Няма смартфони - няма проблем

Току преди началото на учебната година, в медиите се появи информация, че в няколко столични училища щели да забранят на децата да носят телефони с цена над 50 лева.

Мотивите: скъпите телефони създавали у другите деца комплекси, завист, а и така щяло да бъде "преборено" социалното неравенство в училище.

Няма смартфони - няма проблем, съвсем по сталински.

В същия ден приятел написа на стената ми във Фейсбук какво му е споделил шофьор на такси: "Да забраним и олимпиадите по разни предмети, защото създават комплекси у детето ми", а позната, която живее в Щатите попита: "Какъв е проблемът със смартфоните и таблетите в клас, нали децата ги ползват за учене?"

В нормалните държави децата може и да ползват таблети и мобилни приложения за учене, но българското училище е много далеч от това.

И очевидно проблемът не е само в липсата на пари, а в мисленето.

Повечето учители в началния курс отказват категорично да ползват компютри и дори обикновени мейли. Изключения има, но са пренебрежимо малко, предимно в София.

Съществуват наредби, според които мобилните телефони се изключват в час, само че учителят често няма авторитет да накара децата да го направят.

И в повечето случаи не е виновен само той, а родители, които вдигат скандал при всяка направена забележка на отрочето им. На самите деца пък им е скучно и вместо да слушат урока, висят в интернет или играят на игри.

Има и родители, които давайки пари в помощ на училището или още по-зле - на определени учители, смятат, че то или те стават тяхна лична собственост.

Корупцията в образованието е обществена тайна, доколкото е тайна изобщо.

Това не са някакви сензационни факти, всички сме се сблъсквали с тях. Но какво ли сбъркано тоталитарно мислене трябва да имаш, за да сметнеш, че с нещо като декрет, който определя цена на мобилните телефони, може да се реши проблемът с вниманието на децата в час, с липсата на домашно възпитание и "правоимащите" родители?

И как по този начин ще се реши проблемът със социалното неравенство?

Не е ли по-добре учителите, които се оплакват, че децата не внимават , да се замислят защо преподават така, че учениците вместо да ги слушат, си пишат SMS-и? Не е ли по-добре да влязат в крак с новите технологии, а не да се "гордеят", че дори не притежават мобилен телефон, защото бил ненужна "гъзария"?

И вместо да пишат забележки, че домашното е писано на компютър, а не на ръка, да се научат да използват интернет?

И как точно телефоните под 50 лева ще пречат по-малко от тези с по-висока цена?

Впрочем, и на нас като бяхме деца ни беше скучно в някои часове, а тогава нямаше смартфони. Пишехме бележки, решавахме кръстословици или тайно четяхме книжки под чиновете. И пак всичко зависеше от умението и личността на преподавателя - дали ще те грабне с урока или не.

Не е ли по-добре и родителите, които определят тези със смартфоните като "сноби" и "парвенюта" , да се замислят как точно възпитават децата си те самите?

Да, сноби и парвенюта има, има ги навсякъде по света, богати и бедни също, имаше ги и по време на социализма, само че тогава тези "с парите" бяха партийните другари.

Имаше си и социално неравенство и още как.

Имаше, разбира се, и завистливи деца. Но какви ценности са възпитани у едно дете, което може да получи "комплекси" само заради това, че съученикът му притежава смартфон или по-шарена тетрадка? Не е ли същото консуматорство, срещу което уж възразяват родителите?

И ценност ли е гледането в чуждата паничка и омразата към по-богатите, към по-способните, по-умните?

Защото - добре, ще забраним скъпите телефони, после скъпите дрехи, скъпите тетрадки и чанти, за да няма завист между децата.

Интересно обаче, какво правим с по-хубавите момиченца или с по-едрите момченца, които всеки помни - на определена възраст създават комплекси у връстниците си? А с по-умните деца? Забраняваме ги?

Да забраним и високия успех тогава, олимпиадите...

Както се разбра, вече има предложение да забраним частните езикови училища. Да не говорим за разните му там музикални, балетни и езикови, че един талант поражда завист, която е много по-голяма от всякаква друга...

Хората може да са равни единствено пред закона, но не са еднакви, и никога не са били - дори по времето на така ожалвания от някои социализъм.

Едни са умни, други по-способни в пеенето или спорта, трети са богати и карат скъпи коли, четвърти просто изостават в обществото и разчитат на социални помощи.

Уравновиловката към средната посредственост не може да бъде принцип на образованието, здравословната конкуренция може.

Новите технологии не са "гъзария", а трябва да се използват като средство за обучение.

Скъпият телефон не е повод за "завист", нито причина за "комплекси", лошото възпитание в къщи е. Социалното неравенство не се преодолява с административни разпоредби. За да изчезне са необходими много други неща, които са извън образователната система.

Деца се възпитават не с безмислени забрани, а с определени морални ценности, които изключват завистта.

Иначе, ако вървим по тази логика, аз може да поискам да забранят всички смартфони по-скъпи от моя, както и всички чанти, обувки и дрехи със стойност, която може да породи завист в чувствителната ми душа.

Освен това, може да поискам да забранят всички по-умни, по-красиви и по-млади от мен жени. Да не забравя - и по-слабички! Ми няма да тъна в комплекси, я.

Обаче, най-вече искам да забранят родители с промити мозъци и подобните им учители и директори, които не могат да се справят със собствените си задължения и проповядват малоумно сиромахомилство.

#1 maleficent 11.09.2014 в 08:58:43

Кай честно, кой оператор ти е платил за това словоблудие?

#2 Rowan 11.09.2014 в 09:37:33

Високият успех и олимпиадите са лични постижения на детето, смартфона е постижение на родителите. И човек, който не може да схване разликата е или тъп, или без лични постижения, градил си самочувствието на постиженията на мама и тате, месторождение и т.н. А по повод таблетите, не е проблем да ползваш и таблет, проблем е, когато без таблет не можеш да се оправяш. Поне докато не измислят имплантирането на чип в главите ни, осигуряващ денонощна свързаност с мрежата, човешката памет си остава единственото средство на разположение 24/7. А тя не се развива с проверка в нета на всяко нещо, което ни интересува.

#4 Душко Добродушков 11.09.2014 в 10:03:51

Какъв прогрес те патил бре, Мануелке? Прогрес е това, което каза Rowan по-горе, детето да има буден мозък и да може да се оправя без необходимостта да цъка на джаджата за най-малкото нещо. Не разбирате ли, че в стремежа си да се правите на супер куул хай-тек типове тласкате децата към все по-пълно затъпяване и закърняване на всякаква мисловна дейност? Всеки дебил може да плъзга пръстче по чувствителния на допир екран, (бълг.тъч-скрийн), но майсторлъка е да накараш ученика да се поизпоти над тетрадката, решавайки задачи.

#5 KingoftheROAD 11.09.2014 в 10:12:07

Проблема с талафоните в час се решава елементарно - поставят се заглушители на сигнала с радиус 20-30м. колкото да покрият цялата сграда. На запад и в щатите в някои училища, това го има още от 90-те години. Същото и в някои обществени сгради - театри, кина и тн...

#7 VK 11.09.2014 в 10:35:27

Един прост въпрос - с какво точно скъпите смартфони помагат в учебния процес? Особено на хлапетии. Това, което ми прави впечатление е, че виждам все повече млади хора, компании, седнали на някое кафене и всеки с телефона в ръцете си. Всичките им разговори са обвързани с тези устройтва - показване на снимки, кой какво казал фейса или другаде из нета.... За какво ли биха си говорили, ако им свършат батериите на тия "телефони" или по-точно смартфони, щото последното нещо на това устройство е телефона. Сигурно би настъпило някакво неловко мълчание... А това пък за компютърната грамотност....кво точно е компютърна грамотност? За "Ексел" учебника е дебел 10 см. И едва ли и най-големите специалисти го знаят целия. Сигурно трябва компютърна грамотност да зидаш стена или да я измажеш, да копаш канали и куп други дейности. А основната заблуда е, че компютрите сами вършат работата. Да , ама не! Ако човекът, който работи с него , с някаква програма, колкото и да е "умна" тази програма ще направи точно това, което човек иска от нея. Ако не знае кое, как да стане, компа нема да му помогне. Само че, тия знания са далеч от компютърната грамотност. Просто компа помага да свършиш това, което можеш, само че доста по-бързо.

#8 strawsPulledAtRandom 11.09.2014 в 10:57:06

"...И вместо да пишат забележки, че домашното е писано на компютър, а не на ръка, да се научат да използват интернет?..." Всъщност писането на ръка, нещо повече - изискването за красиво писане на ръка, не е просто приумица. В детска възраст развитието на финната моторика било пряко свързано с развитието на интелекта. (Едно време се чудех защо ми се караха, че пиша грозно... Чак сега разбирам, че заради това си останах тъп ) А пък аз не разбирам какво общо им нежеланието на някои хора да притежават смартфон с възможността им да учат/преподават от/чрез интернет? Защото не им писука в реално време джаджата, когато получават съобщения и лайкове ли? Съвет към авторката - не си вземай кифленските атрибути толкова насериозно. Възможността при спор с приятелка да провериш на момента в Гугъл колко деца има Джордж Клуни не те прави автоматично човек, който използва интернет за образователни нужди, нали ти е ясно?

#9 Rowan 11.09.2014 в 11:15:12

Мануела, подменяш ми тезата. А това в диалектиката е стремеж не да се намери истината, а ти да си прав. Способността да се оправяш без смарт устройство не изключва способността да боравиш с такова. Но способността да се оправяш САМО с него гарантира неспособност да се оправяш без него. Първият притежава две способности, вторият само една. Отделно е зависим от смарт устройството. Това е моята теза, ти говориш за съвсем друго нещо. За хората, които не могат да боравят със смарт устройства. Аз такива под 70 годишни не познавам, пък на тях м е малко късно, пък и излишно да се учат на каквото и да е.

#11 strawsPulledAtRandom 11.09.2014 в 11:52:01

Мануела, какво е за теб компютърната грамотност? Способността да боравиш с мобилни устройства ли? Особено когато се използва във връзка с професионални умения (а обикновено е така), за мен е по-скоро умението да използваш необходимия за работата ти специализиран софтуер и хардуер. Архтект, който знае как да използва Архикад, много бързо ще разцъка новия му зачислен таблет, докато на заклет Епъл-фен без познания ще му бъде значително по-трудно да разбере как да я използва. Не знам, на мен този етикет "компютърна грамотност", с който кичим няколко загубени дневно часа в цъкане, ми се струва доста пресилен и повърхностен. Когато за пръв път започнах да използвам компютър, повече време ми отне запознаването с принципните положения като това какво е операционна система, файлова система, приложение, оперативна и постоянна памет и т.н., отколкото използването на потребителския интерфейс като такъв. Нека не изчерпваме приложенията на технологиите в образованието само до изполването на смартфон. Електронни уроци и помагала могат и трябва да бъдат използвани от учителите, но да използваш филмче за да обясниш движението на телата в слънчевата система или да качиш уроците по биология в нета, по никакъв начин не влиза в конфликт със забраната да се ползват джитки в час. Ако пък чак толкова държиш преподаването на материала директно да изисква от децата търкане с пръстче по екранче в час, то трябва всички деца да имат устройства с еднакъв софтуер за да участват в учебния процес. В такъв случай таблети могат да бъдат раздавани за да се използват например като помощно средство за решаване на задача по математика. Но не можеш да очакваш (поне засега) всички деца да имат собствени устройства, защото това вече ще бъде дискриминация. Разбираш ли - забраната (колкото и да е неадекватна в частта си за цена под 50 лв) има смисъл доколкото не позволява на децата да пречат на себе си и околите в час. Дали учителят може да прикове вниманието на учениците е безспорно важно, но защо трябва да го затрудняваме, като го караме да се бори с шарена игрица? На мястото на всяко дете, аз също бих бил изкушен да не слушам в час по математика, това е съвсем естествено. Затова - "не" на забраната за внасяне на смартфони, само защото са скъпи, категорично "да" на забраната за изполването им в час.

#12 abductor 11.09.2014 в 11:52:42

Говориш глупости, Геранова. Децата изобщо не ги ползват тия смартфони и таблети в час за да се "ограмотяват компютърно", ама да цъкат лайкове, да пращат есемесчета и да играят игрички. Нещо повече - заради тия джаджи, част от днешните деца са тотално неграмотни, освен, че не могат да пишат на ръка изобщо, някои дори не знаят да пишат на кирилица. Време за компютърно ограмотяване имат достатъчно (даже предостатъчно), мястото на таблети и смартфони не е в класната стая.

#13 strawsPulledAtRandom 11.09.2014 в 12:07:57

Явно спорим за различни неща. Никой не говори против новите технологии, а против изкривяването в технологичната общност през последните години, при което 90% от парите за рисърч се влагат в производство на по-лъскави и заоблени джаджи с по-шарени игрички. Какъв точно е прогресът в развитието на хардуера (че и софтуера) за последното десетилетие, сравнен с предпоследното? Издига се в култ Стив Джобс, в момент, в който успява да се првърне в успешен маркетинг мениджър. А някакви малко по-полезни неща като облаци, алгоритми за обработка на големи обеми от данни и прочее остават в девета глуха за сметка на Енгри Бърдс. Засипани сме от кухи нововъведения, умишлена липса на стандартизация, брандинг, таргетинг и други ингове, от които ме боли главата... Но хората за съжаление това искат - пискало в джоба, което да ти каже, кога някой ти е лайкнал селфито. Това ме подразни малко в статията, че лекомислено поставя знак за равенство между шаренийката и образованието. Да не забравяме, че още изполваме теореми, които са доказани през 17 век с гъши пера, както ти спомена. Не всичко е технология, тя е само в помощ, но не е всичко според мен. А пък за краснописа - ти поне си получавала отзиви за артистичност. На мен само ми казваха, че пиша с левия си крак Един студент по литература ми беше писал двойка директно, защото не можеше да ми разчете "творбата"

#14 Latrell Spencer 11.09.2014 в 12:09:32

Авторът на темата е извънредно зле

#15 Xaoc 11.09.2014 в 12:17:22

Компютърно неграмотните бабки веднага скочиха. Ами научете се бе! Как можеш да завършиш висше, а да не можеш да се научиш да си отваряш имейла? Ето това е липса на прогрес. Аз ако бях учител, щях да раздам на учениците си имейл, скайп, фейсбук и т.н. и домашните да се разменят там, както и да се дават по-интересни и интерактивни тестове и задачки, които да засилят интереса към предмета. Когато бях ученик помня, че любимите ни учители бяха онези, които смесваха сухата теория с истории от живота и интересни факти, като те бяха половината от урока. Забраните и наказанията винаги имат обратен ефект - засилена демотивация. Относно неравенсвото - напълно съм съгласен с авторката. Не е възможно детето да бъде поставено в капсула без лоши неща като завист, бедност, насилие, измами. Живота е пълен с тях, затова колкото по-рано едно дете се научи да се справя с тези неща, толкова по-добре ще се справя в живота.

#16 KingoftheROAD 11.09.2014 в 12:21:42

Геренова, минуса ти е от меня. Ти нали си даскалица бре душо? Айде ся обясни какво е т.нар. йефьект на патерицата и с какво се руча? (или кон с капаци). Писъците срещу новите технологии, на мен по-скоро ми звучат като писъци срещу кон с капаци, (прекаленото вторачване САМО в новите технологии). Понимаеш?

#17 KingoftheROAD 11.09.2014 в 12:25:01

А кимпитирити, талафонити, и разни други подобни джуждавки са си просто калкулатори с малко повечко памет или дисково пространство. Демек са си ЕИМ (електронно изчислителни МАШИНИ), и требе човек да му казва какво, и как да го направи. До изкуствен интелект сравним с човешкия (маймунския, кучешкия, делфинския, роботския, извънземния, и тн.) има още много хлебец да се яде.

#18 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:31:08

Типично по български. Темата е за ДЕБИЛСКА забрана - спираме телефони над 50 лв и наш Ганьо обсъжда какво? Наш Ганьо обсъжда дали са полезни PC, смартфони и таблети.... Едно ще ви кажа - и са безкрайно полезни и са безкрайно вредни. Има хора и хора. Мога да ви дам пример - на 22 съм. Израснахме с PC-тата. Безкрайното търсене в нета как да "crack"-на игра и т.н. ме научиха на нещо много полезно - как да намеря точната информация за най-кратко време. Сега като ми трябва за работа да направя разни алгоритми и функции -> www.google.com -> how to use offset and match in Excel - > цялото инфо на света -> най-продуктивен във фирмата. Естествено има хора, дето си останаха с цъкането на игрички и лайкове. Зависи от хората - едни са прогресивни, извличат максимума - други си остават с лайковете.. И за ташаците, дето обяснявате, че видиш ли, телефона те прави асоциален - http://liquid-state.com/wp-content/uploads/2014/05/reading_on_train.jpg Честитка. И пак ще кажа, има хора и хора. За едни ИТ ерата е проклятие, за други е благословия. Има хора дето ще си цъкат лайкове и фармвайл, има хора дето ще се научат как да извличат максимума от "цялата информация на клик разстояние". Няма как да очаквате всички да са умни - никога не е била и няма и да бъде. Само ви съжалявам, ако вашето обкръжение и деца използват цялата тая технология за "лайк на селфитуу". Съжалявам Ви! Моето обкръжение ползва новите техн. за съвсем различни неща Айде живи, здрави и да ми лайнете поста

Новините

Най-четените