Осем години след "Аватар" на Джеймс Камерън, 3D технологията продължава да шества по света, но на американците очевидно им омръзна, констатира изданието Quarz.
Балонът на 3D филмите е на път да се спука в САЩ, поне ако се съди от изнесените данни. Въпреки че Холивуд произвежда повече 3D заглавия отвсякога, все по-малко американци имат желание да плащат за обемно кино забавление.
Според данните, изнесени в годишния доклад на асоциацията, която защитава интересите на кинематографската индустрия MPAA - 3D филмите през 2016-та отбелязват 8% спад като приходи в американския бокс-офис спрямо 2015-та.
И това е, въпреки че Холивуд е произвел 12 3D заглавия повече спрямо предходната година.
Според данните пикът на интереса към 3D киното в САЩ е бил през далечната 2010-а година - и оттогава насам този вид прожекции отбелязват видимо намаляване на посещенията - въпреки очеизвадното по-голямо количество произведени филми в този формат:
Графика: Qz.com
Или казано с една дума: частта от общата печалба на 3D киното в САЩ е паднала до 14% от общия бокс-офис, а е била 21% през 2010-а. За сметка на това общите бокс-офис печалби на всички заглавия през този период е нараснала с 8%:
Графика: Qz.com
Защо тогава Холивуд продължава неуморно да произвежда 3D филми за домашния пазар, след като е от ясно по-ясно, че американците все повече губят интерес към този формат?
Отговорът е неочакван: Азия - и особено Китай - продължават да обожават 3D киното.
В САЩ и Канада 3D прожекциите съставляват около 39% от всичките дигитални прожекции. В Азия обаче 3D прожекциите са цели 78% от всичките прожекции:
Графика: Qz.com
Всъщност общите бокс офис печалби на Холивуд нарастват общо с 44% от 2012, което основно се дължи на нарастването на броя прожекции в Китай, Япония и Индия.
Това само показва, че китайските зрители обожават 3D прожекциите.
През 2015-а китайският пазар на 3D кино е оценен на повече от 1 млрд. долара, което е повече от този в САЩ. В Китай 95% от нарастването на печалбите се дължи на показването на 3D филми.
Затова и не е странно, че студията започнаха да правят 3D премиерите на някои от най-новите си филми предимно в Китай.
Очевидно Холивуд капитализира интереса на Китай към този вид кино.
Но остава въпроса защо индустрията продължава да се опитва да накара американците да гледат формат, които те очевидно не харесват и който, както се оплакват много хора, предизвиква единствено завиване на свят?
Интересно е какви са данните за Европа и особено за България, където все повече филми дебютират основно в 3D формат... Струва си да разберем.