Синдромът на другия българин

Виновен за неоказване на помощ. Това би трябвало да е обвинението за другия българин от берлинското метро. Не този унтерменш, който рита жената в гръб и после доволен от подвига чутовен си дръпва от фаската. За този се разбрахме, че не е българин. Не толкова заради етническия му произход, а защото не желаем да ни асоциират с криминални мерзавци - само с майстори на високите интелектуални и спортни постижения, бите (да не се бърка с бате).

За другия ни е думата - онзи, който от любопитство, изненада, неудобство или кой знае защо, спира на стълбите, за да види последствията от ритника, после се навежда да вземе бутилка, която даже не е негова и лицето му лъсва в кадър.

Този хем е свидетел, хем съучастник и бас слагаме, че именно той на драго сърце е изпял Светльо от Максуда, заради когото сега се срамим, ама не много, понеже и ние сме други. Тук-таме се споменава, че му бил брат, но не е необходимо чак кръвна родственост да им намираме.

Когато се появава на екрана тоя другият, инцидентът вече се е случил. Дори, поне според берлинската прокуратура, у втория липсва наказуемо намерение за престъпление. Удобно излиза, че е невинен по презумпция, ама ние много добре си знаем, че не е - нали е аверче на голямата гад.

Така че няма значение дали немската правораздавателна система ще може да му измисли порядъчно обвинение, защото от морална гледна точка и той е в кюпа. Или не е, защото е направил нужното, за да спаси собствената си кожа (или съвест, ако щете), като е сътрудничил срещу довчерашния съратник.

Та ето този вече, другият, със сигурност е българин.

И не само защото такава е официалната информация, която изтече от Берлин, когато го гепиха и няма връщане назад, а по съвсем друга причина.

Ритането на момичета по стълби не ни е национална черта, ама да следваме малоумници, понеже ги намираме за готини, до момента, в който не прекалят, и после да ги предадем, ама чак като стане напечено - това вече си ни е съвсем в характера.

Това, уважаеми читателю, се нарича "синдрома на другия българин". Спокойно, знаем, че го нямаш; ти си друг. Не споделяш компанията на мръсници, освен чат-пат по избори, ама никой от тях не е получил гаранцията ти, че няма да го предадеш и да твърдиш, че си разочарован от него: мислеше го за истински лидер, а той рита момичета, върти далаверки, източва банки.

Така че зарежи го и започни небрежно да следваш друг, пак без специални ангажименти.

Обстоятелствата ни принуждават да съжителстваме с този или онзи, но чудесно знаем, че сме различни от тях; не много, но все пак различни (под различни разбирай по-добри).

По-доброто ни се изразява най-вече да ги изобличим, когато вече е твърде късно, ама ще е тъпо да изглежда, че сме движели с тях по време на мерзостите.

Погледнато от друг ъгъл, кадрите в метрото всъщност показват един злосторник и група симпатизанти.

Кефят му се на лидера, а той им демонстрира широките граници на своя бабаитлък. Не е задължително да споделят спорните му качества, просто го следват из нощта, може и грешка да е. Ако рискуват да загазят, ще се отрекат от него незабавно, нищо, че допреди малко са му викали "бате" (не "бите").

Ние сме общност не от българи, а от други българи. Всеки е напълно различен от останалите маскари, всеки сам е символът на българското със своята толерантност, гняв, търпение, самочувствие и каквото друго качество се сетите.

Влизаме в общности, партии, коалиции, фейсбук-групи с идеята, че сме други. И така в крайна сметка сме обединени от другостта си, която понякога се случва да споделяме.

"Виновен за неоказване на помощ" е страхотна формулировка за другия българин.

Дължим термина на немците, ама ние отдавна си го разменяме помежду си. Или вече забравихте Хитрино? И там всеки беше друг, не като тъпите журналисти, закъснелите пожарникари, неадекватното правителство и снимащите SMS-ите си мрежови активисти.

И те са българи, ама са от тия, ние сме от другите.

Всъщност прощавайте за "ние"; нищо чудно да не искате да имате общо с мен. Друг глупак, не аз, ще ви обедини в моментното ви мнение.

Другият българин винаги е по-добрият. Което обяснява и веселите ни подскоци в политически план - ха тук, ха там. С кого да се разходим из метрото с биричка в ръка; кой е най-забавен, ръси лафове, прави шоу и изглежда мажоритарно куул, преди да ритне някоя девойка. После цялата му рода ритуално се отрича от боклука. И някак си вярваш, че беше за последен път. Ама друг път!

В синдрома на другия българин има един генетичен проблем, нищо че ни изглежда приемлив и си го караме така. Другият никога не е напълно равно на Аз, дори когато са в едно и също вместилище.

Другият също носи отговорност, казват немците, макар и трудно доказуема, сещате ли се?

Лесно е да я изискаме от зяпащия циганьор в метрото, понеже нали е друг от нас, ама ние никога за нищо не сме отговорни, независимо кого следваме. Можете да се обзаложите, че и той мисли така. Голям талант е да си едновременно Аз и друг, в зависимост как ти отърва. И на тоя талант дължим спорната си репутация.

Ето ви общ национален знаменател, макар че със сигурност търсите друг.

А сега идва моментът да ми кажете ясно в коментарите си, че не съм прав. Понеже и това е към синдрома на другия българин - да кажеш на някого, че истината е друга, защото нищо от това не се отнася до теб. Отнася се само до другите.

#14 No name 17.12.2016 в 11:15:57

Фрида, само да добавя, че този случай дойде съвсем на време на германските власти с приемането на промени в закона за социалните помощи т. нар. Харц 4. Дюшеш, както се казва.

#17 Latrell Spencer 17.12.2016 в 15:22:31

Да ве, наистина си е така. На това клипче ми събра очите не толкова извършителя, колкото тоя неебателен тип, дето клекна да вземе бутилката Страхотно статия, точно сте го описали синдрома на "Другият българин", който освен че блее като овца в автобуса, на улицата, пред горяща сграда, после гневно в интернет осъжда другите за деянията или бездействието им! Другия българин винаги ти връща точно ресто, винаги помага на възрастните, винаги има 1 лев за старата бабичка, която проси в заведенията, никога не корми котките и никога не си хвърля пепелника от колата на улицата. Той е въплъщението на утопия.бг. Той е горд славянин и държанието му никога не е като на ром. Той никога не стимулира корупцията, никога не доносничи и никога не стои безучастен по метрата!

#24 паяка 22.12.2016 в 12:02:20

"Синдромът на другия българин" Драго Симеонов Престанете да ни вменявате каквито лайна ви скимнат, че са и наши! Не сме с еднакъв произход, възпитание, начин на живот, мироглед и цели с отрепките, с които формално имаме общо гражданство. Това по никакъв начин не ни обвързва с тях.

Новините

Най-четените