Немският тийнейджър, кацнал на Червения площад в името на мира

На 28 май 1987-а времето в Москва е топло и приятно. Малко неща подсказват, че Съветският съюз се намира в нов пик на Студената война. Сред тях е фактът, че за жителите на Западна Европа е страшно трудно да посетят съветската столица, а по това време там се провежда конференция, посветена на ядреното разоръжаване.

Дискусиите по темата боксуват и около 19:00 часа дипломати и учени излизат за глътка чист въздух.

Навън те чуват шум от бучене на двигатели и стават свидетели на крайно необичайна гледка - едномоторен витлов самолет Чесна 172 пикира над храма Василий Блажени и каца в единия край на Червения площад. След минути самолетът е заобиколен от любопитна тълпа, а пилотът й маха и се усмихва самоуверено.

Пилотът е 18-годишният Матиас Руст, който е успял да прелети над може би най-охраняваната граница в света. Според някои действията на Руст успяват още повече да ускорят разпадането на Съветския съюз.

Младият Матиас Руст има две страсти в живота си - летенето и политиката. Той взима уроци по летене в авиационен клуб близо до Хамбург в Западна Германия и има натрупани вече над 50 часа във въздуха.

Кубинската криза от 1962-а често се разглежда като пика на Студената война, но 80-те години на XX век също приближават ядрените суперсили до военен сблъсък. На този фон Руст иска да отправи послание, нещо като "Мост на мира" между Изтока и Запада, за който използва самолет от авиационния си клуб.

Той обаче не може да прелети над Източна Германия заради добре охраняваните й граници и подсигурена защита на въздушното пространство.

Много е вероятно самолетът на Руст да бъде свален на земята за по-малко от няколко минути. Затова летецът измисля още по-амбициозен план - да прелети с Чесна 172 от Западна Германия през Северно море, след това над Фарьорските острови и от там - към Исландия. Полетът ще му даде ценен опит на дълги разстояния, който ще му е от полза в бъдеще.

От Исландия той трябва да отлети за Хелзинки и от финландската столица някак си да прелети през съветската граница. Чесната, която Руст взима, е модифицирана - две от четирите й седалки са махнати, за да пренася повече гориво. Той взима малко неща със себе си - спален чувал, допълнително гориво, спасителна жилетка и каска.

На 13 май той излита от летището близо до Хамбург, след като е резервирал самолета за три седмици. Не казва на никого къде планира да отиде и се отправя към Норвегия, където пристига в Берген на 22 май. Три дена по-късно каца в Хелзинки, а след това му предстои най-опасната част от мисията му. Когато излита на 28 май, Руст казва на финландската контролна кула, че се отправя към Швеция.

На пръв поглед изглежда така, но когато напуска въздушното пространство на Хелзинки, той завива на юг. От контролната кула на Тампере го предупреждават, че се е отклонил от курса си, но около 13:00 часа самолетът му изчезва от радарите. После Руст е забелязан в Латвия.

Западна авиация не може да навлиза на територията на Съветския съюз без специално разрешение и трябва да лети в специални въздушни коридори.

Руст, разбира се, няма такова разрешение и на съветските радари той е "неидентифицирано въздухоплавателно средство".

Чесната обаче стремително се приближава към най-голямата система за противовъздушна отбрана в света. Тя има три отделни разклонения - едно отговаря за радарните постове, едно - за ракетните установки и трето с летящи прехващачи, които да спират нарушителите.

Когато скромният самолет на Руст навлиза на територията на СССР, съветските отбранителни сили разполагат с повече от 2000 прехващача и над 8000 ракетни установки по цялата граница на Съюза.

ПВО е ефикасна, но е проектирана за специфични задачи. Тогавашните радари са добри в засичането на големи летателни апарати, но по-трудно идентифицират малките самолети, които летят ниско. Това е слабото място на радарите. Освен това полетът на Руст съвпада със съветския Ден на граничната охрана и голяма част от служещите празнуват. Националният празник спомага Чесната да не бъде навреме идентифицирана.

Някои преценяват, че самолетът е Як-12 - подобен на размер самолет, използван от съветските власти за учебни полети. Все пак във въздуха за изпратени изтребители МиГ-23, които да се опитат да идентифицират самолета на Руст. Един от тях успява да се приближи достатъчно, за да се спогледа с немския пилот очи в очи, но след това изненадващо отлита.

Пилотът докладва, че е видял самолет от западногерманския въздушен флот, но главнокомандващите са убедени, че греши.

Освен това заповедта за по-сериозни действия във въздуха трябва да дойде от най-високо ниво, а руският министър на отбраната Сергей Соколов по това време е в Източна Германия за среща на върха - факт, който засилва объркването в ПВО.

Близо до Москва Руст отново има късмет - той навлиза във въздушен коридор, използван за учебни полети. Така Чесната лесно може да бъде объркана с тренировъчен самолет. Дори и да е имало заповед за стрелба по германеца, задачата нямаше да е лесна. Съветските ракети са почти безполезни в такава ситуация - те са предназначени да свалят големи бомбардировачи на голяма височина.

Руст използва стари карти на Западна Германия, по които се ръководи. На свечеряване той забелязва пред погледа си Москва. Градът е по-голям, отколкото е очаквал, и минава известно време преди да успее да види куполите на храма Василий Блажени и да започне да се снишава.

Това, че Руст успява да приземи самолета е просто поредната щастлива случайност в този ден.

Той каца на Большой Москворецкий мост - осемлентов бетонен мост и едно от най-модерните подобни съоръжения в Москва тогава. Мостът свързва Червения площад със Замоскворечието на южния бряг на река Москва. По него минават тролеи, така че над него има проводници на електричество. Въпреки това от едната страна те са премахнати за профилактика, предоставяйки на Руст достатъчно пространство за кацане.

Московчани, които смаяно наблюдават кацането му, наобикалят самолета. Те са изненадани, но приятелски настроени. Отстрани изглеждат като турист, който се среща с любопитни местни жители. Една жена, която знае английски, го пита какво всъщност прави там, а германецът отговаря, че прави всичко в името на мира.

На въпроса какво смята да прави след това, той казва, че мисли да отлети. Изглежда сякаш да кацнеш със самолет на Червения площад е най-обичайното нещо на света, докато не пристигат КГБ. Те обаче също са объркани как да действат.


Матиас Руст на Червения площад

Руст все пак е задържан и отведен за разпит. Чесната е отведена до най-близкото летище. Никой не може да повярва, че тийнейджър може да премине съветската отбрана и да стигне до Москва.

Той е обвинен в незаконно нахлуване във въздушното пространство, нарушение на законите за полети и "злонамерено хулиганство" и е осъден на четири години затвор в Лефортово. Прекарва около година, а през 1988-а се завръща в Западна Германия, тъй като е помилван от Горбачов. По-късно историята му придобива по-мрачен и неочакван обрат - през 1989-а той ранява с нож медицинска сестра, която отблъсква опитите му за флирт и прекарва още 15 месеца в затвор.

В момента се знае малко за него. Слуховете варират и според тях е от финансов анализатор до инструктор по йога. Смята се, че голяма част от приходите му са от покер с високи залози.

Ефектът от полета на Руст обаче е огромен.

Горбачов използва инцидента като инструмент за борба с тези, които се противопоставят на широките му реформи. Пропуските, които помагат на германеца да стигне до Москва, са повод за уволнение на някои от старите кадри в отбраната.

Министърът на отбраната Соколов също губи поста си. Чистката напомня на действията на Сталин, но без зрелищните съдебни дела.

Реформите на Горбачов набират скорост и след три години Съветският съюз вече не съществува. Руските власти правят всичко възможно да омаловажат случилото се, но то показва сериозните пропуски в отбраната на СССР.

Руст преминава през десетки летателни бази, радари и ракетни установки с Чесна, а накрая каца на Червения площад, почти под Кремъл.

Това принуждава и западните военновъздушни сили да преосмислят отбранителните си методи. Колкото до Чесната на Руст - тя е върната на летателния му клуб, но няма да създава повече проблеми.

Изложена е в Музея на технологиите в Берлин като символ на един амбициозен полет с цел да подобри връзките между Изтока и Запада.

Новините

Най-четените