Следващите жертви

Коя ще е следващата жертва на технологичната революция? След като елиминира Nokia и Blackberry; унищожи цели сектори на музикалната индустрия и покрай таблетите накара традиционните компютърни производители да изглеждат старомодно, прогресът е, хм, програмиран да прегази още някого.

В много голяма грешка са тези, които си мислят, че цифровата революция ще нанесе своя удар само в световете на високите технологии и медиите.

Прогресът удря навсякъде

Експлозията на технологиите, заради които днес непрекъснато говорим за „облаци" и big data, поставят нови правила за индустрията. Вече всеки по всяка време има достъп до бази данни, в които е събрана информация за милиарди потребители. Вече можеш да излезеш на световния пазар много по-бързо, а малките стартъпи изпреварват гигантите, оковани от собствените си брандове, опит и екипи от много ценни до неотдавна специалисти.

Тенденцията няма изгледи да се промени, защото възможностите на технологиите непрекъснато растат. IBM вече имат системи, които надминават човека в тестовете за интелигентност, някои коли се движат сами, а машини вече поставят надеждни диагнози на пациенти. Софтуерът вече може да превежда и пише в реално време. Докторите, преводачите и журналистите има защо да се притесняват... а и не само те.

Прогресът има ефект и на неочаквани места. Парижките таксита, които на теория нямат нищо общо с технологиите и социалните мрежи, са една от жертвите. Днес всеки може да стане таксиметров шофьор - само си сваля приложение, което осъществява връзката между водачите и хората, които се нуждаят от превоз. Даже и властите да защитят монопола на традиционните превозвачи, цифровото цунами вече е трудно да се спре.

Особено предвид, че „Такси 2.0" е просто по-ефективно. Курсът се заплаща по електронен път (явно не само в София размерът на бакшиша се определя от наглостта на шофьора-бел.ред), цените са фиксирани (и най-вече не се влияят от задръстванията) и клиентът винаги знае докъде е стигнала колата, която ще го вози.

С помощта на новите технологии по същия начин се появят нови и нови конкуренти изпод краката на хотелите.

Софтуерът vs старите навици

В света на рекламата Интернет също променя правилата - директорът на агенцията вече просто споделя поръчката на клиента в уеб платформа и хиляди професионалисти могат да предлагат идеи. По този начин постоянните служители остават на санитарния минимум. Краудсорсингът вече стабилно навлиза и в журналистиката.

Даже автомобилната индустрия не е имунизирана от тежки промени по давлението на технологията. Софтуерът, който контролира колите, ще става все по-важен през следващите години - вероятно, до степен, в която да е по-голям приоритет от хардуера на четири колела. В ерата на автомобилите, които се движат сами, 8-цилиндровият двигател на Америка може да се окаже не Детройт, а Силициевата долина.

Естествено, в IT сектора подобни въпроси са най-наболели. Един iPhone днес е по-мощен от професионална работна станция от преди десетилетие. Колко гъвкави ще се окажат по-големите играчи на пазар, където възможностите на устройствата се удвояват на всеки 18 месеца?

Като цяло, за компаниите историята може да се превърне в ненужно бреме. Какво ще правят търговските вериги с изгражданата си години наред инфраструктура, ако някой като Amazon се опита да овладее пазара?

В исторически план, прогресът е помагал на тези, които са в състояние да го преглътнат. Днес ние трябва хем да се адаптираме, хем да приемем, че технологичната революция ще ни промени из основи - в много по-голяма степен, отколкото всеки предишен път.

#1 boris 29.10.2013 в 09:34:02

"Всичко се променя, само не и страстите човешки"

Новините

Най-четените