Настроени ли сте за някое купонджийско, весело и забързано лятно парче? Можете да претърсите радиото за някой модерен хит, но по-добре играйте на сигурно и изберете някоя ретро станция.
В търсене на по-дълбоки послания, авторите на хитове объркват слушателя
През изминалите 50 години, поп хитовете са станали по-дълги, по-бавни и по-тъжни и започват да предават все по "сложни емоционални послания", разкрива ново проучване, което наскоро бе публикувано в изданието Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts.
"Докато текстовете на популярната музика стават все по-себични и негативни през времето, самата музика също е започнала да звучи по-тъжно и емоционално неопределено," твърдят психологът Е. Глен Шеленберг и социологът Кристиян фон Шеве.
Анализирайки големите хитове през изминалите 50 години, те откриват, че все по-голям процент от поп парчетата използват минорни ладове, които се асоциират от повечето слушатели (включително и от децата) с тъга и отчаяние.
По случайност или съвпадение, учените откриват също, че броят на женските изпълнители се е увеличавал със стабилни темпове през 90-те, преди да намалее малко през първото десетилетие на новия век (благодарение на Джъстин Бийбър, тенденцията всъщност дори се е обърнала на 180 градуса напоследък).
Много по-бавни, а твърде често и по-тъжни хитове
Изследователите са анализирали класацията "Топ 40" на поп хитовете (по списание Billboard) за годините 1965-1969, 1975-1979, 1985-1989, 1995-1999, и 2005-2009 г. Темпото на парчетата се измерва с броя на тактовете за една минута, ладовете пък се определят от опитни музиканти, които слушат записите.
При случаи като Happy Together на The Turtles, в които куплетите са в минорен лад, а припевът - в мажорен, песента бива категоризирана според това кой лад е преобладаващ (в посочения случай това е минорът).
Изненадващото откритие, което направили учените, е че "броят на минорните парчета се е удвоил за последните пет десетилетия". Във втората половина на 60-те, 85% от песните, които достигали до върховете на класациите, са писани в мажорен лад. До края на миналото десетилетие, този процент е паднал до 43.5%.
Освен това средното темпо на парчетата също е намаляло през десетилетията, макар че това изчисление е малко по-сложно. "От абсолютна гледна точка, хитовете с най-бавно темпо са от 90-те години," отбелязват учените, "което предполага, че тенденцията може би се е уравновесила или е започнала да върви в обратна посока".
Изследователите отчитат, че това забавяне в темпото е по-изявено при мажорните песни (т.е. тези с весели мелодии). Това е знак за "цялостния спад в недвусмислено оптимистичните хитове," пишат те, "както и за увеличаването на броя на песните с по-сложни и емоционални послания".
Поп музиката изминава пътя на класиците, но в крайно сбити срокове
"Настоящите открития очертават поразителен паралел с еволюцията на класическата музика от 1600 до 1900 г.," отбелязват Шеленберг и Шеве. "През XVII и XVIII век... музикалните произведения са звучали недвусмислено весело или тъжно. Към края на XIX век и до средата на ерата на романтиците, темпото и ладовете вече са започнали са се противопоставят в една и съща творба, "което давало възможност на композиторите да изразят широк спектър от емоции само чрез едно произведение".
"Популярната музика в периода 1965-2009 г. демонстрира същата тенденция на развитие за много по-малък времеви период," добавят учените. "Популярната музика с нееднозначни емоционални послания е съществувала винаги, ала днес артистичният интегритет и комерсиалният успех вече не са обратнопропорционални и арт-рок банди като Radiohead имат милиони фенове".
Вкусът на слушателите вече отхвърля "типичните" мажорни, бързи парчета
Докато признават, че поп феновете може би не съзнават предпочитанията си към по-сложна музика, изследователите предполагат, че "дори слушателите без музикално образование могат бързо и категорично да разпознаят, когато някоя песен с бързо темпо и мажорен лад (като например "Barbie Girl" на Aqua) има нещо сбъркано в себе си - освен, естествено, текста".
Те добавят, че "Лейди Гага успя по някакъв начин да превъзмогне тази асоциация, тъй като нейните хитове с бързо темпо и мажорен лад ("Born This Way", "Edge of Glory") звучат свежо, докато същевременно напомнят за или цитират музика от по-ранни времена".
Бейбибумърите, които се кълнат в превъзходството на поп музиката от тяхната ера, ще трябва да преосмислят убежденията си, а децата на прехода, които са израснали с възхода на поп музиката, имат повод да се отпуснат малко. Попът може и да не е с качеството на Бетовен или Каунт Бейзи, но поне според това проучване, комерсиалната музика става все по-нюансирана и изтънчена.
мдамм.. Лейди Гага затова ходи по цици, за да насочи вниманието на музикалните инвалиди към изтънчената и нюансирана музика, която създава. Мъка, мъка....
Че на Адел песните са тъжни, съм съгласна, само дето те наистина са много хубави. Обаче веднага се сещам за поне няколко супер весели парчета, които редовно ги пускат по радиото
Е да, ама като си пуснеш Веско Маринов ти е весело На тия са им сбъркани изследванията, щото не са го включили...
броят на женските изпълнители се е увеличавал със стабилни темпове... Е, това е супер!
Абсолютно!