"Междузвездни войни" е сред най-мащабните и разпознаваеми филмови поредици в историята на киното със специално място в сърцата и умовете на милиони фенове.
Неслучайно това е и една от най-големите машини за изкарване на пари в Холивуд с приходи от над 10 милиарда долара само от игралните филми. Във финансово отношение почти всички от тях са изключително успешни.
При общо 11 игрални филма, цели пет от тях носят приходи от над 1 милиард долара.
Само един се оказва провал - "Соло: История от Междузвездни войни" от 2018 година. При бюджет от около 300 милиона долара се смята, че трябва да изкара поне 500 милиона, за да излезе на печалба.
В крайна сметка приходите не достигат и 400 милиона, което превръща предисторията на Хан Соло в единствената боксофис бомба от поредицата на "Междузвездни войни".
Така провалът принуждава Disney и Lucasfilm да преработят цялата си първоначална стратегия за развитието на франчайза.
До онзи момент идеята е била да се продължи основната сюжетна линия от първите две трилогии чрез нови три филма, които да се пускат през една година, като между тях се появяват спиноф антологии, фокусирани върху други персонажи и концепции.
Първата такава антология е "Rogue One" от 2016 година. Тя изкарва над 1 милиард долара, а нейният успех, наред с този на "Епизод VIII - Последните джедаи", показва, че цялата концепция има огромен потенциал за успех.
Всичко обаче се срива след "Соло", който страда от сериозни проблеми по време на цялата продукция.
По средата на снимачния процес режисьорите Фил Лорд и Кристофър Милър напускат заради различия с Lucasfilm по отношение на възгледите за филма и на тяхно място идва Рон Хаурд, който от своя страна трябва да снима отново почти всичко с нови актьори.
Според самия Хаурд немалка роля за провала на филма има и негативното влияние на голям брой тролове в общността на феновете на "Междузвездни войни".
Очевидно провалът на "Соло" принуждава началниците на Disney и Lucasfilm да преосмислят цялостната стратегия и да я преориентират към телевизията.
Последният игрален филм е "Епизод IX - Възходът на Скайуокър" от 2019 година. След него са прекъснати проектите за филми за Боба Фет и Оби-Уан Кеноби.
Вместо това техните истории са преработени под формата на телевизионни версии, които се появяват в стрийминг платформата Disney+ съответно през 2021 и 2022 година.
Заедно с тях се появяват също The Mandalorian, "Андор", както и най-новият "Асока", които разказват историите на други популярни герои от широкия свят на "Междузвездни войни".
Сценаристът на първоначалната идея за филм "Оби-Уан Кеноби" Стюарт Бийти говори в интервю за The Direct как провалът на "Соло" води до промяната.
"Аз написах сценария за филма, върху който е базирано телевизионното шоу", казва Бийти. "Когато беше взето решение да не се правят повече отделни филми след излизането на "Соло", напуснах проекта и се заех с други неща."
Същата е ситуацията и с филма за Боба Фет, който е трябвало да бъде режисиран от Джеймс Манголд.
"В момент на корпоративно пренастройване или там каквото се случи със "Соло", те просто решиха, че повече няма да правят такива филми. Така се отвориха възможностите за стрийминг", казва Манголд по-рано тази година в подкаста на Джош Хоровиц.
Въпреки всичко идеята за развитие на игрални филми не е изоставена напълно, тъй като наскоро бе потвърдено, че Lando - разработваният от Lucasfilm сериал, посветен на контрабандиста Ландо Калризиан, се трансформира в кино версия.
На хоризонта се задават и други четири, включително един, чиито режисьор ще бъде Джеймс Манголд.
Подробностите за тях все още са оскъдни, а за нас поне засега остава само да се надяваме, че Disney и Lucasfilm са си научили урока от "Соло".