Ретуширането на снимките също е обичайна гледка, а потребители в социалните мрежи използват специални приложения и филтри, за да изглежда по определен начин лицето им.
Мнозина обаче защитават Джингуен и кампанията на испанската марка с аргумента, че всеки човек е различен и има различни разбирания за красота, затова има нужда от повече толерантност.
Трети са на мнение, че Ли е в пъти по-красива от моделите, чиито кадри са преминали през ретуш, преди да бъдат публикувани.
Рекламата на Zara е тема на повече от 500 хил. поста в Weibo. Дори някои от държавните вестници, които иначе често критикуват западните компании, защитиха кампанията. Редактор в "Чайна Дейли" обвини критиците, че са твърде чувствителни и им липсва културна самоувереност.
Статията му е недвусмислено озаглавена "Zara обиди Китай? Не бъдете толкова докачливи!".
Друго държавно издание, предназначено за китайските младежи, подчертава, че напоследък е е на почит моделите в рекламите да имат известни недостатъци, тъй като публиката ги намира за по-реалистични. Оттам казват още, че луничките са особено модерни в момента (сетете се за Меган Маркъл).
Говорител на Zara застана пред китайската онлайн медия Pearl Video, където обясни, че Ли Джингуен изглежда по този начин и снимките й не са обработвани софтуерно, а са уловили естествената й красота. Освен това рекламната кампания не е предназначена ексклузивно за Азия, а за световния пазар и затова моделът изглежда така.
През последните години Ли работи за марки като Tommy Hilfiger, Prada и Calvin Klein и привлича вниманието както на дизайнерите, така и на аудиторията.
Пред Vogue тя е коментирала именно луничките си.
За списанието тя казва, че в миналото е мразила луничките си и непрекъснато се е опитвала да ги заличи. Тя сама признава, че малките пигментни петънца не се срещат често при азиатките и си остават сравнително рядко явление в китайската мода.
Разбира се, витае и подозрението, че от Zara съвсем нарочно са оставили луничките на Ли Джингуен, въпреки че са знаели каква ще е реакцията към нея.
Има и такива, които смятат, че фирми като Dolce&Gabbana и Zara правят провокативни за масовата китайска публика реклами, за да предизвикат скандал и оттам - още повече внимание.
Те твърдят, че ако не са противоречията около брандовете, никога няма и да погледнат как точно се рекламират.
А и в крайна сметка патриотизмът, любовта и уважението към родната култура не се измерват в бойкоти на модни марки.