Хубаво момче, ама турче...*

Роден съм в едно русенско село, в което живеят българи - потомци на бежанци от Добруджа, българи, преселили се от Еленския Балкан, потомци на преселили се по време и след края на Кримската война кримски татари, турци и роми.

Тази мултикултурна среда, в която съм израснал, ме е научила да уважавам другия, различния и в същото време заедно да милеем за страната си - така както за своето семейство, ни е направила Патриоти.

В нашия дом, откак се помня, говорим три езика едновременно - кримскотатарски, турски и български.

Дядо ми татарин - по бащина линия, редник в редиците на българската войска, воюва за Добруджа и участва в сраженията при "Боблата" Тутраканско (с. Дайдър - днес село Шуменци) през 1916 г. срещу румънската армия. Братът на дядо ми турчин - по майчина линия, е бил ранен от шрапнел и загинал в същата битка за превземането на Тутракан.

А в моето село такива истории има в много семейства.

Тази малка част от семейната ни история е била винаги пример и повод да бъда възпитан в любов към Родината и всички нейни граждани, да се чувствам истински български патриот и да възпитавам децата си в същите ценности.

За това днес няма как да противопоставя мултикултуризма на патриотизма, защото за мен те носят един и същ смисъл и са изпълнени с едно и също съдържание.

Популизмът като неразделна част от от сивотата и еднообразието на политическата чалга в държавата ни е вреден и по никакъв начин не кореспондира с патриотизма и мултикултурализма, които трябва да са част от платформите на съвременните български партии.

Време е да променим статуквото и политическия модел на управление в Родината, защото е наш дълг и отговорност.

В противен случай ще продължавам да чувам един израз: "Хубаво момче, ама турче", който в годините определяше моето място в обществото и даваше повод за сегрегация на всеки различен.

А иначе България е единствената европейска държава, в която турците са коренно население, и няма защо и не е уместно да я сравняваме с Великобритания, Франция, Германия, Швеция или с която и да е друга държава, чиито граждани с различен произход и религия са потомци на емигранти от всички краища на света.

Дори защото ислямът в България е традиционен и няма нищо общо с фундаменталния или радикален ислям, в който някой се опитва да обвини гражданите, изповядващи тази религия.

В един хубав, слънчев, майски ден в центъра на София се случи нещо, от което настръхна всеки нормален човек. По време на традиционната петъчна молитва на мюсюлманите в джамията "Баня Башъ" молещите бяха провокирани по най-недостойния и грозен начин от представители на парламентарно представена политическа партия - начело с нейния лидер.

И като повод беше изтъкнат гласът на мюезина от тонколоните на джамията, който всъщност е неразделна част от мюсюлманския намаз.

С неистов патос обикновените вярващи бяха оприличени на радикални ислямисти и терористи,
а джамията наречена гнездо на радикалния ислям в центъра на българската столица.

Възгласите: "Тук е България, турците - вън!", се повториха отново, без хората, които ги произнасяха, да си дадат ясна сметка, че сред молещите се има представители на дипломатическите представителства на различни държави, емигранти, туристи, а не само български турци.

Всичко това ме върна години назад във времето, когато като български гражданин бях окачествен като втора категория човек, бях унизен със смяна на името и принуден да се подготвя за дълга и принудителна екскурзия. И бях обвинен в предателство към родината си.

България и случилото се в центъра на европейска София обиколи света само за няколко часа, в навечерието на 24 май.

И се сетих за мотото, с което моята родина се рекламира по цял свят като атрактивна дестинация, "България - магията живее тук".

Още разсъждавам върху това дали магията живее тук или ние живеем в магия и как ще убедим света, че това наистина е така. И в същото време кадри в рекламния блок на родна телевизия ме призовават: "Потърси България"...

Започвам да редя парчетата пъзел, но защо ли с Великденската служба в храм паметник "Александър Невски", Батак, джамията "Баня Башъ" в София, Народно събрание, сградата на БНР и студиото на "Неделя 150"...

В нито една светска и демократична държава религиите не са и не биха могли да бъдат инструмент за правене на политика. И предвид нашите претенции за демократична, светска и правова държава в България никога не трябва да допускаме такова безумие, осъзнавайки че храмовете са Божи дом, а за политиците е отреден специален статут и институции за правене на политика, а не евтин популизъм и демагогия, отвратили в последните години всеки разумно мислещ човек.

Определени политически партии в стремеж да запазят парламентарните си кресла правят политика, осланяйки се изцяло на популистки послания... Знаейки добре, че точно по този начин, смесвайки понятията, говорейки за патриотизъм, всъщност прокламират национализъм.

Накрая искам да се обърна към всички, които все още бъркат понятията патриотизъм, национализъм, мултикултурализъм, че нямат право да ми вменяват нито комплекси, нито някакво чувство за вина, защото въпреки Вас, аз и моето семейство принадлежим на България.

И да не сте посмели повече да ни гоните от Родината ни с омръзналите на всеки нормален човек популистки клишета, с които запълвате втръсналото на всеки нормален човек сиво и грозно политическо ежедневие, превърнало държавата ни в една нескончаема чалга.

Защото ние сме патриоти и няма да ви позволим.
БЪЛГАРИЯ Е В НАС И НИЕ СМЕ НЕРАЗДЕЛНА ЧАСТ ОТ БЪЛГАРИЯ.

*Заглавието е на Webcafe.bg

#26 Maldini 06.06.2011 в 14:05:48

иван | 06.06.2011 13:23 ================ Пак говориш от едната страна на монетата. Не бяха ли тия същите мюсюлмани, които са си построили джамия на останките на Соломоновия храм? И говориш така все едно докато градът е бил притежание на христианите не са се допускали мюсюлмани и техните светини са били разрушавани. Не знам целенасочено или не, но оставяш такива впечатления на читателите. Изтъкваш "добрите" им страни, но не казваш нищо за лошите. Тези неща, които те помолих да ми кажеш също са факти, но ти явно не искаш да ми отговориш. Не съм против мюсюлманите, които се определят като българи и говорят на БЪЛГАРСКИ. Против съм мюсюлманите, които като им заговориш на БЪЛГАРСКИ ти отговарят на турски и се правят, че не са те разбрали. Против съм тези, които като отидеш в магазина им и ако не си поискаш хляб на турски не ти дават. Против съм тези, които под строй идват от турция и подменят вота на БЪЛГАРСКИТЕ граждани, които живеят постоянно в БЪЛГАРИЯ. Също така съм против тези, които държат Родопите и ги смятат за бащиния и чрез фирми и под заплахи да те оставят без прехрана те карат да гласуваш за тях. П.с. Малко се обърка приятелю не съм чувал за такъв обичай при китайците, но съм чувал за подобен в Индия. Които като наближи сетният им час отиват до свещенната им река(Ганг) и умират на брега й, след което ги изграят на клади.

#30 Konstantin 06.06.2011 в 15:22:06

Православен християнин съм и като такъв се присъединявам към позицията на автора на статията! В българската история има многобройни примери за БЪЛГАРСКИЯ патриотизъм на мюсюлманското население на нашата страна! - четници при Капитан Петко воевода са и мюсюлмани, мюсюлмани го примат, крият, помагат му да избегне преследванията от страна на стамболовото правителство; мюсюлмани влизат с щурм от източната страна на одринската крепост през Балканската война и прочие и прочие! Провокациите на Волен Сидеров не са проява на патриотизъм, а са тънко андрешковско сметкаджийство за сметка на етническия и религиозен мир в страната! Съпругата на Волен е автор на книги в прослава на Ванга, която се възприема от Православието като магьосница и врачка, но, видите ли, той самият се явява някакъв защитник на светото Православие!

#31 vanko1 06.06.2011 в 15:23:07

абе, хора, я спрете да се разправяте, помня, след боя пред джамията гледах един тв репортаж, където британци, които живеят в истанбул, обясняваха, как ни най-малко не им пречи джамията, до която живеят там, ако някой може човешки да ми обясни с какво тонколоните на баня башъ наистина му бъркат в чувствата - религиозни или не знам си какви, мен ни най-малко не ме тормозят, повече ме дразни например гадната миризма в градския транспорт, щото май не се къпят много-много

#36 Konstantin 06.06.2011 в 15:40:19

Православен християнин съм и като такъв подкрепям автора на статията!

#37 maka 06.06.2011 в 15:50:00

Краси, донякъде съм съгласен с теб, но рано е да очакваме от българските турци да се определят като българи. Първо - относно "коренността' на турците в България - 500 години робство няма да се изтрият от историята, и няма да се върнат назад, колкото и да ни се иска това. Българските турци не са потомци на колониални поданици, или на емигранти, както в други евопейски държави. И в двата случая техните родители не са живели на територията на страната от поколения. В нашия случай е така, за добро или лошо. Така че, донякъде (до определен брой поколения назад разбирай) те СА коренно население. Единствената ми критика към това е, че то няма никакво значение и само може да служи за провокации, т.е. излишно го е употребил. Колкото до самоопределянето - вината е и на нас самите българи, че българските турци вече няколко поколения продължават да се наричат "български турци", а не "българи". Ако започнем от възродителния процес, минем през партията ДПС и стигнем до Атака и чисто културните абсурди като репликата "хубаво момче, ама турче", ще видим, че през цялото това време не е свършена никаква работа за културното интегриране на тези хора в българския начин н живот. Нещо повече - българският начин на живот продължава да е неопределен изцяло от културното бездействие на по-голямата част от коренно българското население на страната. Малки измекярчета (турска дума?) като Ахмед Доган, Волен Сидеров и пр. лесно разпознаха това като възможност за евтина лична изгода и започнаха целенасочено да работят против тази осъществяването на тази интеграция, като се опитват да увеличават раздалечаването на българските турци от коренните български граждани. Затова, преди да ги укоряваме, или натискаме че не се самоопределят като българи, трябва да сме им създали възможности да се самоопределят като такива. Това минава през елиминацията на партии като ДПС и Атака, или тяхното трансформиране в/заменяне с нормални, конструктивни обществено-политически организации.

#38 Art Pepper 06.06.2011 в 15:54:08

Любчо, работил съм в Истанбул доста време, живях на 2 преки от патриаршията (Рум Патриканесе на турски) и като религиозен православен християнин ходех на църква всека неделя често и през седмицата - имах редовни срещи с патриарх Вартоломей и администрацията на Вселенската патриаршия. НИКОГА никой не е протестирал срещу камбаните които се биеха по 3 пъти всеки ден - за начало на утренята, литургията и вечернята служба. А по празници неделя и по 6 пъти по време на службите.

#40 My Majesty 06.06.2011 в 16:26:49

Понеже Иван все пита, да му отговоря за Вселенската Патриаршия. 1. Ислямът е късна религия и като такава тя взеимства доста от всички предищни такива. Самите мюсюлмани признават Иисус като един от най-големите пророци и много почитат майка му Мария. Не биха тръгнали да унищожават нещо, което уважават. Говоря за османците,не за турците. Турци и турция е съвсем скорошно понятие. 2. Султаните от османската империя генетично са свързани с християните и това се е отчитало. Аристокрацията им за разлика от простолюдието е имала съвсем друго възпитание. Пример: историческо изследване за етническите и религиозните "корени" на жените, родили т.н. "Османски владетели" и влезли в историята поименно като техни майки, показва интересни факти. Според статистиката, историята на "Османския период" на днешна Турция познава като "доказани" 36 Султана, като само 2 от тях били родени от майки-туркини. Това са Султаните Осман Гази и Орхан Гази. Няма да се цитират всичките 34 "семейни случаи", а ще дадем примери за някои по-характерни, свързани с българското, руското, гръцкото, сръбското и еврейското "начало" при появата на поредната династия. Майката на Мурат І е византийката ( гъркинята ) Хорофира, известна в турските хроники като Нилюфер Хатун. Майката на Йълдъръм Баязид е българката Мария, потурчена с името Гюлчичек Хатун. Другата българска майка, дала живот на Челеби Мехмет, се казвала Олга, известна като Олга Хатун. Сръбкинята Деспина, майка на Фатих Султан Мехмед, станала туркиня с името Хюма Хатун. Понтийската гъркиня Айше била майката на Султан Явуз Селим, без да е установено истинското й име. Майката на Кануни Султан Сюлейман била полската еврейка Хелга, останала в историята като Хавза Султан. Също еврейка с името Рашел била майката Султан Мурат Трети и тя била прекръстена на Нурбану Султан. Майка на Султан Мехмет ІV била рускинята Надя, преименована като Турхан Султан. Завършваме с още една българска майка в хронологичен ред - нейното създание влиза в историята на Турция като Султан Мустафа ІV, а "щастливата" майка от Соня е превърната в Синепервер Султан.

#41 Maldini 06.06.2011 в 16:32:21

Много почна да се преекспонира с понятията български-турци и т.н. Някой същност би ли ми го обяснил това понятие? Защото човек роден в дадена страна се води нейн поданик. Демек, ако човека е роден в България е БЪЛГАРИН не български-турчин, не български-мюсюлманин и не български-арабин!!!!! Точно и ясно БЪЛГАРИН!!! Съмнявам се майките и бащите на днешното поколение да са родени в Турция и преселили се тук, нали? Те също не са по-различни от БЪЛГАРИ, но не тази думичка явно е интересна и полезна на някой и постоянно се натяква по медии и вестници. П.с. Иван, преди няколко години прочетох първите две книги от поредицата на Димитър Талев "Железният светилник". Там проблемите са засегнати и не ми трябва да чета посочената от теб книга да си направя сам изводите. Препоръчвам ти ги и на теб, невероятни са.

#42 maka 06.06.2011 в 16:40:31

@Краси: ОК, съгласен съм, но ако си мислиш, че тоя твърд "електорат" има много акъл и следва Доган по идеологически причини, лъжеш се. По-голямата част от тях следват Доган защото са манипулирани, а са лесно манипулирани защото са в трудно икономическо положение. Така, както българите в такова положение са лесно манипулируеми от Атака. Всичко това е така, заради непукизма и късогледството на чисто българските политически партии. Те са тези, които трябва да "спечелят" този "твърд" електорат на Доган, но за това са необходими целенасочени усилия. Те предпочитат да си затварят очите и да си гледат само пред носа без да се замислят много-много. Включително г-н Борисов, който с ГЕРБ имаше уникалната възможност да маргинализира ДПС, но вместо това той се подпря на политическата подкрепа на Атака и така даде допълнителна легитимност и на Атака, и на ДПС като нейният "скачен съд".

#43 maka 06.06.2011 в 16:42:36

@Малдини: Легално такива понятия няма разбира се. Това са културни понятия, родени от самоопределянето на въпросните граждани. Точно затова трябва да се преодолеят културно. Останалото е възродителен процес.

#46 Rowan 06.06.2011 в 17:12:09

Хаха, тук и теологични спорове се заформили. Много ми се иска автора да се включи и леко да ми обясни, като има национално самосъзнание на "турчин" и "българин", при евентуален конфликт на интереси (не казвам военен), кое самосъзнание ще вземе превес. Точно затова в първият си коментар захванах тази тема. Като кажеш, че си "турчин", се самоопределяш като гражданин на ДРУГА суверенна държава, а за тази в която живееш си оставаш потенциален предател. По-забавно е, че и за другата страна ще си такъв. Ето и отговор на въпроса, защо на някой назовал се "турчин", никога не мога да имам доверие и винаги ще го дискриминирам. И в Турция да отиде и да каже, че е "български турчин" или "турски българин", ще получи същото отношение, че и по-зле. Сами се делите дами и господа мюсюлмани, сами се правите аутсайдери с това "турчин". Аре най-сетне решете точно какви сте!

#47 Rowan 06.06.2011 в 17:23:38

Леко да допълня, както не може да имаш две родни майки, двама бащи, така не може да имаш и две родини и два родни езика. И като учат мюсюлманите децата си първо на турски, а после на български, така им залагат още от началото на живота им винаги да се различават като говорят български с акцент, да са различни. А после се оплакват. За сравнение, един от най-добрите ми приятели е мюсюлманин и говори български чисто, а сестра му даже не знае и турски. Те се обиждат ако някой ги нарече "турци". Така се става пълноправен гражданин на страната.

#50 ot4eto 06.06.2011 в 17:45:54

Не си направих труда да чета коментарите, а и нямах време. Но мога да си представя що за полемика кипи. Искам само да обърнете внимание на разграничението на светската държава от религията, за която говори автора и да се съсредоточите върху този аспект. Когато нечия религия се въвлича във политически и светски проблеми или когато религията започва да има светски претенции, винаги стават пакости. Не случайно написах, ако човек е българин мюсюлманин какво правим? Ето един такъв. Браво, добра работа и подкрепям напълно мнението на автора.

#53 Rowan 06.06.2011 в 18:18:21

@ ( 50 ) Ex Fenerium Точно за това говоря. Колко поколения трябва да се превъртят, зада спреш да казваш, че си от турски произход, а не просто мюсюлманин? Нещо дава ли ти Турция, за да я споменаваш? Самото ти изказване "от турски произход" автоматично поставя България на второ място в скалата на лоялноста ти. С други думи родината ти е Турция, а България е приемна страна, в която виждаш ли ти живееш. Точно това ти е набито в главата от най-ранна детска възраст, и срещу това говоря, не срещу религията ти. И е набито за да те държи различен. Личната карта е един документ, какво е в главата ти е нещо различно. ПП: Странно, в статията се казва "турчин", сега "турски произход", май има напредък.

#54 Весел Патилан 06.06.2011 в 18:18:56

Хубаво си го написал, братко Рейхан Аблеким! Наричам те така, защото ако в едно семейство бащата е християнин, а майката изповядва Ислямя, може единият син да приеме религията на баща си, а другият - на майка си. И тогава какво - няма ли да са братя и няма ли да се обичат и помагат? А на тези които викат и аз ще викна: "Вън от България, защото не сте хора! Защото вие разделяте брат от брата!" Стига ни позорът от "Възродителния процес", когато не ви защитихме и не застанахме редом с вас! Много гневен Патилан

Новините

Най-четените