История for Dummies: Истинското величие на Симеон не е в меча

Защо Симеон е наречен "Велики"? Какво прави неговата личност така значима за българската история, освен армейските подвизи? Какво всъщност стои зад мита "Симеон І Велики"?

Досега в поредица от статии беше разяснено защо онази история с "трите морета" е меко казано пресилена, какво наследство оставя Симеон на своите наследници и как на практика военните му кампании изтощават държавата неимоверно, а накрая беше разгледан и митът за така желаната българска принадлежност на Цариград.

След като митовете бяха съблечени и разобличени с необходимите доказателства (колкото и този рационален подход да не отговаря на великобългарските шовинистични емоции), е време да стане ясно какво прави Симеон наистина велик български владетел. С други думи - какво го прави истински значим?

Преди да бъдат изяснени тези въпроси, би било добре да се има предвид, че прозвището "Велики" е дадено на Симеон не през Възраждането, а чак след Освобождението, и то вероятно вследствие на натрупване на идеята, че това е най-великият български владетел. Паисий Хилендарски го нарича "Лабас" - Светлият, а възрожденският историк Спиридон Палаузов пръв нарича управлението на Симеон "Златен век на българската култура".

Наследството на Симеоновите деди

Цар Симеон принадлежи към т.нар. Крумова династия, която управлява държавата от началото на 9-ти век. Тъкмо кан Крум залага началото на съвсем последователното и целенасочено привличане на славянските племена в пределите на българската държава. Този процес преминава през няколко етапа, като на практика създава предпоставките за създаването на специфична българска идентичност, която трябва да има три основни спойващи фактора: един език, една религия и общ законов ред.

Постепенно славяни и българи започват да се подчиняват на общи закони, тъй като славянската автономия (т.е. наличие на собствени закони) е премахната чрез няколко административни реформи през първата половина на 9-ти век.

През 60-те години започва процесът на постепенна и бавна, но сравнително устойчива християнизация на българското население, който процес на практика премахва религиозните различия между славяни и българи (Нали сме наясно защо е нелепо да ги наричаме прабългари?).

Така остава третият фактор - общият език. Общият език е условие за създаване на собствена култура. Също така възможността в църквите да се проповядва на собствен език гарантира известна самостоятелност и независимост от Константинополската патриаршия, която изпраща свои кадри да проповядват в българските територии. Именно културата пък създава възможност да се формира специфична идентичност, с която славяните да се припознават.

Църковно-славянският език - езикът на Симеоновата държава

През 893 г. първородният син на княз Борис, Владимир, е свален от престола, вероятно защото старателно се е опитвал да върне ролята на езичеството в българската държава. Според изворите Борис свиква народен събор, на който се взимат три особено важни решения:
1. Столицата се мести от Плиска в Преслав;
2. За български княз е посочен третият син на Борис - 27-годишният Симеон;
3. Църковно-славянският език е обявен за официален език.

С първото решение за преместване на столицата се дава ясен сигнал за късане с езическото минало, когато Плиска е столица. Преслав, намиращ се наблизо, е избран, за да може да се утвърди като християнския център на именно християнска България.

С второто решение българската държава "дава ясен сигнал на чуждестранните си партньори", както биха казали днес политиците или журналистите. За владетел е избран Симеон, който учи в Магнаурската школа - университет, създаден от Константинополската патриаршия, помещаващ се в изключителна близост до нея и подготвящ бъдещи високопоставени църковни и дипломатически кадри, които да служат изключително на православната идея, че водещ християните в този свят е именно константинополския император.

Третото решение оказва най-трайни последствия върху историческото развитие не само на България и народите, които влизат в нейните предели, но и на славянството по света. Защото да се обяви един език за официален през Средните векове, означава най-вече владетелската канцелария да издава всички управленски документи на този език.

Тъкмо тук Симеон прави големия пробив в исторически план, не без помощта на баща си. Защото тъкмо княз Борис кани учениците на равноапостолните братя св. Кирил и св. Методи в България, като им предоставя това, което днес може да се нарече "отлични условия за работа".

Симеон продължава делото на баща си и така Наум Преславски и Климент Охридски създават съответно Преславската и Охридската граматически школи. Само от Охридската школа за 7 години излизат обучени на славянски книжовен език около 3500 души.
Културният износ

След като държавата вече притежава всичко необходимо да започне да действа като независима от Византия, Симеон поставя на книжовните школи важна цел - да преведат всички необходими богослужебни книги, всички необходими законови сборници и най-важното - насърчава неимоверно създаването на автентична литература на църковно-славянски език.

Започват да се появяват български авторски произведения от автори като Константин Преславски, Йоан Екзарх, Наум Преславски и Черноризец Храбър, за когото се твърди, че е самият владетел. В Охрид пък Климент не спира да превежда и сам да пише църковни химни, жития на светци и похвални слова.

Цялата тази литература има две отличителни черти - разбираема е за всички славяни и в същото време голяма част от нея носи новосъздадената българска идентичност. И разбираемо тази българска по съществото си литуратура е всъщност идеалното пропагандно средство за епохата. При липса на т.нар. "средства за масова информация" единствено религиозната литература е онази "медия", т.е. онзи посредник между владетеля и негговите поданици, а и между българския владетел и поданиците на други държави.

Това създава предпоставки нововъзникващите славянски държави да започнат да търсят своите културни образци именно у Българското княжество. Така се стига до превръщането на България в истински славянски културен център.

Новият Йерусалим

Основна задача на Симеон е създаването на устойчива идея за българска иденнтичност. След като през всичките 90 години преди той да се възкачи на престола неговите деди водят политика на преодоляване на различията между българи и славяни, той е първият владетел, който работи за създаването на идеята за уникалността на българския народ. Неслучайно в един момент Симеон неофициално обявява Преслав за "Нов Йерусалим", с което намеква нещо особено важно - Черноризецът ясно заявява претенцията българите да бъдат новият богоизбран народ.

Така се прибавя и последният елемент от създаването на национална идентичност - перспективата за общо бъдеще.

До 913 г., когато Симеон започва да се фиксира необосновано върху завлядяването на Константинопол, той всъщност гради съвсем целенасочено едно българско царство със славянска култура и християнска религия. Така той съчетава три основни елемента на всяка власт - властовата концепция, развита в и почиваща върху традицията (българският елемент); културата на общ език (която трябва и успява устойчиво да привлича най-многобройния народ в Европа по това време); обща религия, предлагаща спасение, но и разчитащата единоначалието на властта, както на небето, така и на земята.

До 913 г. са всички сериозни постижения на старобългарската култура, която има множество измерения в литературата, но и в архитектурата, в изящните изкуства, а и специално в керамиката.

Основно мерило за цивилизационното развитие на едно общество е състоянието на керамиката, която то произвежда. Колкото по-сложна и изящна е, толкова по-развито е това общество. В този смисъл дори само примерът на керамичната икона на св. Теодор Стратилат, намерена при разкопки край Преслав, е достатъчен пример за изключителния напредък, който постига българската култура само за две десетилетия. Именно първите две десетилетия са на практика този период, който Спиридон Палаузов нарича "Златен век за българската култура".

В резултат на целенасочената политика на Симеон българската идентичност е толкова здрава, че на нея се позовават братята Асен и Петър, които макар да са най-вероятно кумани по произход, успяват да възстановят Българската средновековна държава след близо 200 години византийска власт.

Тази идея е толкова устойчива, че дори Паисий се позовава на нея в своята "История славяноболгарская".

Сега остава надеждата, че Симеон ще бъде повече помнен с това, а не с глупостите за трите морета, славните армейски победи (защото нищо не остава от тях като наследство), нито с обсесивно-компулсивното си желание да завладее Константинопол.

#1 Mr. White 15.06.2014 в 16:38:49

A, пореднaтa "креaтивнa" стaтийкa от "бъгaрския" учител Емил "Aл Джaзирa" Джaсим. Този път, дори нямa дa я прочетa. Все пaк, който се е поинтересувaл е рaзбрaл, кaкви интереси зaщитaвa и лaнсирa въпроснaтa персонa чрез съмнителнaтa си дейност, финaнсирaнa от безсъмнено "милеещa" зa Бългaрия и други държaви фондaция. Жaлко, че не сме във времето нa цaрувaнето нa Симеон, когaто учителите сa обучaвaли, a зa подривнa и зa всякaквa дейност, нaсоченa срещу родинaтa ...................... не знaм, некa историците дa кaжaт, кaкво се е случвaло.

#2 стомана 15.06.2014 в 20:50:15

Даскале,даскалеее,да ти е@а майката,даскале...

#3 Оня Дето Го Трият 15.06.2014 в 21:14:21

Този и път за Симеон се говорят само хубави неща, но коментарите под статията пак са идиотски Иначе ми харесват статиите в тая поредица. Хубаво е да се поразсъждава отвъд кухите клишета, които ни набиват учебниците. Никъде не е казано, че точно пък учебниците казват истината. Очаквам с интерес следващата

#4 bodko 15.06.2014 в 21:52:05

браво за статията За другите цитат "Не е леко да си тъп"

#5 sim4o 15.06.2014 в 22:53:26

.... "Този процес преминава през няколко етапа, като на практика създава предпоставките за създаването на специфична българска идентичност, която трябва да има три основни спойващи фактора: един език, една ... " ----------------------- Уфффф ... Айде за единият и за двата езика.. КОЕ Е ДОКАЗАТЕЛСТВОТО, че в България е имало когато и да е ДВА ЕЗИКА ... Това - за двата езика е цитирано .. от Теофилакт Симоката?? Консантин Багрянородни???.. или от някой друг свидетел на събитията??? Ако е имало .. -то носителите на двата езика са били 10% от населението и 90% от населението .. -50% и 50% .. - или нещо друго?? Единият език ще да е бил е изчезнал .. - 5 години след 681 ?? - 75 години след 681 ?? - 275 години след 681 ?? .. кои ще да са били причините за изчезването?? Та то става с мислене и със знание! Поздрави!

#6 dedo adji 15.06.2014 в 22:58:29

И какво е голямото откритие на даскала? Всичко това съм го учил в 7-ми клас преди 50 години. С изключение на 3-те морета, което и тогава не беше политически коректно.

#7 sim4o 15.06.2014 в 22:59:37

.. "Основно мерило за цивилизационното развитие на едно общество е състоянието на керамиката, която то произвежда. Колкото по-сложна и изящна е, толкова по-развито е това общество. В този смисъл дори само примерът ... " ---------------------------------- Уффф ... Керамика, считана за типично българска се е произвеждала с най-голям размах и е имала най-голям художествен разцвет в .. -Саркел, регионът на днешен Кубан?? -Сувар, в поречието на Кама -в земите на разпространението на Салтово-Маяцката археологическа култура -в Крим??? -в Дунавска България -в региона на Наги Сент Миклош ... я да се избере едно от по-горните твърдения??! И като се избере , да се отговори и на .. -пикът на масовостта и сложността на българската керамика е .. -точно по времето на Симеон, което твърди и авторът.. -два века преди Симеон -четири века преди Симеон .. Поздрави П.П. Керамиката- добре .. ама споменахме Сент Миклош .. та айде и за българските съкровища .. и те ли са от времето на Симеон??

#8 qhasper 15.06.2014 в 23:07:14

Симо, написа ли вече учебниците по история и политология? Айде де, те тъпучите те чакат със зинали уста да им образоваш кратуните. СИМО ИМПЕРАТОР НА ВСЕЛЕНАТА, СТРОИТЕЛ НА ГАЛАКТИКИ!!! СИМО ИМПЕРАТОР НА ВСЕЛЕНАТА, СТРОИТЕЛ НА ГАЛАКТИКИ!!! СИМО ИМПЕРАТОР НА ВСЕЛЕНАТА, СТРОИТЕЛ НА ГАЛАКТИКИ!!! СИМО ИМПЕРАТОР НА ВСЕЛЕНАТА, СТРОИТЕЛ НА ГАЛАКТИКИ!!! СИМО ИМПЕРАТОР НА ВСЕЛЕНАТА, СТРОИТЕЛ НА ГАЛАКТИКИ!!!

#9 Оня Дето Го Трият 15.06.2014 в 23:27:06

Какво се получава, когато един прост общ работник по строежи си въобрази, че е експерт по всякакви теми? Задръствене на Уебкафето със СПАМ! Не разбра ли тоя, че никой не го чете. Аз поне със сигурност!

#10 qhasper 15.06.2014 в 23:30:26

Оня, аз от два месеца и нещо не бях влизал в кафето и сега гледам Симо още продължава да спами с умотворенията си. Тва си е чиста патология вече.

#13 tatu 16.06.2014 в 00:11:50

,,Какво се получава, когато един прост общ работник по строежи си въобрази, че е експерт по всякакви теми?,, Ами получава се огледален образ на Един Дето Го Трият.

#14 Сашо 16.06.2014 в 09:37:25

От една страна статията е ок, но от друга - има си своите минусчета. Например "Нали сме наясно защо е нелепо да ги наричаме прабългари?". Българският етнос като такъв се изгражда в продължениа векове и то след основаването на първата българска държава и дори след Симеон. Така че използването на "българи" в дадения случай е крайно неуместно. Този тип малоумие го наблюдаваме в доста по-силна степен при макетата, които се имат за антични македонци. Предполага се, че прабългарите (протобългари, първобългари и т.н. названия), които дошли на територията на днешна България, са били с пъти пъти по-малко от славянските племента населяващи този регион следователно в генома на българския етнос има повече славянски, от колкото прабългарски гени. А туй няма как да е станало по времето, за което авторът казва, че трябва да използваме "българи" вместо прабългари, щото "нацията" всъщност не е била нация в истинския смисъл на думата, а по-скоро споготба между славяни и прабългари. За туй и цар Борис Първи е имал акъла да покръсти всички (чел съм, че е имало нож за онези особено сред велможите, които не искали) и да приеме нова обща писменост с цел обединение на всички племена, но и с цел по-близки отношение с Византия (да не говорим и за още тогавашното миризливо отношение на редица западноевропейски държави към нас ). Инак да, историята показва, че продължителните войни водят най-вече до изтощение и винаги са следвани от доста проблеми. Културата и духовността са били в подем по негово време, но войните са завещали едно голямо ..... на следващия на трона.

#15 qhasper 16.06.2014 в 09:57:24

Подлият Борис Едно насила сменя религията на праведните хорица. Такива неща са правили и резаните турци. Лош Борка, лош! Трябва да се върнем към старите богове, а не да се кланяме на Йехова, богът на гнусните евреи (те контролират света заедно с илюминаторите и Сорос) и мръсните мюсюлмани. О, Тангра, избави ни от лошотията! Само теб обичам и българче се аз наричам! Смърт за християнските насилници!

#16 vanko 16.06.2014 в 10:21:33

"След като митовете бяха съблечени и разобличени с необходимите доказателства..." Доказателства??? Не намирам никакъв доказателствен материал около тези "статии"

#19 qhasper 16.06.2014 в 14:24:24

Бойчо е прав. Животът на тая планета е почнал тъкмо тука, по-точно в една локва край Пловдив. Първото многоклетъчно създание е проговорило на български, прекръстило се е, наляло си е ракийка и почнало да се оплаква как, ако не били едноклетъчните да му пречат 5 века, сега щяло да е не с 6, а със 7 клетки и да кара BMW.

Новините

Най-четените