Голи в "арабската зима"

След като в началото на ноември 25-годишна египтянка заяви, че завежда дело за сексуално насилие срещу военните, друго момиче успя да предизвика още по-силен скандал в страната, публикувайки голи снимки.

Последната вълна от бунтуващи се жени идва от Израел, където 40 жени се съблякоха за колективна снимка в знак на подкрепа именно за египетската блогърка Алиа Магда Елмахди, чиито постове, предизвикаха милиони гледания и хиляди коментари (внимание: съдържание неподходящо за деца).

В страна, където повечето жени ходят забрадени, 20-годишната студентка от Американския университет в Кайро качи провокативните снимки като символ на бунт срещу консервативната култура в Египет и сексуалните комплекси.

Момичето, чийто приятел прекарва четири години в затвора по времето на Мубарак по обвинения в обида на исляма и президента, се определи като привърженик на светската държава, феминистка, симпатизантка на либерализма, вегетарианка, индивидуалистка и истинска египтянка, но, разбира се, не беше разбрана от много от сънародниците си.

Тя твърдеше, че чрез голите снимки протестира срещу лицемерието и консервативността на новите управници на Египет, както срещу насилието в обществото, продължаващите прояви на расизъм и сексуалните посегателства над жените.

Острите критики в Египет накараха израелските активистки да я подкрепят, събирайки се на булевард Ротшийл в Тел Авив, където беше протестният палатков лагер на израелските "възмутени". В скандалния кадър те позират разсъблечени с плакат, изписан на арабски, иврит и английски: "Любов без граници. Симпатизираме на Аля Магда. Ние сме нейните израелски сестри".

Те отправят призив за край на разединението, посочвайки като пример споровете между ултраортодоксалните евреи и светското мнозинство в Ерусалим.

Ултраортодоксалните евреи настояват за отделни автобуси за жените и мъжете. Неотдавна те организираха кампания срещу танцово училище в центъра на Ерусалим, чието ръководство трябваше да скрие прозорците с дебели завеси, за да не смущават танцьорките минаващите покрай него ученици от религиозните училища.

“Колкото по-силни стават ултраортодоксалните евреи и религиозната им общност, толкова повече се опитват да налагат нормите си”, казва Хана Кехат, основателка на религиозния женски форум Колех. А нормите им са “сегрегация на жените и дискриминация спрямо тях”.

АП коментира, че не само автобусите за жени и мъже са част от опита за полова сегрегация. Някои супермаркети в ултраортодоксалните юдейски общности са определили отделни часове за пазаруване за двата пола. Някои клиники също имат отделни входове и чакални за мъже и жени.

Провакацията на израелките е изключително силна, тъй като полът им бе "премахнат от пейзажа" чрез отстраняване на рекламите с изборажения на жени. Ултраордоксалните евреи обезобразяват такива билбордове, а производителите се сблъскват с ултраортодоксални бойкоти на компании. Жените или отсъстват от рекламите, или са снимани в гръб.

Все пак през октомври върховният съд на Израел нареди да се премахнат прегради, поставени в ултраортодоксалния квартал Меа Шеарим в Йерусалим, които не позволяваха на мъже и жени да вървят по един и съи тротоар по време на религиозна церемония, в която по тесните улици на анклава минаха десетки хиляди хора.

20-годишната египтянка обчаче избра твърде лош момент, тъй като в Египет предстоят първите парламентарни избори след Мубарак и политическите движения се опитват да спечелят дивиденти от действията й, посочвайки я за лош пример. По думите на цитирания от "Ню Йорк Таймс" Емад Гад, кандидат за депутат от египетската соицалдемократическа партия, консервативните ислямисти са изтъкнали, че „обществото трябва да бъде предпазено от неща като това, и ако либералите спечелят, тази жена ще стане пример за подражание в цялото египетско общество".

Либералите обаче се дистанцираха от младата блогърка. Когато се появи информация, че Елмахди е член на движението "6 април", едно от основните в събитията на площад Тахрир през януари, говорителят на движението Тарек ал Холи каза: "Ние сме консервативни младежи и винаги сме окуражавали членовете ни да бъдат модели за подражание, що се отнася до морала. Как може да приемем за член момиче, което се държи по този начин?"

Елмахди, която също отрече да има нещо общо с "6 април", отправи емоционално изявление, което гласи: "Съдете всички голи модели, които работиха във факултета по изящни изкуства през 70-те години, скрийте всички книги за изкуство и разбийте голите археологически статуи.

След това свалете дрехите си и се погледнете в огледалото, изгорете тялото си, което толкова много мразите и ще бъдете свободни от сексуалните си комплекси завинаги. Чак след това ме подложете на дебелашките ви шеги и ми откажете правото да се изразявам свободно."

Това не е първият случай, в който жена демонстрира бунт в Египет. В началото на ноември стана ясно, че 25-годишната Самира Ибрахим, една от седемте жени, подложени на тестове за девственост от египетски военни през март 2010 г., завежда дело за сексуално насилие срещу тях.

Самира Ибрахим разказа, че е била принудена да си съблече дрехите, преди да бъде подложена на ужасяващото изпитание. "Лицето, което провеждаше изследването, беше офицер, а не лекар. Той държа ръката си забита в мен около пет минути. Направи така, че да загубя девствеността си.

Според интервюиран от CNN, но пожелал анонимност египетски генерал, химените на тези жени наистина са били проверени. Той обаче заяви, че "тези момичета не са като вашите или моите дъщери... Това са момичета, лагерували с протестиращи мъже в палатки, в които ние открихме коктейли Молотов и наркотици".

Според Самира тези изследвания и обвиненията в проституция са жесток опит жените да бъдат "възпрени" от участие в политически демонстрации.

В събота в Египет отново избухнаха протести срещу временното военно правителство, по време на които имаше трима убити и стотици ранени. Това се случва дни преди насрочените за 28 ноември  парламентарните избори. Демонстрациите са срещу клаузите в проектоконституцията, които защитават армията от парламентарен надзор и потенциално могат да й позволят да се противопостави на избраното правителство.

#2 Оня Дето Го Трият 21.11.2011 в 16:27:37

Това голотата като форма на протест винаги ми е било непонятно нещо. Някои жени (без значение от националност религия) бъркат сякаш други пориви с протест Чудя се мен коя ли благородна кауза би ме накарала да изляза да си го развявам

#3 корейче 21.11.2011 в 16:30:16

Браво на тези жени. Немислимо е в 21 век да има места по света, където жените и мъжете нямат равни права. Интересно как по тази смислена статия също няма коментари...

#4 корейче 21.11.2011 в 16:32:28

Оня, протестът е малко краен, но това е начин да се привлече внимание. Няма нищо лошо в голотата. Тези жени са принудени да се покриват, когато са навън. Това е глупаво. Аз съм против да се печелят пари от събличане, но тези жени не търсят печалба, те търсят правата си сами да решават с какво да покрият тялото си. Няма сексуална провокация тук.

#5 Оня Дето Го Трият 21.11.2011 в 16:36:33

Не говоря за този протест конкретно! Казвам, че голотата като форма на протест ми е малко сбъркано понятие...

#6 Мина 21.11.2011 в 17:56:18

Така е- браво на жената- смела постъпка! Дано няма лоши последици за нея, както е пострадал приятелят й....

#9 sara_4ifutkata 22.11.2011 в 01:19:59

браво на колежките, супер са!

#11 Dima Kumcheva Eid 22.11.2011 в 10:45:46

Орто-юдеите са около 10 пъти по-опасни от Мюсюлманските братя примерно. За аятоласите на юдаизма половата сегрегация е в такива размери, че и Сауди може да им завидят. Но разбира се това не се обсъжда, защото майчицата США бди! "Протест подкрепа за площад Ротшийлд!"-Няма по-голям цинизъм просто....

#12 boris 22.11.2011 в 11:14:51

Къде са снимките бе?! Що за сайт сте вие?!

#13 boris 22.11.2011 в 11:17:56

А, то било от връзката. Ъ то такива снимки в интернет можеш да ги ринеш не с лопата, ами с багер за въглещарска мина. Не си струва "новината".

Новините

Най-четените