Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пуерто Рико - първата биткойн-държава или просто неуспешен експеримент

Към момента не е ясно дали криптовалутите са панацея Снимка: Pixabay
Към момента не е ясно дали криптовалутите са панацея

Търговци и предприемачи на криптовалути искат да помогнат за възстановяването на Пуерто Рико и да превърнат страната в първата икономика, движена от дигиталните пари. Те масово мигрират към острова с идеята да създадат крипто-утопия. Първоначалното й име е Пуертопия, но в момента се казва просто Сол.

Крипто-мигрантите също така се надяват да покажат на света как ще функционира един град на бъдещето, използвайки начина на работа на блокчейн технологията, която ще служи за повечето транзакции наравно с развитието на нова дигитална валута.

Пуерто Рико все още се съвзема, след като миналата година островът беше пометен от урагана Мария и отчаяно се нуждае от помощ за възстановяването на инфраструктурата.

Страната не беше в цветущо финансово състояние и преди бедствието, което до голяма степен обяснява защо местните жители на драго сърце посрещат предприемачите на криптовалути. Каква обаче е евентуалната цена на всичко това?

Терминът "крипто-колониализъм" всъщност не е нов. Той е измислен преди 18 години от Макъл Херцфелд, но няма нищо общо с дигиталните валути - биткойн-мрежата започва развитието си през 2009-а година.

Крипто-колониализмът обикновено е съотнасян към държави като Гърция или Тайланд, които се опитват да бъдат политически независими, но с цената на огромна икономическа зависимост от други страни. Тук думата "крипто" се използва с оригиналното си значение от латински език - "скрит" или "потаен". Такива държави са номинално независими, но тяхната национална култура бива прекроявана така, че да пасва на наложените отвън чуждестранни модели.

Социоикономическите последици от налагането на съвременната крипто-утопия са доста сходни.

Причината е, че има дълбока връзка между криптовалутите и либертарианството. Дигиталните пари като биткойн разчитат на децентрализация и надзаконов подход. Но докато крипто-милионерите се радват на богатството си по карибските плажове, по-бедните местни жители с малко познания за технологията на добив биват още по-маргинализирани.

Предприемачите, които се преместиха в Пуерто Рико, не се интересуват много от тези последици. Те планират създаването на банка за криптовалути и най-вероятно ще се опитат да наложат либертарианските си крипто-идеи на острова. Техните виждания за функционирането на държавата се доближават до друг утопичен проект - Свободна република Либерландия. Тя се намира по поречието на река Дунав, между Хърватия и Сърбия, и използва биткойните като "национална" валута.

В Пуерто Рико богатите мигранти също искат да използват блокчейн технологията и дори настояват за децентрализирани избори и за издаването на лични документи по този начин.

Но местните жители, които се борят с бедността, най-вероятно не са особено заинтригувани от такива идеи.

Този род противоречия са породени от "капитализма на бедствията", при който се използва природна или икономическа криза, за да се преустрои насила обществото. В случая е налице опит то да бъде превърнато в либертарианско и ориентирано към хиперкапитализъм. А когато в продължение на месеци нямаш електричество и се чувстваш пренебрегнат, всяко предложение за помощ е добре дошло, при това с твърде малко замисляне за последиците.

Крипто-валутите освен това могат да нанесат огромни щети на природата. Пуерто Рико и до днес изпитва затруднения с осигуряването на електричество на населението си след урагана. От своя страна една транзакция с биткойни консумира около 215 киловатчаса - достатъчно енергия, за да поддържа дузина домакинства на острова, ако мрежата работи на пълния си капацитет.

Годишната консумация на електричество за добив на биткойни е 9,5 тераватчаса - 2,5 пъти повече, отколкото Пуерто Рико употребява на година. Ресурсите и инфраструктурата след урагана Мария са твърде ограничени, за да поддържат активно "копаене" на криптовалути.

Има и още нещо - тези, които забогатяха от криптовалути, направиха своето състояние по време на бума на пазара за дигитални пари.

Това е занимание за хора, които са материално добре осигурени, но и навреме си подсигуряват печалбите като обръщат виртуалните пари в кеш. Подобно нещо е характерно за всеки "балон" - онези, които отрано се ориентират в ситуацията, се справят добре, докато тези, които се включват по-късно - не успяват.

Цените на криптовалутите са сравнително изолирани от тези на други активи като златото или акциите, например. Но цените на виртуалните валути са дълбоко свързани една с друга, така че поевтиняването на биткойн се отразява и на другите видове криптовалути.

Ако биткойн обаче успее да прескочи последния си спад в цената, много вероятно е крипто-колониализмът бавно, но сигурно да се разпространи по целия свят. Най-привлекателни за крипто-колонизаторите ще се окажат тези части от света, които са поразени от земетресения, цунами, урагани или икономически кризи.

Но все още не е доказано, че криптовалутите са панацея за икономическо възстановяване.

През декември миналата година Венецуела обяви създаването на своя собствена криптовалута - "петро", която ще бъде подсигурена със залежите от благородни метали и петрол. Властите се надяват по този начин да се справят със санкциите от страна на САЩ, високата инфлация и ниските изкупни цени на петрола. Към момента няма категорични данни за икономически напредък на Венецуела.

На решението да се помага на развиващи се страни с биткойни и с добива им не трябва да се гледа като на единствен изход. В преходен период, в който потенциалът на криптовалутите и приложенията на блокчейн технологията все още не е добре проучен, трябва да гледаме по-скоро скептично на инициативи като тази в Пуерто Рико.

 

Най-четените