В САЩ кръщават децата на вампири

Невероятно, но факт - хората кръщават децата си на вампири. Американската социална администрация издаде списък с най-популярните детски имена за 2009 г. и първите места са заети от Изабела и Джейкъб, които „по случайност" са имената на главните герои от серията романи „Здрач".

Вярно е, че Изабела е често срещано име още от 90-те години, а Джейкъб е в челната десетка от цяло десетилетие (преди „Здрач", който излезе през 2005 г.), но пък едно име в списъка със сигурност е пряко следствие от „кръвожадната" любовна сага на Стефани Майър: Кълън. Фамилията на сексапилния протагонист в сагата се е изкачила с 297 места за една година и вече е 485-то най-предпочитано малко име за момченце.

Кълън е част от много по-широкообхватна тенденция, а именно мъжките имена да завършват на „ън" като Ейдън (12-то най-популярно име), Джейдън (8), Лоугън (17) и Нейтън (24). В класацията фигурира и име, което чувам за пръв път, а именно Брейдън, което е на 47-мо място и това означава, че в следващите 20 години ще срещна поне един Брейдън. Следвайки същата схема половината от 50-те най-популярни женски имена завършват на „а" като Изабела. Защо се случва това? Защо родителите избират еднакви имена за новородените?

Отговорът е много прост: Ние копираме едни от други и никой не иска да е чак толкова уникален. Бебешките имена следват модни течения като музиката и киното. Момичетата, родени през 80-те, имаха закачливи имена, завършващи на „и" като Тифани, Ашли, Кейти и Бритни. Днес са модерни женствените окончания: Изабела, Ема, Кайла и Ела. Социолозите и журналистите често излизат с теории за детските имена, които често се оказват неоснователни спекулации. Веднъж CBS News тиражира мнението, че Еме е станало популярно име през 2002 г., защото героинята на Дженифър Анистън кръсти бебето си така в предпоследния сезон на сериала „Приятели". Ема обаче набира популярност още от 80-те години и влезе в Топ 20 цели 3 години преди Рос и Рейчъл да „се свалят" на екрана. „Приятели" вероятно няма много общо.

Ако се разровим по-надълбоко, модните течения в бебешките имена съвсем не са проста тема. Според Роланд Фрайър от „Харвард" и Стивън Левит от Чикагския университет представителите на бялата и черната раса в САЩ избират сходни имена за децата си до 70-те години. След това в болниците отчитат бум на тъй наречените „черни" имена като Ебъни, Шанис и Дарнел. Сега расовото деление при имената е толкова силно, че според Фрайър и Левит 40% от цветнокожите в Калифорния кръщават бебета си с имена, които никога не са се появявали на акт за раждане на бяло бебе. (Ограничили са изследването до Калифорния, за да го опростят.)

Географията също играе известна роля. През 2009 г. изследователите на Еврейския университет Джейкъб Голденберг и Моше Леви разгледаха вариациите в популярността на имената в различните щати и откриха, че хората са по-склонни да дадат на бебето си име, което е разпространено в техния град, село или щат. Съдейки по базата данни на социалните служби, това изглежда е вярно. Името Изабела влезе в челната петица по популярност първо в Колорадо и Роуд Айлънд. От Колорадо се разпространи в Калифорния, Невада и Аризона, а от Роуд Айлънд - в Масачусец, Ню Йорк и Ню Джърси. Сега модата е обхванала цялата страна.

Но защо се е зародила в Колорадо и Роуд Айлънд? И какво се е случило през 1991 г., когато името Изабела изведнъж се е качило в класацията с 210 места и от 698-о, името е заело 488-ото място? За съжаление никой не знае със сигурност.

Имената на бебетата зависят от прищевките на родителите и вероятно ще има още много Изабели и Еми, да не говорим за изобретателните „творчески решения" като Данайл (вместо Даниел) или Кайти (вместо Кейти), за които децата често са обект на подигравки чак до зрелостта си. 

Брутният вампирски продукт в САЩ е над 771 млн. долара годишно

Вампирският бизнес има солидна ниша в САЩ. Филмът „Нова луна" от поредицата „Здрач", който излезе на 20 ноември м.г., се нареди начело в класацията на разпространителите на билети онлайн Movietickets.com „Топ 10 на най-много предварително продадени билети за всички времена".

Други хитове в Америка в момента са телевизионната драма „Истинска кръв"  и сериалът „Дневниците на вампирите". Несъмнено дикаторът е хитът „Здрач". А лицата на филма са Роб Патинсън ( който застана на корицата на "Венити Феър") и  Кристен Стюарт (момичето начело на секцията за забавления на "Ню Йорк Таймс").

Формулата „кръв + романтика" работи и произвежда приходи. Първото пускане на "Здрач" донесе приходи от 380 млн. долара от разпространение по кината и още 168 млн. от продажба на DVD.

Майер е продала около 30 милиона от книгите си с твърди и меки корици в САЩ. Авторката Чарлин Харис пък е на второ място с 6 млн. продадени книги от нейната поредица романи с главна героиня Суки Стакхаус, на които е базиран и сериалът „Истинска кръв".  По груби сметки само тези две талантливи жени са продали книги за около 432 млн. долара.

Да не забравяме видеоигрите на вампирска тематика. И, разбира се, таблоидите. Звездите на „Здрач" са излизали на кориците на People, US Weekly, OK! и Star magazine общо 39 пъти през 2009 г. Според американското издание Daily Beast вампирите имат приблизително 25% дял от вестникарските продажби, което прави около 21.5 млн. долара годишно. Според изданието „брутният вампирски продукт" е около 771.5 млн. долара на година - повече от дома на „Здрач" градчето Форкс във Вашингтон, чийто БВП е 126 млн. долара.

Новините

Най-четените