Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмите на 2022-ра: Най-доброто, което гледахме през годината

12 заглавия, които заслужават порой от внимание: Снимка: Форум Филм България
12 заглавия, които заслужават порой от внимание:
“Баншите от Инишерин”

Ако досега не сте прочели достатъчно препоръки за политическата сатира на Мартин Макдона (“В Брюж”, “Три билборда извън града’), то e време да пренаредите съдържанието си в социалните мрежи, насочвайки го към повече кино.

За лентата на Макдона се говори много, въпреки че не носи белезите на блокбъстър, a това е защото “Баншите от Инишерин” се разписа сред най-оригиналните интерпретации на ирландската история.

На повърхността филмът разказва за прекратеното приятелство между Колм (Брендън Глийсън) и Падрик (Колин Фарел) - първи другари по пиене на бира в кръчмата на измисления остров Инишерин. Двамата прекарват всеки от следобедите си заедно, докато изведнъж Колм не сервира на Падрик, че вече не го харесва и затова прекратява близките им отношения завинаги.

Опърничавият Падрик обаче няма намерение да остави нещата така. Той преследва Колм и му досажда в опит да възстанови старата им дружба, като не спира, дори когато доскорошният му най-добър приятел започва да си реже пръстите от безсилие. Снимка: Форум Филм България
“Баншите от Инишерин”

Ако досега не сте прочели достатъчно препоръки за политическата сатира на Мартин Макдона (“В Брюж”, “Три билборда извън града’), то e време да пренаредите съдържанието си в социалните мрежи, насочвайки го към повече кино.

За лентата на Макдона се говори много, въпреки че не носи белезите на блокбъстър, a това е защото “Баншите от Инишерин” се разписа сред най-оригиналните интерпретации на ирландската история.

На повърхността филмът разказва за прекратеното приятелство между Колм (Брендън Глийсън) и Падрик (Колин Фарел) - първи другари по пиене на бира в кръчмата на измисления остров Инишерин. Двамата прекарват всеки от следобедите си заедно, докато изведнъж Колм не сервира на Падрик, че вече не го харесва и затова прекратява близките им отношения завинаги.

Опърничавият Падрик обаче няма намерение да остави нещата така. Той преследва Колм и му досажда в опит да възстанови старата им дружба, като не спира, дори когато доскорошният му най-добър приятел започва да си реже пръстите от безсилие.
“Аватар: Природата на водата”

Врял и кипял в боксофис успехите, Джеймс Камерън се завърна в края на 2022 г. с дългоочакваното продължение на научната му фантастика “Аватар”. Във втората част на епоса - “Природата на водата”, режисьорът ни потапя още по-достоверно под повърхността на фикционалната Пандора с ефекти, които масово изправиха гилдията на крака.

Сценарият на втория филм е разположен близо десетилетие след събитията от първия “Аватар”. Джейк Съли (Сам Уортингтън) и Нейтири (Зоуи Салдана) са женени, имат 4 деца и се опитват да живеят спокойно, но старите колеги на Джейк от Земята не са готови да забравят за предателството му и да го оставят на мира. 

Предприета е нова мисия към Пандора, която цели не само да източи ценните ресурси на планетата, но и да намери Джейк Съли, като го накара да си плати за измяната. За да спаси семейството си от новата армия аватари, Джейк напуска дома си и се отправя към рифовите области на планетата. Снимка: Форум Филм България
“Аватар: Природата на водата”

Врял и кипял в боксофис успехите, Джеймс Камерън се завърна в края на 2022 г. с дългоочакваното продължение на научната му фантастика “Аватар”. Във втората част на епоса - “Природата на водата”, режисьорът ни потапя още по-достоверно под повърхността на фикционалната Пандора с ефекти, които масово изправиха гилдията на крака.

Сценарият на втория филм е разположен близо десетилетие след събитията от първия “Аватар”. Джейк Съли (Сам Уортингтън) и Нейтири (Зоуи Салдана) са женени, имат 4 деца и се опитват да живеят спокойно, но старите колеги на Джейк от Земята не са готови да забравят за предателството му и да го оставят на мира.

Предприета е нова мисия към Пандора, която цели не само да източи ценните ресурси на планетата, но и да намери Джейк Съли, като го накара да си плати за измяната. За да спаси семейството си от новата армия аватари, Джейк напуска дома си и се отправя към рифовите области на планетата.
“Семейство Фейбълман”

Стивън Спилбърг също се разписа в настоящата година с първия си полуавтобиографичен филм “Семейство Фейбълман”. Сценарият комбинира една част реални биографични моменти, взети от живота на режисьора, и една част творческа фантазия.

Действието се развива през погледа на измисления от Спилбърг персонаж - Сами Фейбълман (Габриел Лабел) - момче, което още като дете се пристрастява към киното, за да преодолее страховете си. На 8 г. майката на Сами му подарява камера, която той не оставя. Снима членовете на семейството си, приятелите си и хулиганите, които го тормозят в училище. 

Всеки от познатите му се превръща в герой на филм, а през обектива Сами научава повече за тях, отколкото от общуването очи в очи. Снимка: Форум Филм България
“Семейство Фейбълман”

Стивън Спилбърг също се разписа в настоящата година с първия си полуавтобиографичен филм “Семейство Фейбълман”. Сценарият комбинира една част реални биографични моменти, взети от живота на режисьора, и една част творческа фантазия.

Действието се развива през погледа на измисления от Спилбърг персонаж - Сами Фейбълман (Габриел Лабел) - момче, което още като дете се пристрастява към киното, за да преодолее страховете си. На 8 г. майката на Сами му подарява камера, която той не оставя. Снима членовете на семейството си, приятелите си и хулиганите, които го тормозят в училище.

Всеки от познатите му се превръща в герой на филм, а през обектива Сами научава повече за тях, отколкото от общуването очи в очи.
“На западния фронт нищо ново”

В годината на руската инвазия в Украйна, режисьорът Едуард Бергер ни поднесе нова екранизация по антивоенния роман на Ерих Мария Ремарк “На Западния фронт нищо ново”. 

Адаптацията следва общата рамка на романа, с разликата, че освен гледната точка на главния герой Пол Боймер (Феликс Камермер), добавя и перспективата на дипломат, водещ мирните преговори. 

Докато новобранеца наблюдава изстрелите и клането на терен, политикът Матиас Ерцбергер (Даниел Брюл) повежда немската делегация и впряга усилията си, за да прекрати огъня. Снимка: Netflix
“На западния фронт нищо ново”

В годината на руската инвазия в Украйна, режисьорът Едуард Бергер ни поднесе нова екранизация по антивоенния роман на Ерих Мария Ремарк “На Западния фронт нищо ново”.

Адаптацията следва общата рамка на романа, с разликата, че освен гледната точка на главния герой Пол Боймер (Феликс Камермер), добавя и перспективата на дипломат, водещ мирните преговори.

Докато новобранеца наблюдава изстрелите и клането на терен, политикът Матиас Ерцбергер (Даниел Брюл) повежда немската делегация и впряга усилията си, за да прекрати огъня.
“Идиотският триъгълник”

Тазгодишният носител на наградата “Златната палма” също работи през призмата на присмеха, за да стигне до доброто кино. “Идиотският триъгълник” на Рубен Йостлунд събира двама модели и инфлуенсъри с куп супербогаташи на луксозна яхта. Сред тях са руски олигарси, възрастни търговци на оръжие и симпатични пенсионери. 

Всеки от заможните герои е пристрастен към тщеславието и се чувства неуязвим заради положението си, което се вижда по отношението им към персонала. Парите са ултимативното щастие на борда, докато не става нелеп инцидент, който сменя ролите на богатите и бедните пътници. Снимка: Киномания
“Идиотският триъгълник”

Тазгодишният носител на наградата “Златната палма” също работи през призмата на присмеха, за да стигне до доброто кино. “Идиотският триъгълник” на Рубен Йостлунд събира двама модели и инфлуенсъри с куп супербогаташи на луксозна яхта. Сред тях са руски олигарси, възрастни търговци на оръжие и симпатични пенсионери.

Всеки от заможните герои е пристрастен към тщеславието и се чувства неуязвим заради положението си, което се вижда по отношението им към персонала. Парите са ултимативното щастие на борда, докато не става нелеп инцидент, който сменя ролите на богатите и бедните пътници.
“Елвис”

От обилното количество биографични филми тази година впечатление направи музикалната лента на Баз Лурман, посветена на Краля на рока - Елвис Пресли. Историята е изчистена от големите драми за сметка на емблематичните песни и танци, които останаха във вечния каталог на музикалния шоубизнес. 

Началото се дава от първия досег на Пресли (Остин Бътлър) с американската музикална култура - неговото базово вдъхновение за всяка написана песен, за да се стигне до срещата на младия с талант с мениджъра Том Паркър (Том Ханкс). 

Един поглед е нужен на мениджъра, по прякор Полковника, за да осъзнае, че с Елвис ще хване Господ за шлифера и затова бърза да подпише договор с него. Това споразумение обаче оковава звездата в уговорка, от която до края на живота си не може да избяга. Снимка: Alexandra Films
“Елвис”

От обилното количество биографични филми тази година впечатление направи музикалната лента на Баз Лурман, посветена на Краля на рока - Елвис Пресли. Историята е изчистена от големите драми за сметка на емблематичните песни и танци, които останаха във вечния каталог на музикалния шоубизнес.

Началото се дава от първия досег на Пресли (Остин Бътлър) с американската музикална култура - неговото базово вдъхновение за всяка написана песен, за да се стигне до срещата на младия с талант с мениджъра Том Паркър (Том Ханкс).

Един поглед е нужен на мениджъра, по прякор Полковника, за да осъзнае, че с Елвис ще хване Господ за шлифера и затова бърза да подпише договор с него. Това споразумение обаче оковава звездата в уговорка, от която до края на живота си не може да избяга.
“Батман”

Нов Батман също намери място във филмовите архиви, този път изигран от Робърт Патинсън. По-мрачна и драматична, лентата на Мат Рийвс развива историята за човека-прилеп от ъгъла на неговата несигурност. Този Брус Уейн не е толкова самонадеян, когато облича костюма, което му дава много по-човешки характеристики в сравнение с Батман на Крисчън Бейл, Вал Килмър, Джордж Клуни и Майкъл Кийтън.

“Батман” под режисурата на Мат Рийвс се фокусира не върху екшън битките, а върху събирането и анализирането на информация. Маскираният отмъстител тръгва по следите на сериен убиец, който оставя след себе си гатантки. Разшифроването им се очаква да води към следващата потенциална жертва. Но при напредването на разследването се оказва, че серийните убийства са само едно от разклоненията на вихрещия се подземен свят в Готъм. Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
“Батман”

Нов Батман също намери място във филмовите архиви, този път изигран от Робърт Патинсън. По-мрачна и драматична, лентата на Мат Рийвс развива историята за човека-прилеп от ъгъла на неговата несигурност. Този Брус Уейн не е толкова самонадеян, когато облича костюма, което му дава много по-човешки характеристики в сравнение с Батман на Крисчън Бейл, Вал Килмър, Джордж Клуни и Майкъл Кийтън.

“Батман” под режисурата на Мат Рийвс се фокусира не върху екшън битките, а върху събирането и анализирането на информация. Маскираният отмъстител тръгва по следите на сериен убиец, който оставя след себе си гатантки. Разшифроването им се очаква да води към следващата потенциална жертва. Но при напредването на разследването се оказва, че серийните убийства са само едно от разклоненията на вихрещия се подземен свят в Готъм.
Barbarian (“Варварин”)

Погледнато в общ план, филмите на ужасите зациклиха в една концепция от известно време насам и заради това е трудно да се посочат изобилие от стойностни примери в жанра през годината. За 2022-ра обаче има един хорър, за който си струва да се говори - Barbarian (“Варваринът”).

Историята се заплита около търсещата работа Тес (Джорджина Кембъл), която се отзовава на покана за интервю в извънградска къща в Детройт. След срещата е помолена от интервюиращата жена да остане в имота и се съгласява. Но оглеждайки мястото, Тес стига до мазе, водещо към подземен коридор, където открива видеокамера и матрак, напоен с кръв. Снимка: 20tth Centery Studios
Barbarian (“Варварин”)

Погледнато в общ план, филмите на ужасите зациклиха в една концепция от известно време насам и заради това е трудно да се посочат изобилие от стойностни примери в жанра през годината. За 2022-ра обаче има един хорър, за който си струва да се говори - Barbarian (“Варваринът”).

Историята се заплита около търсещата работа Тес (Джорджина Кембъл), която се отзовава на покана за интервю в извънградска къща в Детройт. След срещата е помолена от интервюиращата жена да остане в имота и се съгласява. Но оглеждайки мястото, Тес стига до мазе, водещо към подземен коридор, където открива видеокамера и матрак, напоен с кръв.
“Викингът”

Артхаус приказката на Робърт Егърс може и да не отбеляза предвижданите приходи на боксофисите, но поне не изневери на европейската арт стилистика на режисьора. Варварски кадри, митични същества и един-два трогателни момента се преплитат, за да разкажат нова версия на Шекспировия “Хамлет”.

Центърът на сюжета е викингският принц Амлет (Александър Скарсгард), който се връща в родната Исландия, за да отмъсти за убийството на баща си. Напът към дома Амлет се запознава със славянската жрица Олга (Аня Тейлър-Джой), която му помага да изпълни обета си. Снимка: Форум Филм България
“Викингът”

Артхаус приказката на Робърт Егърс може и да не отбеляза предвижданите приходи на боксофисите, но поне не изневери на европейската арт стилистика на режисьора. Варварски кадри, митични същества и един-два трогателни момента се преплитат, за да разкажат нова версия на Шекспировия “Хамлет”.

Центърът на сюжета е викингският принц Амлет (Александър Скарсгард), който се връща в родната Исландия, за да отмъсти за убийството на баща си. Напът към дома Амлет се запознава със славянската жрица Олга (Аня Тейлър-Джой), която му помага да изпълни обета си.
Guillermo del Toro’s Pinocchio

Фантазията на Гийермо дел Торо оживя в нов вариант на класическата приказка от Карло Колоди - “Пинокио”. И въпреки известен първоначален скептицизъм, анимацията се разписа като една от най-качествените киноверсии на историята за дървеното момче. 

Действието е изградено с помощта на стоп моушън анимация и се развива в периода между двете световни войни в Италия, когато фашистката диктатура в страната бележи първите си победи. С тази основа “Пинокио” на Дел Торо поема по по-мрачна линия на разказ в сравнение с филмите на Disney, но успява да вложи емоции и сантименталност в марионетката, която мечтае да се превърне в истинско момче. Снимка: YouTube / Netflix
Guillermo del Toro’s Pinocchio

Фантазията на Гийермо дел Торо оживя в нов вариант на класическата приказка от Карло Колоди - “Пинокио”. И въпреки известен първоначален скептицизъм, анимацията се разписа като една от най-качествените киноверсии на историята за дървеното момче.

Действието е изградено с помощта на стоп моушън анимация и се развива в периода между двете световни войни в Италия, когато фашистката диктатура в страната бележи първите си победи. С тази основа “Пинокио” на Дел Торо поема по по-мрачна линия на разказ в сравнение с филмите на Disney, но успява да вложи емоции и сантименталност в марионетката, която мечтае да се превърне в истинско момче.
Тhe Unbearable Weight of Massive Talent

Насочилият се към странни проекти Никълъс Кейдж се разписа и тази година с комедия, в която играе себе си. Или по-конкретно - играе актьорската си версия... 

В Тhe Unbearable Weight of Massive Talent Никълъс Кейдж е непризнат холивудски талант, който не успява да заинтригува нито един сериозен режисьор. Мечтаните от него роли му се изплъзват, семейството не разбира творческата му криза, а на всичко отгоре - дълговете му растат.

За да погаси част от кредитите си, Кейдж се съгласява да бъде специален гост на рождения ден на свой фен. Срещу 1 милион долара актьорът приема да остане няколко вечери в къщата на богат испанец и да изпие няколко питиета на рождения му ден. Но малко след като пристига, разбира, че ангажиментът му няма да е толкова безобиден. Снимка: Lionsgate Movies
Тhe Unbearable Weight of Massive Talent

Насочилият се към странни проекти Никълъс Кейдж се разписа и тази година с комедия, в която играе себе си. Или по-конкретно - играе актьорската си версия...

В Тhe Unbearable Weight of Massive Talent Никълъс Кейдж е непризнат холивудски талант, който не успява да заинтригува нито един сериозен режисьор. Мечтаните от него роли му се изплъзват, семейството не разбира творческата му криза, а на всичко отгоре - дълговете му растат.

За да погаси част от кредитите си, Кейдж се съгласява да бъде специален гост на рождения ден на свой фен. Срещу 1 милион долара актьорът приема да остане няколко вечери в къщата на богат испанец и да изпие няколко питиета на рождения му ден. Но малко след като пристига, разбира, че ангажиментът му няма да е толкова безобиден.
Fresh

От доволното количество канибализъм през 2022 г., трилърът Fresh е заглавието, което най-много си заслужава. Силна актьорска игра, интересен ъгъл на развитие и чудовищни кадри с потенциал да ви травмират доживот.

Филмът на Мими Кейв ни хвърля в самотния живот на Ноа (Дейзи Едгар-Джоунс), която търси половинка посредством мобилните приложения. С всяка нова среща обаче тя удря на камък. Кавалерът ѝ или я поздравява със снимка на пениса си, или обира остатъците от вечерята ѝ, докато се държи грубо с персонала. 

Светлината в тунела за Ноа се оказва случайното ѝ запознанство със Стив (Себастиан Стан), който е мил, възпитан, забавен и познава понятието лични граници в онлайн общуването. Стив се държи перфектно до момента, в който двамата заминават на почивка в отдалечената му къща и той разкрива истинското си лице. Снимка: Hulu
Fresh

От доволното количество канибализъм през 2022 г., трилърът Fresh е заглавието, което най-много си заслужава. Силна актьорска игра, интересен ъгъл на развитие и чудовищни кадри с потенциал да ви травмират доживот.

Филмът на Мими Кейв ни хвърля в самотния живот на Ноа (Дейзи Едгар-Джоунс), която търси половинка посредством мобилните приложения. С всяка нова среща обаче тя удря на камък. Кавалерът ѝ или я поздравява със снимка на пениса си, или обира остатъците от вечерята ѝ, докато се държи грубо с персонала.

Светлината в тунела за Ноа се оказва случайното ѝ запознанство със Стив (Себастиан Стан), който е мил, възпитан, забавен и познава понятието лични граници в онлайн общуването. Стив се държи перфектно до момента, в който двамата заминават на почивка в отдалечената му къща и той разкрива истинското си лице.

Искаме, не искаме, и тази кино година се претъркули, оставяйки някои студиа с горчиви разочарования и полезен опит какви да бъдат инвестициите им в бъдеще.

Други обаче ни доставиха големи порции от удоволствието да се ходи на кино. С остроумни сценарии, впечатляващи образи и актьори, но най-вече - с издържана режисьорска визия, която си струва всяка стотинка от похарчените пари за билети.

Много жаби трябваше да се целунат, преди да стигнем до 12-те най-добри заглавия от 2022-ра година. Но успяхме да напълним една галерия с препоръки, които ви съветваме да гледате.

Също като във висококласните ресторанти, и тази година киното запази най-доброто за десерт, така че не се изненадвайте, ако видите филми, чиято премиера беше едва преди няколко месеца.

Разгледайте подбора и ако ви се очертава свободно време покрай редицата почивни дни за празниците, може да изберете ленти, с които да запълните ваканцията. Все пак киното е сред най-приятните начини да си отдъхнем от работа, особено когато за качеството му е гарантирано.

Кои според нас са някои от филмите на 2022-ра, които заслужават вниманието ви - вижте в галерията горе.

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените