17 септември е денят, в който София отбелязва своя празник - а за столицата последната година беше белязана от поредна трансформация. Градът премина през серия ремонти, както по изграждането на третата линия на метрото, така и по ключови пътища като бул. "България", бул. "Васил Левски" и ул. "Граф Игнатиев". София беше и център на най-важните събития около председателството на ЕС, отговаряше за посрещането на делегации от 27-те страни-членки и за организацията на мерките за сигурност по време на срещата на върха "ЕС - Западни Балкани". Едновременно с това - 2018-а беше годината на София като европейска столица на спорта, титла, с която градът ще може да се представя постоянно.
За развитието на спортната и пътната инфраструктура, подпомагането на масовия спорт, улесняването на достъпа до Витоша като място за отдих и туризъм - разговаряхме с председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков.
- Празникът на София може да е повод за равносметка. Каква е тя за управлението на столицата?
- В нашата работа най-важно е мнението на съгражданите ни. В този смисъл равносметката се прави на избори - дали се справяш или не решават хората. Иначе имате право - празникът е удобен повод да се обърнеш назад и да видиш какво си направил.
Мисля, че и тази година е успешна за столицата. Давам си сметка, че го казвам почти в пика на мащабни ремонтни и строителни дейности и хората са по-скоро изнервени, отколкото доволни.
Но тези ремонти са абсолютно необходими. Те ще подобрят значително градската среда и качеството ни на живот.
Надявам се, че всичко ще бъде изпълнено по проект и качествено, за да е заслужено търпението. Но дори и да има пропуски, договорите са така подготвени и сключени, че в тях има предвидени много сериозни неустойки и голям гаранционен срок. Най-важното е, че столичани не могат да бъдат финансово ощетени дори от най-недобросъвестните строителни компании. За калпава работа просто не се плаща и изпълнителят се връща толкова пъти, колкото трябва, за да си свърши нещата според изискванията.
- Политиката не изглежда като занимание за хора в активна възраст. Вас какво ви мотивира?
- Защо мислите така? Политиката е именно за активни хора, тя изисква силно желание да подобриш света около себе си и много енергия, за да не се откажеш, срещайки неизбежните трудности.
За мен лично е голямо предизвикателство, и то точно това, с което се занимавам, защото местната власт е най-близо до живота, тя е работа на терен, както се казва. Ежедневно се решават проблеми, както на големи групи хора, така и на отделни граждани.
Освен това, аз съм завършил философия и политология. Бих могъл просто да коментирам политическите процеси и може би един ден ще правя точно това. Засега обаче мисля, че съм по-полезен в реалната политика на местно ниво.
- Аудиторията на Webcafe има подчертан интерес към спорта. Може ли да ни обясните какво означава, че София беше обявена за "перманентна Столица на спорта"?
- Това е просто една положителна оценка, която получихме от Асоциацията на европейските столици на спорта. В нея се казва, че София се справя отлично като домакин на инициативата за 2018 г. и може да продължи да използва бранда и след тази година.
За нас това означава, че не само през 2018 ще се акцентира и инвестира в спорт и спортна инфраструктура, а и занапред. Освен това означава, че сме постигнали целта, която си поставихме по време на кандидатстването за титлата Европейска столица на спорта. Тогава искахме не просто да я спечелим, а да развием масовия спорт и активния начин на живот в София, да създадем нови места за практикуването му и възможности за включване на всички социални и възрастови групи. Спортът реално се превърна в основен приоритет в управлението на столицата и мисля, че създадохме устойчив модел, който да се ползва и след 2018-а.
Щастлив съм, че толкова хора, отдадени на спорта повярваха и застанаха зад нас, за да може инициативата да продължи.
- Как искате да развивате спорта в града ни, в каква посока?
- Вече четири години активно работим по увеличаване на хората, занимаващи се с масов спорт. Целта ни е спортът да бъде възможен за всички, близо до дома и офиса. Стараем се да предоставяме все повече възможности на столичани и гостите на града за активен и здравословен начин на живот.
Как го правим - първо инвестираме в спортна инфраструктура - спортни зали в детски градини, училища и квартали, велоалеи, подобряваме градския транспорт до Витоша, обновяваме паркове и градини. Освен това направихме информационен сайт, страници в социалните мрежи, ползваме и други канали, за да даваме повече полезна информация на гражданите къде, кога и при какви условия могат да спортуват.
И не на последно място организираме събития. В Календара на "София - Европейска столица на спорта" всяка година фигурират над 25 вида спорт в различните разновидности и дисциплини. Общо събитията за тази година са над 200, а за в бъдеще си поставяме за цел не само да задържим темпото, но и да го засилим.
Нали разбирате, че тези събития увличат много хора - тази година може да са зрители, а другата участници. Участието на големи имена и звезди в спорта в тези събития също е заразително.
- Вие самият спортувате ли? Какво и къде?
- Да, опитвам се да го правя редовно. Сутрин тичам в Борисовата градина с кучето си, въпреки че той вече не е първа младост и не му се тича безцелно. Карам велосипед, ще ви изпреваря въпроса - не успявам в делнични дни, просто работата ми не го позволява, но в почивните редовно.
Тази година дори се осмелих за първи път да участвам в 100-километровата обиколка на Витоша с колело и успях да завърша. Състезанието беше невероятно приключение. Лятото карам кайт, зимата - ски, стига да ми остане свободно време, разбира се.
- Много деца не спортуват, в същото време достъпът до училищните дворове е ограничен. Защо?
- В момента решението за достъп до спортните площадки там е делегирано на училищните ръководства. Те преценяват кога, как и от кого могат да се ползват, като съвсем разбираемо тяхната основна цел е да опазят съоръженията. И сега има училищни дворове, които са достъпни, но техният брой е твърде малък.
Моето мнение и намерение по този въпрос е Столична община да изработи цялостна стратегия за спорта на квартално ниво, която да включва и схеми на достъпните площадки и съоръжения. В тези схеми могат и трябва да влязат определен брой училищни дворове, така че живеещите във всеки район да бъде обезпечени с пространства за спорт. В тези училищни дворове, разбира се, трябва да бъдат осигурени модерни спортни съоръжения и мерки за тяхното опазване от вандализъм, включително денонощно видеонаблюдение.
- Кога "сергиите" в парка - всякакви платени съоръжения, рикши и др. - ще отстъпят място на маршрутите за бягане и други безплатни активности?
- Ние точно това правим, инвестирайки в изграждането на детски площадки, фитнеси на открито, маси за тенис и т.н. Забелязвам все повече хора да спортуват в парковете и градините на София.
Съгласете се обаче, че трябва да има възможност и за спокойна разходка и развлечения. Важното е да има правила и те да се спазват. Още в миналия мандат на Общинския съвет ние за първи път направихме схеми за разполагане на атракциони в столичните паркове и открити конкурси за фирми, които да ги стопанисват. В резултата на това чувствително намалихме площите, в които има подобни съоръжение, като в същото време рязко увеличихме приходите за бюджета от тях.
- Много градове в Европа предлагат колела под наем, които се отдават на достъпни цени. Кога и в София да очакваме нещо подобно?
- Подготвихме и обявихме процедурата за концесия за стартиране именно на такава дейност - изграждането на система от градски велосипеди, която предвиждаше минимум 33 стоянки и 400 колела. Проведе се конкурс, но започнаха обжалвания и съдебни процедури, които се точат вече години.
Докато чакаме решението на съда, преди няколко месеца възложихме на общинска структура да работи по изграждането на системата. Надявам се да реализираме общинската система не по-лошо от частната.
В същото време това лятото стартира и един пилотен проект с електровелосипеди под наем за превоз до Витоша. Началната им станция е пред НИМ. Идеята е хората да отиват до там с градски транспорт или с кола, използвайки паркинга, след което да се качат в планината с електрическо колело.
- Какъв е ефектът от велоалеите? Имате ли статистика?
- Вижда се, че все повече хора ползват велосипеди за придвижване в града. Има преброяване, което отчита, че през последните години с изграждането на велоалеи процентът на пътуванията с колело от общия брой пътувания в града е нараснал от 0.1 на 0.8. Това е абсолютно недостатъчно, но тенденцията е положителна.
Целта ни е да станат 5% и затова продължаваме да изграждаме велоалеи, колкото и сложно да е това, особено в централните градски части, където дефицитът на пространство е очевиден.
- Смятате ли да развиете други видове спортове освен Маратона, планинското колоездене и планинското ходене? Например тенис, футбол... йога?
- Стараем се да помагаме на всички спортове, имаме програма тази година от 800 000 лв., по която клубовете кандидатстват за финансиране, това отново се прави за пръв път в София. Фокусът пак е детско-юношеския спорт. Отворени сме за всички интересни идеи и партньорства.
- Какъв ще е бюджетът на София като спортна столица и как ще се разпределя?
- Бюджетът на Столична община за 2019 година предстои да бъде предложен, обсъждан и приет, това е най-важната ни задача през следващите месеци. Но мога да ви кажа, че за 2018-а общият бюджет за спорт беше над 3 млн. лева, след като сме заявили желанието си да останем европейска столица, значи през следващата ще бъде поне същият.
- Защо повечето спортни активности са свързани с Витоша? Не трябва ли да има и микро събития по райони - за хората, които живеят в Дружба или Люлин?
- Витоша е богатство за София и е грехота да не го ползваме. Амбицията ми е да направим планината по-лесно достъпна за столичани и гостите. Тя е удобна за всякакви видове спорт - туризъм, колоездене, бягане, ски. По моя инициатива се създаде и работна група, която да изследва проблемите и да предложи решения. До края на месеца ще представим резултати от работата ни.
А иначе, има редица организирани събития и по райони. Районните ни кметове са много активни в това отношение. Има турнири, състезания, различни празници. Можете да минете покрай ремонтирания миналата година Северен парк, например, и да видите какъв активен живот кипи там.
„София - европейска столица на спорта" организира и районни спортни празници, някои вече са традиционни - в Банкя, в Панчарево, ж.к. Дружба и много др.
- Чуват се гласове, че проблемът със съоръженията на Витоша лесно можел да бъде решен, защо не го правите?
- Въпросът е сериозен, а някои колеги говорят меко казано некомпетентно по него или го използват, за да привлекат внимание върху себе си с оглед на изборите догодина. Много е лесно да обявиш един проблем за лесно решим, щом не трябва ти да го решаваш.
Лифтовете са частни, продадени са без гаранция, че ще се поддържат и ще работят.
Чета, че съветници предлагат те пак да станат общински. Аз питам как? Чрез национализация ли? Слава на Бога тези времена са минало. Говорят и за разваляне на концесия. Но концесия просто няма, съоръжениета са приватизирани. Други сега се сещат да поискат изменение на Плана за управление на Витоша. Но ние това сме го направили преди година, с конкретни предложения и действия.
Междувременно очакваме всеки момент резултата от проверката на безопасността на съоръжението, назначена от кмета. Вероятно предписанието за неработещия от 25 години Княжевски лифт ще бъде да бъде ремонтиран и пуснат или премахнат. Напомням, че собственика на лифтовете притежава само конструкциите, но не и земята.
И докато другите си говорят, на заседание на Постоянната комисия по транспорт беше одобрено предложението на „Зелена София" за създаване на експресна автобусна линия от Националния исторически музей до „Златните мостове", за да се подобрят възможностите за спорт и туризъм в района на Природен парк „Витоша".
- София добър град за живеене ли е, според вас?
- Да, и става все по-добър. След ремонтите ще бъде по-забележимо. Когато пуснем и третия метродиаметър далеч по-удобно. Когато задействат и всички мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух - значително по-чисто.
Само си спомнете как преди 12 години, проблемът с отпадъците на София, изглеждаше нерешим, сега вече никой не си спомня за него, а правителството на Станишев ни беше заринало с боклуци в пряк и преносен смисъл. Извинявайте, не исках да влизам в политика, че и без това вече почти всички колеги в общинския съвет са влезли в предизборна кампания.
Тук съм се родил и обичам София, на мен ми харесва!
- Защо тротоарите не са асфалтирани - това ще позволи на майките да бутат колички, на децата да карат ролери и скейт? Главният архитект каза, че това е много добра практика.
- И за мен е добра практика. И трябва да се използва повече. Но не всички наши съграждани мислят така. Чувал съм често и противното мнение.
Освен това асфалтът не е подходящ навсякъде. Съгласете се, че ще стои нелепо по тротоарите на жълтите павета или на улици, покрити със стари гранитни павета.
Що се отнася до самите улици, според мен булевардите с масов градски транспорт трябва да са покрити с асфалт, а малките квартални улици в историческия център - с павета.
- Какво не ви харесва в нашия град, като гражданин на София? Срещу какво щяхте да протестирате и какво бихте променили, ако зависеше само от вас?
- Като всеки голям град София има своите проблеми и наша задача е да работим за решаването им. Живея в центъра и лошо впечатление ми правят, например, многото висящи кабели по кооперациите. Въпреки че наредбите ги забраняват, те са факт, с който все още не сме се преборили.
Не ми харесват и неподдържаните фасади, които човек може да види, и капещите по главите ни климатици, чието място въобще не би трябвало да бъде по фасадите, и нарочно изоставените паметници на културата, за опазването на които Столична община води битка след битка.
Що се отнася до протестите, те са гражданско право и, когато не се употребяват политически, са полезни за всяко управление. Сега, разбира се, не мога да протестирам. Но, когато работата ми в Общинския съвет приключи, аз със сигурност ще бъда буден гражданин с градивни претенции към общината. И мисля, че е редно всички ние, които ни пука за София, да бъдем такива.
Общинският съвет се справя просто чудесно с необходимостта от спорт На първо място се прави всичко възможно всяко петно да бъде застроено, с блокове. След това настъпва, съвсем логично , моментът как да намерим място за велоалеи, след като всичко вече е заето от паркирани автомобили. Комплексът Червено Знаме, беше успешно превърнат от плувен басейн в ...примерно терен за пейнтбол от филм на ужасите. Когато достъпът до училищните площадки бъде разрешен за всички желаещи, единственното което всички ще спортуват е табла, шах и карти, защото за това ще има място. Разбира се има опции, сега, когато празни петна няма, всичко може да се изнесе примерно в полите на Витоша, или на мястото на Кремиковци, а може и някъде към проходът Петрохан, ще пуснат и линия на метрото до там. И тогава докато отидеш и се върнеш и все едно си спортувал, 2 часа натам, 2 насам, не забравяйте да си вземете закуска като се уморите. Добре дошли в Столицата на Спорта, така добре представена от един Истински, Грижовен стопанин на София