Решителна студено накъдрена дама на средна възраст ме поглежда със сдържаната строгост на лелка в детска градина, докато тършувам из джобовете си за билет. За обща радост имам такъв, а не имитирам търсене. Няма да има поредна транспортна драма в този случай, косите погледи между нея и колегите й в дъното на автобуса подсказват, че контролът е упражнен адекватно.
И вълкът сит, и пътникът редовен. Само билетчето не остава цяло - тя откъсва половината му и грижливо го прибира в джоба.
Стоп кадър.
Независимо дали си давате сметка или не, но вашият превозен документ има добавена стойност за контрольора. Тя, разбира се, е нищожна, но все пак съществува. За нуждите на настоящата теза, нека приемем, че е 5 ст. и не спорим за детайли.
В края на деня моята откъсната половинка, заедно с останалите събрани от редовните пътници, би трябвало да бъде представена пред съответния висш орган и срещу нея работливият контрольор да получи съответен бонус.
Такава е логиката малките хартийки да се късат на две, тъй като продупчването им така или иначе ги е направило невалидни.
Добросъвестният проверител може да завърши работния си ден със значително количество половинки в джоба, а те, както предположихме, имат своята цена във вселената на СКГТ. Независимо какво казва съдът относно цената на билета, част от него има силата на контрольорско възнаграждение.
Колко жалко е тогава, че непроверените и вече перфорирани билети обикновено завършват в коша за боклук. За вас те нямат стойност, но реално погледнато за контрольорите това са изхвърлени монети, нали така? Те не се в състояние да проверят и разполовят всеки закупен билет, а и достойнството не им позволява да бъркат из кошчетата (поне не открито). Ето как ежемесечно ние с вас, като редовни пътници - ако позволите обобщението - пращаме на боклука парченца хартийка, които всъщност струват за системата нещо.
Нищожността на единичния билет е очевидна, но при продажбата и хипотетичния контрол на 100 000, това би могло да бъде сериозен приход за един работлив контрольор. Оставете твърдата им заплата и прочее, концентрирайте се върху откъснатите билети.
Тази сума никога няма да бъде усвоена по ред причини, но тя теоритично е заложена в цената. Всеки отпечатан билет, след таксуване, носи и малък обратен приход в един съвършено контролиран транспортен свят.
В такъв случай, вместо да изхвърляте дупчената хартийка, вие можете сами да откъснете здравата й част и при събирането на определен брой да се превърнете в желан другар и благодетел за всеки контрольор.
За вас старите билети са просто боклук, но за органите на транспортната система не са, а ние дори не си даваме сметка за това.
А сега майтапът настрана. При условие, че контрольорите няма как да проверят всички билети (факт, който ни позволява смелостта да пътуваме и гратис), всеки пътник би могъл сам да си бъде контрола, откъсвайки неперфорираната част. Уви, не го правим, защото за нас тя няма смисъл, а и студено накъдрените лелки не са ни най-симпатичната част от човечеството, за да им ги даваме даром.
Но ако съществуваше практика, според която ние сами да представяме на СКГТ онази излишна част и в замяна да получаваме бонус, нещата биха изглеждали по друг начин. Представете си го като депозита за бирени бутилки. Не е задължително да ги върнете, но е смислена и насърчителан опция. По същия начин, ако транспортната компания допусне изхабеният превозен документ да има добавена стойност не само за контролите (което си е така или иначе факт), но и за самите пътници, това би могло да има общ стимулиращ ефект.
И сега, при покупката на т.нар. талони един излиза с намалена цена; какво би се случило, ако при връщането на определен брой (вие кажете колко да са) половинки билети, получавате безплатен цял.
Така добросъвестните пътници ще намират смисъл в редовността си отвъд дълга на съвестни граждани. Контролите нека си кръжат, светът е по-сигурен с тях, но гратисът ще изглежда истински контролиран, когато при 16 продупчени билета 17-тият ви е официално безплатен.
Знаем, приятели, знаем, че това е тъпа идея и няма как да стане. Знаем го, дори без да запълните коментарното поле с разумните си обструкции. Но преди да го направите, помислете за секунда върху идеята.
Защото самоконтролът е движещата сила на обществото, не рейсовете и тролеите. А стимулът за него е важен икономически принцип, видим дори за двойкари по математика, като мен, вас и явно всички, които управляват градската транспортна система на София.
каква грандиозна простотия
Драгане Симеонов, а за отчитане на проверяването на абонатите на градския транспорт, контрольорите подреждат галерия със снимки на картите им ли?
Нема лошо Бичи Аз сега се тъпча с вафли "Троя" и регистрирам кодове, с надеждата поне една на сто да ми се падне безплатно!
Идеята е многопластово глупава, поради ред причини: 1. Над 50% от редовните пътници ползват карти. 2. Тези, които са редовни и не ползват карти, ползват доста радко градски транспорт (иначе щяха да си купуват карти). 3. Цената на билетите е незаконна и беше отменена: https://fakti.bg/bulgaria/225332--sadat-otmeni-cenata-na-bileta-za-gradski-transport-v-sofia . Това са 60ст. които спестяваме без дори да събираме хартийки, като някакви клошари. 4. Контрольорите са последните хора, за които бих искал да събирам бонус.
Драго, ти се шегуваш. То все едно да приспадат разходите за лекар и зъболекар от плащаните данъци. Така, представяш ли си, и зъболекарите ще се наложи да издават касови бележки. Аз такова не съм виждал, но пък ако някой се беше сетил ... Все пак, по-евтино ми излиза да пътувам без нищо, отколкото да събирам половинките от билетите. Дори, да речем, че ме хванат контрольори с полиция, и си платя глоба от 40 лв, защото иначе трудно ще ме накарат дори да сляза