Във връзка с инициативата "25 години Свободна България", маркетинговата агенция "Алфа Рисърч" представи национално представително проучване на общественото мнение, проведено сред 1200 български граждани.
Проучването "Преходът: митове и памет, 25 години по-късно" е проведено сред граждани над 16 годишна възраст.
Използвана е стратифицирана по тип населено място извадка с квота по основните социално-демографски признаци - пол, възраст, образование.
От проучването става ясно, че най-младото поколение българи (16-30 години) изобщо не е запознато с живота от периода преди 10 ноември 1989 година.
94% от най-младите споделят, че не знаят почти нищо за това време.
Познанията за епохата на комунизма се опират преди всичко на личните впечатления и разговори с роднини, познати и приятели. Незначителен е делът на хората, които знаят за този период от книга (10%), филм, публицистично предаване (16%), училище или университет (10%).
Думите, с която най-много хора с леви убеждения асоциират комунистическия период са "спокойствие", "всички" и "работа", докато хората, които се самоопределят като носители на по-скоро десни политически възгледи, са асоциирали комунистическия период с думите "ограничение", "несвобода" и "безправие".
Според проучването, към момента 50% от анкетираните заявяват, че развитието на България след промените на 10 ноември е по-скоро неуспешно. 10% смятат, че страната се развива по-скоро успешно, а 21% мислят, че развитието е нито успешно, нито неуспешно.
Според проучването 55% от хората изразяват одобрение към Тодор Живков към днешна дата. Това е голяма разлика с времето около 1991-ва година, когато одобрението е било едва 16%.
За значителна част от участниците в проучването, освен фигурата на Тодор Живков и останалите големи политически фигури от края на 80-те години са носители на положителни асоциации. Единственото изключение е Николае Чаушеску, когото едва 10% свързват с нещо положително.
Хората до 30-годишна възраст свързват миналото предимно с аварията в Чернобил (16%) или с падането на Берлинската стена (15%), докато 69% твърдят, че не свързват 80-те години на 20 век с никакви от изброените събития.
Всички данни от проучването можете да разгледате на сайта на маркетинговата агенция.