Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато рок легендите започнат да чупят на сцената

Когато рок легендите започнат да чупят на сцената Снимка: YouTube

В едни златни музикални години чупенето на инструменти се превръща във въздействащ акт на неподчинение и в символ на неподправения дух на рокендрола.

Днес да строшиш китарата си или да разпръснеш барабанния си сет навсякъде по сцената е по-скоро клише от отминала епоха.

Превърнало се е и в спорен акт, защото според мнозина е загубило своята автентичност и се използва от музиканти, които просто се борят да привлекат вниманието върху себе си - с цената на похабена качествена или не толкова качествена техника.

Чупенето на инструменти на сцената обаче остава сред най-ярките отличителни знаци на бунтарския рок и историята помни достатъчно случаи, когато то е произвело автентични и незабравими моменти за публиката.

Тенденцията възниква още някъде през 50-те, а пианистът и певец Джери Лий Люис е сред първите, които я налагат. Той редовно чупи или даже пали пианата си след концерт.

При още толкова много попиляно по концерти оборудване през годините, не е лесно да се откроят само няколко емблематични групи и конкретни случаи, очертаващи тенденцията.

Но хвърчащите по сцената парчета от китари, басове и барабани се свързват най-вече със следните групи и изпълнители:

The Who 

Китаристът на знаменитите британци Пийт Таунсенд има славата на една от първите рок знаменитости, проявили деструктивни наклонности към китарата си.

През 1964 г. той съсипва своя Rickenbacker на един клубен концерт и това се превръща в иконичен момент за рок музиката. Оттогава музикантът е чупил толкова много, че е трудно да бъде посочена точна бройка, но данните в TheWho.net посочват, че само през 1967 г. Таунсенд е потрошил над 35 китари.

А той даже не е най-немирният в групата, защото скандалният барабанист Кийт Муун става не по-малко прочут с чупенето на барабани.

Най-известният епизод с Муун е при дебюта на The Who в американския телевизионен ефир, когато той тайно от всички останали зарежда барабаните си с експлозиви.

Групата завършва хитовата си песен My Generation с вече традиционното чупене на инструменти, но Муун отвежда нещата още по-далеч и предизвиква шокираща експлозия. Тя кара гостуващата в предаването актриса Бет Давис да припадне, пали косата на Таунсенд и причинява на китариста частична глухота в едното ухо.

The Yardbirds във "Фотоувеличение"

Стореното от Таунсенд бързо набира последователи и вдъхновява една сцена от класическата лента "Фотоувеличение" на Микеланджело Антониони.

Бандата The Yardbirds, в която свирят великите Джими Пейдж и Джеф Бек, изнася клубен концерт в култова сцена от филма.

На Бек се пада задачата да потроши тотално своята китара Gibson 175 и да хвърли грифа в публиката.

Музикантът не е очарован от идеята, но за толкова велик филм определено си заслужава и Бек прави необходимото без никаква милост към инструмента.

Джими Хендрикс

Любимият на толкова много хора американски китарист с неповторима осанка става известен първо във Великобритания и там усвоява изкуството да предизвикваш пълен хаос на сцената.

Обратно в Щатите той прилага наученото и си създава култов статут и в родината си. Джими няколко пъти пали китарата си след концерт, като най-прочутият случай е от фестивала в Монтерей през 1967 г.

Тогава той гостува на фестивала заедно с The Who - дотогава и двете банди са все още слабо популярни в Америка и знаят, че събитието е огромен шанс за тях.

След като The Who вече са грабнали тълпата със сценичното си поведение и със строшените китари, Хендрикс излиза по-късно същата вечер с идеята, че трябва да направи нещо още по-специално.

Затова той полива китарата с течност за запалка и ритуално я пали, а после и чупи, макар да признава, че същият ден се е занимавал да я боядисва.

Екзекуцията на тази китара се превръща в един от най-паметните моменти в рокендрола.

Sex Pistols

Няма как да съставиш списък като този без да включиш най-неконтролируемите (поне в своето време) пънкари от Sex Pistols.

"Всъщност си падаме не по музиката, а по хаоса", признава китаристът Стив Джоунс още в първото интервю на британците. Интервюто е дадено за NME в началото на 1976 г. след клубно участие в Лондон, в което Sex Pistols са подгряваща банда и не пропускат да изпочупят оборудването на хедлайнерите Eddie & The Hot Rods.

Снимка: Getty Images

Но чупенето конкретно на инструменти не е чак такъв приоритет на изпълнителите на Anarchy in the UK, колкото е чупенето по принцип.

Те остават в историята с трошенето на тоалетна в офисите на A&M (част от изстъпление, което води до изхвърлянето им от лейбъла само седмица след като се обвързват с него) и със счупването на чаша от бира в лицето на брата на Пати Смит Тод.

Nine Inch Nails

Концертите на Трент Резнър и компания през 90-те са изпълнени с хаос и насилие, като се случва самите музиканти да получават травми заради буйстването си.

В онзи период Резнър вече е тежък алкохолик, пристрастява се и към кокаина, а деструктивните му наклонности се проявяват и на сцената, където често завършва шоутата като чупи цялото оборудване, независимо дали става въпрос за китари, барабани, усилватели или клавишни инструменти.

Покрай тези изблици понякога се случва фронтменът да наранява и колегите си от групата.

Известно е, че той проявява абсолютна нетърпимост към технически проблеми с инструментите и веднага се чувства длъжен да им "отмъсти".

"Когато един инструмент откаже на сцената, той ти се подиграва и трябва да бъде унищожен", разяснява веднъж Трент.

Ричи Блекмор

Китаристът на Deep Purple и Rainbow разгръща своята деструктивна страна през 70-те и си печели репутация на тотално непоносим характер.

От един момент нататък сякаш липсва каквато и да е конкретна причина за невъздържаните му изблици, включително за чупенето на инструменти, и това негово действие на един концерт с Rainbow през 1997 г. в Мюнхен остава незабравимо:

Показателен е и един случай с Deep Purple, когато на бандата ѝ е отнет слотът на хедлайнер на фестивал в края на американското турне от 1974-та.

Заради отсъстие на друга от групите, Purple са принудени от организаторите да излязат по-рано на сцената и бесният Блекмор показва гнева си след изпълнението. Той започва да чупи всичко, което му се изпречи пред очите от инструментите и оборудването на сцената, а накрая пали огън, докато феновете пред него изпадат в екстаз.

Полицията погба всички от Deep Purple и бандата спешно се измъква с наетия за турнето частен самолет.

Nirvana

Шоутата на легендарното гръндж трио са известни със своята ексцентричност, а Кърт Кобейн превръща чупенето на китари в същинска арт форма, изразяваща неговия гняв и неговата спонтанност на сцената.

Често в края на концертите биват изпотрошени и барабаните, китарните усилватели и още оборудване.

Може би най-известната китара, станала жертва на Кобейн, е един произведен в Япония Fender Stratocaster, счупен в студиото по време на записите на песента Endless, Nameless от великия албум Nevermind.

Muse

Достатъчно е да кажем, че фронтменът Мат Белами е вписан в "Гинес" като човека, счупил най-голям брой китари в рамките на едно турне - 140.

Това се случва в турнето по албума Origins of Symmetry през 2001 г. Особено в ранните си години модерните рок титани от Muse се славят с неконтролируемо поведение, редовно включващо подобна агресия над инструменти и музикална техника.

Белами обяснява, че причината за чупенето понякога е лош концерт, в който триото усеща "негативна енергия", а друг път е просто с цел забавление.

The Clash

Накрая няма как да не отбележим и емблематичните британски пънкари от The Clash.

Басистът Пол Симънън само веднъж е чупил бас китарата си, но кадърът от онзи момент озарява обложката на легендарния трети албум на групата London Calling.

Случаят е от концерт в Ню Йорк края на 70-те, когато Симънън е толкова раздразнен от равнодушната публика пред себе си (заради фиксираните седящи места в залата), че избухва и изпотрошава обичния си инструмент.

"Това беше страхотен бас, Fender Precision за около 160 паунда, един от по-старите, тежки и солидни модели, така че наистина после съжалявах, че го счупих", признава музикантът.

Най-четените