За българското образование - лошата и добрата новина

Образованието е тема, която засяга всички - и тези, които са го получили, и тези, които са били лишени от него и мечтаят да бъдат образовани. Образованието е любима тема на журналисти и политици, но само в случай, че не трябва да задълбават. Защото, ако задълбаят, тогава става ясно, че не може да се говори ей така за образованието "по принцип", а става дума за "образователна система".

Всяка система се състои от множество различни елементи, които работят в хармония и когато се променя един елемент, то трябва да се има предвид, че някъде другаде системата може да даде грешка. Това важи по принцип за системите и с още по-голяма сила за една образователна система. Следователно трябва да се пипа много внимателно.

Образователната система в България, особено тази, която засяга средното образование, е сред възможно най-консревативните системи в държавата. Тя засяга средно по приблизително 65 хиляди ученици във всеки от дванадесетте випуска от първи до дванайсети клас, което прави приблизително 780 000 ученици, обучавани от около 75 000 учители.

Новината такава, каквато е

В момента образователната система се намира в много деликатна ситуация, тъй като в рамките на следващите 8 години 70 на 100 от учителите ще трябва да се пенсионират. Това, изразено в цифри, означава, че 52 500 учители ще трябва да напуснат системата поради напреднала възраст.

Лошата новина

Нека си представим, че държавата не започне да взима мерки да привлича млади специалисти в тази професия. Учители ще продължават да стават хора, които не могат да правят друго, стартовата им заплата ще бъде 450 лв. (230 евро) на месец и едни недоволни от живота си хора ще трябва да учат нашите деца как да се справят с трудностите, които ги очакват извън училище, след завършване на средното образование. С други думи - едни неудачници ще трябва да учат децата ни да бъдат успешни и доволни от живота.

Тези недоволни млади хора, които все пак се решат да станат учители, няма да бъдат петимни да получават допълнителни квалификации, тъй като това само ще ги натоварва без допълнително заплащане (както е в повечето случаи днес), а на всичкото отгоре ще бъдат изключително малко. Така образователната ни система е изправена пред реалната възможност да не може да намери кадри, които са квалифицирани да бъдат учители. Това при всички положения означава катастрофа, защото учителите, които преподават от 1-ви до 12-ти клас в българските училища, са тези хора, от които зависи степента на функционална грамотност у бъдещите пълнолетни граждани, а те на практика ще движат икономиката и обществото.

Липсата на функционална грамотност, общо взето, е невъзможността на един пълнолетен индивид да обработва критически информация или невъзможността да разпознае проблемите в реалността, които могат да бъдат решени със средствата на математиката. (Резултатите от последния тест PISA, който изследва тъкмо това, могат да бъдат видяни в подробности тук.)

После няма какво да се чудим защо резултатите на изборите са така ужасяващи.

Добрата новина

Добрата новина е, че при предприемането на определени конкретни стъпки, държавата има цели 8 години да подготви досттатъчно добре квалифицирани и мотивирани хора, които да поемат образованието на нацията. Стъпките са съвсем конкретни и са със статута на conditio sine qua non, т.е. условие, без което не може, своеобразен санитарен минимум, от който може да започне дебатът за промяна в образованието:

1. Увеличаване на учителските заплати и съответно създаване на възможност за растеж "в кариерата". Един млад специалист, който има потенциал да стане учител, трябва да има защо да предпочете учителската професия, и то с ясното съзнание, че може да расте в кариерата, а не да започне работа като учител по физика и да се пенсионира като такъв.

2. Създаване на условия за максимална автономия на училищата извън сегашния начин на разпореждане с делегираните бюджети. Делегираният бюджет е, простичко казано, броят на учениците, записани в училището по т.нар. единен разходен стандарт (който варира като размер, но средно за страната е около 1364 лв. на ученик за една учебна година) и една дузина коефициенти. Когато един директор получи този бюджет, той има ясни предписания колко и за какво може да харчи.

Но ако директорът е добър мениджър, т.е. добър стопанин на училището и успее да привлече дарители или пък, например, реши да даде физкултурния салон под наем на някоя карате-школа, то този приход не отива в бюджета на училището, а в бюджета на общината и тя решава как да разпределя ресурсите. Т.е. директорът е един вид разпределител на едни средства, които не може да увеличава. Ако можеше, то тогава училищата биха били във възможност с оглед на резултатите да имат повече ученици (нещо, което се случва в много малка степен и сега), но и директорите щяха да имат възможността да създават по-добри условия за работа и по този начин да привличат най-добрите учители.

3. Работата с електронни платформи за образование вече е задължително условие, за да бъдат привлечен интересът на учениците. Електронните платформи за обучение създават много възможности, които пестят време на ученици и учители, но също така и дават особено важна обратна връзка за постигнатите резлутати. Това създава възможност учителят да вземе качествено ново педагогическо решение и да подобри работата си значително.

Това, разбира се, е само началото на сериозната и устойчива реформа в образованието, защото е необходимо всяка промяна да бъде законово обусловена, а така очакваният нов закон при вече втори парламент не може да бъде приет.

*Емил Джасим e програмен директор в Център за образователни инициативи.

#2 паяка 25.03.2014 в 14:56:41

" Един млад специалист, който има потенциал да стане учител, трябва да има защо да предпочете учителската професия, и то с ясното съзнание, че може да расте в кариерата, а не да започне работа като учител по физика и да се пенсионира като такъв." Училището не е производствена или търговска фирма, за да се търси буквално растеж в кариерата. Учител не може да е всеки, който е наясно с науката, която преподава. Това е минимумът, всеки може да се подготви от днес за утре или за месец напред. Учителят трябва да е честен, справедлив, да е психолог, да е толерантен, да обича хората, да им вярва, да ги разбира, да е харизматичен, да е независим. Много е трудно. Или го можеш или не го можеш. Е , има вариант и да се научиш, ако имаш естествено голямо желание да се справиш както трябва - като се постараеш, ако те насочат правилно, или имаш очи и душа да видиш и усетиш как се прави.

#3 pixie 25.03.2014 в 15:36:47

Така е, много е трудно и отговорно. И не е за всеки, ама и учителите са хора с потребности и нужди, даже и с мечти. Не живеят на фотосинтеза. Те също имат нужда да са насърчавани и награждавани. Имат нужда и да се развиват и обогатяват знанията си, за да са в крак с децата, да не са смешни с некомпетентност по отношение на техника или новости, дори в собствената им сфера. Имат нужда от периодично ъпдейтване. Защото се изхабяват. А за да те уважават учениците ти, трябва да си много добър във всичко - като специалист и като психолог, да си информиран, четящ и в час с много неща. Защото уважението се заслужава, не идва даром. И не на последно място, трябва да имаш самочувствие на успял човек, а със смешната си заплата, равняваща се на месечните джобни на някое дете, е малко трудно. Така че, както почти винаги, it's all about the money.

#8 Xaoc 26.03.2014 в 11:38:10

Целта никога не е била да се създаде умна нация. Точно обратното - това ще бъдат едни фабрики за бачкатори. Глупав народ лесно се управлява.

#9 След час 26.03.2014 в 12:15:10

От години няма добри новини за българското образование, от години учителите са принизени дори до обикновени чистачи, от години системно се съсипват училищата. Няма добри новини, няма и да има, защото овце най-добре се ръководят.

#11 янаки 27.03.2014 в 08:37:00

„Истината е в СВОБОДАТА - но тази свобода, знайно е, не е и не може да бъде ДАР, подарен ни свише или отгоре, ние самите, тия, дето се занимаваме с образование, следва да си я ОТВОЮВАМЕ сами.” Няма какво да се прибави. Но ако това е заключението на един манифест, то би трябвало да се изработи и практическо ръководство и организация за извоюването на тази свобода. За да се подкопаят основите на съществуващата образователна система, така че ‘ТЯ В ЕДИН МОМЕНТ ДА РУХНЕ, А ВЪРХУ РАЗВАЛИНИТЕ И ОТЛОМКИТЕ ДА ПОЧНАТ В ЕДИН ДЕН ДА РАСТАТ ПРЕКРАСНИ ЦВЕТНИ ГРАДИНИ - ТЕЗИ НА СВОБОДНИТЕ, САМООРГАНИЗИРАЩИ СЕ, ПОЧИТАЩИ ЖИВОТА И ИЗПЪЛНЕНИ С ЖИВОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ДЕМОКРАТИЧНИ ОБЩНОСТИ.

#12 паяка 27.03.2014 в 10:42:33

Емил Джауад Джасим- хм, случайно съвпадение ли е или това е дразнещото даскалче Емо, дето се опитваше да умнее на тема Трети март и Цар Симеон и България на три морета?

#14 паяка 27.03.2014 в 10:45:35

"История for Dummies" - това беше рубриката на този отворко

#15 delight 27.03.2014 в 14:09:54

radio.dariknews.bg/?page=audio&id=234114 Емил Джасим, един от финалистите в "40 до 40", в "Кой говори"

#16 deowin 27.03.2014 в 16:11:08

>Целта никога не е била да се създаде умна нация Силно се забавлявам, когато хора с маски на Фокс за аватар тръгнат да ме убеждават, че политиците ни са толкова изкусни, умели, находчиви интриганти и конспиратори, че да успеят да прокарат дългогодишна схема за преднамерено и добре калкулирано унищожаване на българската образователна система. В контекста на това, че често не могат да си нагласят бюджета или да прокарат някой що-годе разумен закон. Според теб кой сред българските политици има потенциала да е поне един от великите умове зад този пъклен план, съчетаващи нечовешки интелект с дяволска злонамереност и студена рационалност и пресметливост, която му позволяват да се облагодетелства от краха в образованието? Станишев? Борисов? Сидеров? Каж кой.

#17 niemen 27.03.2014 в 16:14:44

@Грънчаров Стига толкова за да не преглееш от мислене ако се опиташ да сфанеш туй, дето ти го написах... ама надали ще се случи това, щот такива като теб чутури си знаят "целата истина", при това без изобщо да се се замислили някогаш... Грънчаров, хубаво започна, размисли, пътят, идеята, цитираш философи. Веднага познах в теб учителя, който си обича професията, но за жалост, са го прецакали и не са го направили директор на жалкото училище, в което учителства. Краят на втория ти коментар е направо покъртителен. Тотално ме обърка. Прав си, че не реформи са нужни, а трябва да се реже до дъно.

#21 Harry 28.03.2014 в 09:50:44

"...кой сред българските политици има потенциала да е поне един от великите умове зад този пъклен план, съчетаващи нечовешки интелект с дяволска злонамереност и студена рационалност и пресметливост..." Плановете за опростачаване на нациите са стари, в САЩ са вече факт, малоумна маса и само малка част от децата ги подготвят в специални училища, да са политически коректно мислещи, да обслужват бюрокрацията, контролирана от елита. Технологиите са разработени главно от професори в Харвад и Франкфуртската философска школа, до един евреи - комунисти. Опитват се да върнат човешките общества в робовладелския стадий, по същество, това е комунистическо общество. Само идиот може да повярва, че милиардери, спечелили парите си ограбвайки милиони хора, са филантропи и харчат с радост милионите си за да ни направят по-добри, по-умни и живота ни по-добър. Плащайки заплати на предатели киряксефчовци като горния Емил Джасим! Sic!

Новините

Най-четените