Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шокиращите трансформации в музиката

25 юли 1965: Боб Дилън хваща електрическата китара

Известен до онзи момент с песни като Blowin’ in the Wind и The Times They Are a-Changing, Дилън взривява с петия си албум Bringing It All Back Home и електро парчета като Subterranean Homesick Blues. А на феста в Нюпорт показва, че времената наистина се променят. За артист като Дилън трансформациите са начин на съществуване и през годините му предстоят още няколко.
1967: The Beatles и Rolling Stones се обръщат към психеделията

Трябва да отбележим, че и тук Боб Дилън има пръст, след като три години по-рано запознава The Beatles с марихуаната. Това повежда великата ливърпулска четворка по съвсем нови експериментални пътища и те създават песни като Lucy in the Sky With Diamonds (химн на LSD-то) и Within You Without You. Rolling Stones ги последват през същата година с Their Satanic Majesties Request и лудешки парчета като 2000 Light Years From Home.
3 юли 1973: Дейвид Бауи убива Зиги Стардъст

Изпълнителят с вероятно най-значими трансформации в историята на популярната музика. Един от ранните му ходове е раздялата с алтер-егото му Зиги Стардъст в заключителен концерт със Spiders From Mars в Лондон, когато Зиги е на върха на славата. Подобно на Дилън, трансформациите на Бауи продължават през годините и го превръщат в Thin White Duke в средата на 70-те, в поп звезда през 80-те и във фронтмен на супергрупата Tin Machine в началото на 90-те.
1978-1979: Stones, Род Стюарт и KISS се обръщат към диското

В средата на 70-те някои рокаджии изразяваха негативното си отношение към диско музиката, скандираха срещу нея и даже взривиха няколко диско албума на бейзболен стадион. Една част рок ветерани обаче предпочетоха да се присъединят към партито, като Rolling Stones и Род Стюарт направиха номер 1 хитове, съответно Miss You и Do You Think I’m Sexy. KISS от своя страна издадоха най-успешния си сингъл I Was Made for Lovin’ You.
Снимка: gettyimages.com
1978-1979: Stones, Род Стюарт и KISS се обръщат към диското

В средата на 70-те някои рокаджии изразяваха негативното си отношение към диско музиката, скандираха срещу нея и даже взривиха няколко диско албума на бейзболен стадион. Една част рок ветерани обаче предпочетоха да се присъединят към партито, като Rolling Stones и Род Стюарт направиха номер 1 хитове, съответно Miss You и Do You Think I’m Sexy. KISS от своя страна издадоха най-успешния си сингъл I Was Made for Lovin’ You.
4 юли 1986: Run-DMC и Aerosmith смесват хип-хоп с рок

Рап триото Run-DMC вече се бяха обявили за King(s) of Rock в сингъла си от 1985 и едноименния си албум, но си заслужиха тази титла година по-късно. Тогава продуцентското величие Рик Рубин им предложи да направят кавър на Walk This Way на Aerosmith, като включат и Стивън Тейлър и Джо Пери като гостуващи изпълнители. Успехът на песента помогна за навлизането на хип-хопа в мейнстрийма, а същевременно възроди кариерата на Aerosmith.
Снимка: Getty Images
4 юли 1986: Run-DMC и Aerosmith смесват хип-хоп с рок

Рап триото Run-DMC вече се бяха обявили за King(s) of Rock в сингъла си от 1985 и едноименния си албум, но си заслужиха тази титла година по-късно. Тогава продуцентското величие Рик Рубин им предложи да направят кавър на Walk This Way на Aerosmith, като включат и Стивън Тейлър и Джо Пери като гостуващи изпълнители. Успехът на песента помогна за навлизането на хип-хопа в мейнстрийма, а същевременно възроди кариерата на Aerosmith.
1989: Beastie Boys лудуват със семпли в Paul’s Boutique

С многократно платинения Licensed to Ill, триото нахлу в мейнстрийма, но отказа да продължи по същия път, раздели се с Рик Рубин и създаде Paul’s Boutique, съставен почти изцяло от семпли. Rolling Stone нарече новия албум “Pet Sounds/Dark Side of the Moon на хип-хопа”, но в началото той беше възприет като комерсиален провал, а и много от феновете не го харесаха. Днес обаче Paul’s Boutique се смята за класика, повлияла на безброй изпълнители в различни жанрове, а си остава и най-ярката трансформация на Beastie Boys.
Снимка: Getty Images
1989: Beastie Boys лудуват със семпли в Paul’s Boutique

С многократно платинения Licensed to Ill, триото нахлу в мейнстрийма, но отказа да продължи по същия път, раздели се с Рик Рубин и създаде Paul’s Boutique, съставен почти изцяло от семпли. Rolling Stone нарече новия албум “Pet Sounds/Dark Side of the Moon на хип-хопа”, но в началото той беше възприет като комерсиален провал, а и много от феновете не го харесаха. Днес обаче Paul’s Boutique се смята за класика, повлияла на безброй изпълнители в различни жанрове, а си остава и най-ярката трансформация на Beastie Boys.
1991: U2 стават електронни и по-мрачни в Achtung Baby

След откровеността на The Joshua Tree и последвалия филм и албум Rattle and Hum, U2 се оказаха в задънена улица и почувстваха нуждата да преоткрият себе си за новия си материал. Резултатът беше Achtung Baby, в който бандата експериментира с електронни и индъстриъл влияния, а Боно се превърна в Мухата. Рискът за най-голямата световна група в онзи момент се оказа оправдан и през следващите години U2 продължи да се развива с всеки следващ албум. 
Снимка: Getty Images
1991: U2 стават електронни и по-мрачни в Achtung Baby

След откровеността на The Joshua Tree и последвалия филм и албум Rattle and Hum, U2 се оказаха в задънена улица и почувстваха нуждата да преоткрият себе си за новия си материал. Резултатът беше Achtung Baby, в който бандата експериментира с електронни и индъстриъл влияния, а Боно се превърна в Мухата. Рискът за най-голямата световна група в онзи момент се оказа оправдан и през следващите години U2 продължи да се развива с всеки следващ албум.
2000: Radiohead стават електронни в Kid A

В OK Computer групата изрази становище относно влиянието на технологиите, а самият албум завладя всички класации. В Kid A обаче Radiohead поизоставиха китарите за сметка на синтезатори и дръм машини, а музиката им отиде в още по-неочаквани посоки и напълно неизследвани територии. Това вече не беше алтърнатив групата, изпяла Creep през 90-те, а нещо напълно ново и омагьосващо. Феновете не бяха отблъснати, а тъкмо напротив – оцениха порива на Том Йорк и компания към още и още иновации. Съответно Radiohead станаха по-успешни от всякога.
2015: Боб Дилън става естраден

С години критиците му повтаряха, че Дилън е изгубил гласа си и вече въобще не може да пее (и даже никога не е можел). Той ги затапи с Shadows in the Night, пълен с песни, някога записани от Франк Синатра. Там въпросителните относно певческите способности на легендата отпадат. 
Снимка: YouTube
2015: Боб Дилън става естраден

С години критиците му повтаряха, че Дилън е изгубил гласа си и вече въобще не може да пее (и даже никога не е можел). Той ги затапи с Shadows in the Night, пълен с песни, някога записани от Франк Синатра. Там въпросителните относно певческите способности на легендата отпадат.
2015: Mumford & Sons също хващат електрическите китари

Модерната фолк рок банда може и да не успее да завоюва такова място в историята, каквото имат останалите споменати тук артисти. Но трансформацията й от акустична банджо-китара-контрабас формула в праволинеен алтърнатив рок е вероятно най-смелата за по-нова група на музикалната сцена. Третият албум на Маркъс Мъмфорд и компания Wilder Mind накара бандата да звучи повече като смесица от Coldplay и Kings of Leon – което може и да не впечатли по-голямата част от критиката, но албумът все пак стартира като номер 1 и във Великобритания, и в САЩ.
Снимка: Getty Images
2015: Mumford & Sons също хващат електрическите китари

Модерната фолк рок банда може и да не успее да завоюва такова място в историята, каквото имат останалите споменати тук артисти. Но трансформацията й от акустична банджо-китара-контрабас формула в праволинеен алтърнатив рок е вероятно най-смелата за по-нова група на музикалната сцена. Третият албум на Маркъс Мъмфорд и компания Wilder Mind накара бандата да звучи повече като смесица от Coldplay и Kings of Leon – което може и да не впечатли по-голямата част от критиката, но албумът все пак стартира като номер 1 и във Великобритания, и в САЩ.

Преди 50 години, на 25 юли 1965 г., Боб Дилън шокира музикалния свят като остави акустичната китара и я замени с електрическа за изпълнението си на фолк фестивала в Нюпорт. Някои фенове бяха бесни, сметнаха постъпката за предателство, освиркаха Дилън и крещяха „Юда!" - а оттогава нататък поп музиката нямаше как да бъде същата.

През годините и други артисти са преминавали през свои собствени противоречиви трансформации - често разочаровали голяма част от аудиторията им, но също така спечелили им нови фенове.

За най-големите в бранша стиловите промени винаги са осигурявали нов прилив на творческа енергия. И както днес не можем да си представим Боб Дилън единствено като поета с акустична китара до средата на 60-те, така не можем да помним Дейвид Бауи единствено като Зиги Стардъст, или Radiohead единствено като деветдесетарска алтърнатив банда.

В галерията си припомняме тези и още няколко подобни трансформации в музиката, за които спокойно можем да кажем, че са променили музикалния свят.

И които стигат чак до модерните фолк икони Mumford & Sons, също хванали електрическите китари през тази година.

Най-четените