Съществуват много филми със страхотна музика в тях - но има една специална категория филмови продукции, в които музиката играе особено голяма роля.
Те може да попадат в графата на мюзикълите, а може и просто да представляват кино с подчертано силен музикален дух.
Редица изтъкнати филмови режисьори са хора с афинитет към рок музиката, които са наясно, че рокът може да обогати неимоверно изживяването на голям екран.
И именно те са отговорни за най-запомнящите се употреби на рок песни в голямото кино.
Независимо дали е създадена специално за случая или лицензирана за продукцията, подходящата песен на правилното място има силата да придаде нов, иконичен смисъл и на дадения епизод, и на целия филм.
А в някои от въпросните филми рокът е религия за самите персонажи и няма как да не играе централна роля в действието и в саундтрака.
Примерите са безброй и могат да бъдат изреждани дълго.
Но всяка селекция със знакови рок саундтракове е редно да съдържа следните незабравими филми:
Purple Rain (1984)
Дори да не сте гледали филма, нищо чудно да сте слушали феноменалния саундтрак, в който Принс разгръща целия си музикален гений.
Този епохален музикант вкарва фънк, R&B, поп, метъл и дори психеделични влияния в тази зашеметяваща колекция от рок песни, емблематични за музиката на 80-те години.
Разказвайки обогатената автобиографична история на самия Принс, филмът си има доста кусури, но в музикално отношение е безапелационен.
Саундтракът произвежда два хита, достигнали до №1 в американските класации, печели "Оскар" и в комерсиално отношение е връх в кариерата на Принс.
A Hard Day's Night (1964)
Този албум може да бъде разгледан като пика на първия период от кариерата на Beatles.
А музикалният филм към него се превръща в еталон за рокендрол мюзикъл.
И дори от днешна гледна точка моменти от сюжета да изглеждат наивни, а някои от шегите да са плоски, музиката на A Hard Day's Night е вечна и в много отношения все още ненадмината.
А значението на тази група за световната музика е толкова голямо, че днес филмът сякаш е още по-ценен за гледане, макар и толкова много години след като е създаден.
"Криминале" (1994)
Куентин Тарантино е от режисьорите, които придават огромно значение на музиката в своите филми и умеят да комбинират музика и образи по незабравим начин.
Това напълно си проличава в класиката на американеца "Криминале", която дължи много от своята атмосфера на шейсетарски сърф рок и майсторски селектирани от автора рокендрол, фънк и R&B песни.
В една от най-популярните сцени в цялата киноистория, Ума Търман и Джон Траволта танцуват на You Never Can Tell на Чък Бери.
Но включените култови песни са още доста, включително Son of a Preacher Man в изпълнение на Дъсти Спрингфийлд, както и Miserlou в изпълнение на Дик Дейл още в началните надписи.
"Трейнспотинг" (1996)
Една култова класика от 90-те години, която предлага и емблематичен за периода саундтрак.
Режисьорът Дани Бойл постига неповторима атмосфера в "Трейнспотинг", която до голяма степен се дължи на песни като Lust for Life на Иги Поп, Born Slippy на Underworld и на още музика от Blur, Лу Рийд, Pulp, Брайън Ино и други знакови изпълнители.
"Волният ездач" (1969)
Толкова много години след създаването на този филм, той си остава сред най-добрите примери за вплитане на песни в цялостната концепция за постигане на неповторима атмосфера.
Естествено, всички свързват свободолюбивите персонажи на Питър Фонда и Денис Хопър с вечния хит на Steppenwolf - Born to Be Wild.
Някои все още считат Born to Be Wild за първата метъл песен в историята. Тя със сигурност е първата, която съдържа съчетанието heavy metal в текста и все още си остава химн на рокерите по цял свят заради включването ѝ във филма.
Но музиката във "Волният ездач" (в голямата си част подбрана от монтажиста Дон Кеймбърн от личната му колекция албуми) блести и с още редица страхотни рок песни.
А The Ballad of Easy Rider е написана специално за филма от Роджър Макгуин с помощта на легендарния Боб Дилън.
Dazed and Confused (1993)
Както "Волният ездач" улавя духа на контракултурата от 60-те, така Dazed and Confused е отдаване на почит към 70-те години в Америка и музиката на онзи период.
Режисьорът Ричард Линклейтър изпълва своята история за съзряването с популярни песни, които намират свой идеален контекст в сюжета.
Филмът носи името на прочутата песен, популяризирана от Led Zeppelin, и в него ще чуете музика от Deep Purple, Nazareth, Алис Купър, Боб Дилън, Kiss, ZZ Top и още рок звезди.
Sweet Emotion на Aerosmith с изгряващата си интродукция отразява основното настроение у героите при техния последен ден в училище - и завинаги остава свързана с този филм.
"Добри момчета" (1990)
Един от най-известните гангстерски филми на Мартин Скорсезе е обогатен с неостаряваща музика от някои от най-големите рок легенди.
Който е гледал филма, вероятно винаги ще свързва с него Sunshine of Your Love на Cream, Then He Kissed Me на Crystals или Monkey Man на Rolling Stones.
Всяка песен в "Добри момчета" е съобразена с периода на действието, но още по-важното е, че допълва по прекрасен начин историята на Хенри Хил и неговия живот в средите на мафията.
В епизодите чуваме също Mannish Boy на великия блусар Мъди Уотърс, Layla на Derek & The Dominos, както и музика от Джордж Харисън, Пийт Таунсенд и други музикални величия.
"Почти известни" (2000)
Един от най-прочувствените рок филми ни отпраща към 70-те години и разказва за прохождащ журналист от Rolling Stone, който придружава рок банда на турне.
Самият режисьор Камерън Кроу е бивш журналист от изданието и внимателно подбира десетки незабравими рок песни, които да включи във филма.
"Почти известни" е образец за използване на лицензирана музика в киното и предвид самата история, предоставя възможно най-благодатната среда за един емблематичен саундтрак.
Използването на Led Zeppelin, The Who, Black Sabbath, Род Стюарт, Beach Boys, Yes, The Stooges и още толкова много изпълнители не се превръща в самоцел за Кроу - и режисьорът някак успява да намери точното емоционално място на всяка изсвирена нота.