Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не споделяй с непознати (сайтове) в Интернет

Внимавайте с кого какво споделяте - и в Интернет и на живо...
Внимавайте с кого какво споделяте - и в Интернет и на живо...

Ако се опитвате да съберете поверителна информация от потребители, създайте изглеждащ ужасно уебсайт, твърди ново изследване, което ще бъде публикувано в предстоящ брой на Consumer Research.

Изследването установява, че участниците в него е по-вероятно да признаят занимания със спорни дейности - пробване на кокаин, наблюдаване как някой се съблича без негово знание, шофиране пиян - ако бъдат запитани за навиците им на грубо оформен, изглеждащ непрофесионално уебсайт.

Въпреки че участниците признават, че са приемали примитивната уебстраница като по-малко сигурна, те са били по-склонни да споделят свои секрети пред сайт, който е по-маловероятно да ги опази в тайна.

Защо потребителите в Интернет са достатъчно глупави, за да дада лична информация на любопитни маркетинг специалисти, фалшификатори на известни сайтове и измамници?

"Когато сайтове изглеждат странни и фриволни, хората снижават подозрителността си," твърди Лесли Джон, докторант по поведенческа теория в университета "Карнеги Мелън" и водещ автор на изследването. "Те не се замислят за защитата на личната информация."

Изследването е задало на 200 студенти от "Карнеги Мелън" 15 нарушаващи личното пространство въпроси от рода на "Дали някога сте гледали порнографски материали?" и "Дали някога сте продавали марихуана (трева, коз) на някой?" Други въпроси са се отнасяли до употребата на секс-играчки и шпионаж на чужди имейл акаунти.

Около 1/3 от участниците са получили тези въпроси от несериозен сайт, оформен с червен шрифт, лого на дявол и надпис, гласящ: "Колко ЛОШ сте???" отгоре на страницата. Другите са получили същите въпроси от сайт, озаглавен "Carnegie Mellon University Executive Council Survey on Ethical Behaviors," който е включвал емблемата на "Карнеги Мелън" и черен шрифт.

Участниците, които са отговаряли на въпросите на сайта с дяволчето, е било почти два пъти по-вероятно да признаят съмнителни занимания, отколкото тези, отговарящи на изследването на сайта, официално демонстриращ връзката си с университета.

Има си причини, естествено, поне някои от студентите от "Карнеги Мелън" да се поколебаят да споделят пред "Изпълнителния съвет" на своя университет, че са си правили голи снимки. За да се вземе предвид възможността студентите, отговарящи на изследването на "професионалния" сайт да се боят от емблемата на училището, учените също така са създали и "базов" сценарий: около 1/3 от участниците са отговорили на въпросите върху прост сайт без логота или украси, просто озаглавен "Проучване на студентското поведение." Все пак вероятността участниците на сайта с дяволчето да споделят неподходящо поведение е била 1.74 пъти по-висока.

Вероятно повлияни от логото с дяволче и провокацията "Колко ЛОШ сте??", студентите, отговорили на въпросите на по-фриволния сайт, може би дори са преувеличавали осъдителното си поведение. Някои от разликите са шокиращи. На непрофесионалния сайт например 19.7% от участниците са казали, че са гледали как някой се съблича без негово знание. Само 4.7% от тези на професионалната страница са направили признанието, че са воайори.

Друго изследване обаче е разкрило, че тези, които са правили изследването с дяволчето, са съобщили, че не е по-вероятно да отговарят положително за неща, които не са правили. Тези, които са правили проучването с логото на "Карнеги Мелън" пък са признали, че е много по-вероятно да скрият истината - да кажат, че не са пробвали кокаин, когато всъщност са пробвали, отколкото на сайта с дяволчето.

С други думи, участниците са укривали лична информация от изглеждащ официално уебсайт, на който един разумен потребител би могъл да има доверие, че ще я защити. Същевременно те са били доста по-склонни да доверят личните си данни на сайт, на който разумен потребител не би имал никакво доверие.

"Никога не бихте разкрили поверителна информация на младеж от улицата, разхождащ се на ъгъла," отбелязва Лесли Джон. "С течение на времето базовите принципи на личното общуване са са пропили в нашето съзнание. Но не сме се научили на принципа "Не говори с непознати" в Интернет."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените