300 милиона евро. Запомнете добре тази сума, защото в следващите няколко години тя ще промени историята.
Едни казват, че ще я „върнем" в цялото й величие - чрез масово издигане на крепости, базилики и кули. Други казват, че ще я изгубим - чрез обезличаване на културно-историческото наследство и свеждането му до провинциални атракциони за съботно-неделни разходки и скара-бира.
В последната година видяхме драстични примери - пластмасовата крепост в Перник и зидарията на Яйлата. Първо се посмяхме, после се ядосахме. И толкова. Само че проблемът с „извисяване" на руините „до зъбер и керемида" сега започва - европейските пари са на масата до 2020-та година и трябва да бъдат усвоени.
Цялото внимание към паметниците на миналото, изглеждащо крайно необичайно на фона на дългите години неглижиране от страна на държавата, може да се обясни единствено с наличието на огромен финансов ресурс.
Става дума за проекти за милиони, които в повечето случаи се опорочават по цялата верига, заради широките порти в Закона за културно-историческото наследство - те допускат съмнителни обществени поръчки, размиване на отговорност, безконтролно изпълнение и корупционни схеми по признанията на не един един или двама експерти.
Строяване на крепостите
Само през декември Националният исторически музей съобщи за три реставрирани крепости, отворили врати за посетители - „Туида" край Сливен (5.5 млн. лв), „Велбъжд" в Кюстендил и „Траянови врата" край Костенец (4.2 млн. лв). Отделно, десетки археологически комплекси очакват смяна пола от „обрасли в трева три реда камъни" до „туристически атракциони".
Ако се загледате в снимките, ще видите, че резултатите са като по калъп - експониран византийски и/или средновековен облик, 5-6 метра зидария и задължително поне една изцяло изградена кула, която се превръща в музей. Дори екстрите са едни и същи - възстановки на битки, стрелба с лък, будоар с рицарски одежди, демонстрации на занаяти, пейки за отдих, барбекю и т.н.
Основната критика е, че „новото строителство" се прави по хипотеза, без достатъчно научни доказателства и без да са приключили археологическите проучвания. Такъв е случаят на Небет тепе в Пловдив, където една гравюра от Ватикана послужи за проект, предвиждащ 14-метрова средновековна кула в града, който има славата да е след най-древните в света.
Няма помен от съвременния постулат, че новото не трябва да надделява над оригинала. Поради тази причина и Царевец не може да бъде защитен от ЮНЕСКО, тъй като е изграден по предположения по време на комунистическия режим.
Аналите на скандалите
Другото общо е мнимата публичност на тези толкова важни промени не само на миналото, но и на бъдещето. Гражданите, които първи трябва да бъдат попитани, обикновено научават постфактум, обществените обсъждания са апокрифни. Така в медиите се изнасят само грозните лични нападки.
И ето, монополистът на истината Божидар Димитров подхвана лична битка с критиците, които опитват да сдържат зидаро-мазаческия нагон за бърза печалба. Въпреки че това е извън компетенциите му на директор на НИМ, той ги нарича мошеници и корумпирани саботьори, които нищо не разбират от история.
Опозицията размахва международните конвенции за защита на културно-историческото наследство, но Димитров има свой прочит и в последно време лансира упорито аргумента, че е по-добре да сложим нови камъни върху старите, вместо да ги оставим да тънат в забрава, както е било досега.
С камъни в храстите пари от туризъм не се правят, казва историчарят, но не продължава по пътя на логиката до следващия въпрос - печелят ли се туристи с евтина пластмаса, феи от газобетон и прозорци от PVC дограма? Особено европейците, които би трябвало да имат рафиниран поглед към тези работи.
Отговор дойде от културминистъра Вежди Рашидов на изслушване пред ресорната културна комисия: „Малко бутафория ще допринесе много за туризма".
Какво тук значи някакво си ЮНЕСКО, настина, важна е разкрепостената фантазия на реставраторите, общините и министерствата, които пишат и чертаят, за може око да види, ръка да пипне. Или както казва Рашидов: „Винаги по света правят така: отбелязват с една цветна тухла истинските останки и нагоре го надграждат".
Винаги е късно, винаги няма път назад
Няколко месеца преди откриването на пластмасовия декор на крепостта Кракра в Перник, наречен меко казано визуализация, имаше извънредни заседания на Общинския съвет, проверки от Министерството на културата, какви ли не нападки и оправдания - в крайна сметка полимерните плочки с бодящи очите гайки си стоят и до ден днешен, дори вече има и интерактивен електронен гид на четири езика.
Още преди една година се заговори за смехотворните глинени феи и чудовища, красящи входа на пещерата „Леденика" край Враца. Една преди дни строителният министър Лиляна Павлова се възмути от пълното разминаване между бутафорната реалност и проектната документация, която е одобрена по нейно време, в първия мандат на ГЕРБ.
Тя призна, че е получавала сигнали като депутат, но едва сега, отново като министър и като посетител на място, се убедила в абсурда - и в пилеенето на европейска средства, вместо в реалното им оползотворяване. Павлова предвижда финансови санкции за общината във Враца, както има и проверка на ЕК за „Яйлата", но какво от това? Качулка след дъжд.
Очевидно контролните институции не вършат работа, щом като допускат толкова лесно едни пари в едни джобове, а покрай тях - подмяна на историята.
Но да си дойдем на думата - 300 милиона евро. Сумата е заложена в новия програмен период на ЕС до 2020 година. Другото е псевдонаука, газобетон, пластмаса и червени керемиди, които все някак ще бъдат напаснати, за да се получи нещо като крепост, нещо като паметник.
Доминация на кича над автентичните свидетелства на историята. Разрушени са, казват, а това не ни приляга на величието. Ами може би точно това показва трагичната история, която днес искаме да променим, тоест да подменим с хипотетични градежи и евтини имитации.
Кой знае дали през 2020-та година, ако шеметната „реставрация" продължи, България няма да е задминала Македония по кич и бутафория и да се е превърнала в един гигантски Лувър, където през 20-30 километра или 20-30 метра има храм на Зевс, светилище на Дионис, гроб на тракийски цар, византийска крепост, български дворец...
Наистина ли цената е само 300 милиона евро? Нали уж тези ценности нямат стойност.