Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Жената, която си взе ябълката от Apple

Компанията иска ябълков монопол, не просто нейната ябълчица Снимка: apfel-kind.de
Компанията иска ябълков монопол, не просто нейната ябълчица
Жената, която си взе ябълката от Apple Снимка: apfel-kind.de
Жената, която си взе ябълката от Apple Снимка: apfel-kind.de
Жената, която си взе ябълката от Apple Снимка: .Net

Представете си, че обичате къпини - и не само ги обичате и си варите сладко, но и решавате да правите сладки с къпини, да ги продавате, а накрая, защо не, да си отворите и кафене "Къпини"?

Но тук се появяват едни сериозни господа, които ви казват, че "Къпинка" е най-скъпата компания в света, и всякакви изображения с нея те ги притежават - и вие не може да ги използвате.

Ама как така, ще попитате, че аз къпини обичам и ям от детството си, и баба ми е варила сладко от къпини, и бабата на моята баба също, когато е била малка и за това напомня и моята рисунка, само погледнете жената със старинна шапчица на главата.

Но сериозните господа са непреклонни. Не, нямате права над къпините, казват те. Наречете се ягода или френско грозде, но долу ръцете от нашата собственост.

И нормално, в тази част на историята, всеки спец по търговски марки ще ви каже, малкият герой е смазан, плаче нашият Давид, кълне Голиат, но няма какво да се направи.

Нещо такова се случило със собственичката на кафене в Еслинген, Югозападна Германия, когато миналата година холивудската компания Paramount й забрани да използва наименованието "Pink Ladies", което волно или неволно напомня на мюзикъла "Grease" (в музикалния филм от 1978 г. "розовите лейдита" са участнички в женска група).

Но има и друга идиотска история, която приключва с щастлив край и не следва обичайния сценарий. Преди две години Кристина Ремер, собственик на съвсем ново кафене - Apfelkind, с 35 места, на юг от Бон, получава съобщение, че няма право да използва ябълка във фирменото си лого.

Представители на компанията Apple разгледали регистрания в патентното ведомство символ на кафето в Бон, обявено под слогана "за цялото семейство", и открили в нея голямо сходство с известния по цял свят символ на компанията - нахапаната ябълка, защитена като търговски знак. Това, според тях, вреди на интересите на Apple.

Нищо особено няма в такива претенции - германското патентно ведомство разглежда ежегодно хиляди такива жалби. Но кой в тази история е прав може да разбереш, дори и да не си специалист - достатъчно е да сравниш ябълката на Apple с червения плод с детски профил, направен с малко дилетантска любов към детайлите. Общото между тях е само листенцето, което е от една и съща страна.

Колкото и да е амбициозна Кристина Ремер, съпруга на преуспяващ мъж, която съчетава майчинския си дълг с амбициите на бизнес лейди, едва ли е мислила, че ще стане толкова значима за Apple от обикновен потребител (макбук, айфон - закъде без тях е съвременната делова жена). Но Кристина не пожелала да се откаже от своята ябълка. "Работата не е в търговската марка, а в справедливостта", казва тя. И започнала борбата за своя символ.

След две години на продължителни разговори, които стрували неколкостотин хиляди евро, двете страни били близо до постигане на споразумение. Компанията Apple предложила на Кристина да ограничи използването на логото върху чаши и играчки. Срещу това тя била длъжна да запази мълчание. Отговорът бил - не. Фрау Ремер предложила на Apple да финансират проект по издръжка на деца от социално слаби семейства. Отговорът бил тишина.

Но наскоро тази истроия завърши по доста необичаен начин: без никакви обяснения Apple се отказали от претенциите си. Не е ясно доколко окончателно е това решение. Кристина тържествува предпазливо и благодари не без ирония: Apple направи страхотна реклама на кафето Apfelkind, за него говори цяла Германия, и не само.

Сега, по думите на Ремер, вече й се налага да помисли за цяла мрежа от кафенета Apfelkind, както и за серия играчки, както и мода за деца с логото Apfelkind. Да се победи Голиат значи е възможно не само в библейски времена. На сайта на кафенето виртуалният магазин вече е отворил, продават се доста неща, дори и абажури.

В Германия наблюдателите говорят, че това е най-абсурдния и дивашки случай в немското патентно право. Но като че ли не искат да видят, че юристите на Apple защитават не само своята нахапана ябълка, която в сегашния си вид съществува от 1988 г., а всъщност претендират за ябълков монопол.

Те отстояват своето, както си въобразяват, сакрално право върху ябълката на ябълките - на ябълката изобщо, каквато и да е тя, нахапана, цяла, с червейчета или без. О, светъл нов свят!

 

 

Най-четените