Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Софтуерният гигант, в който междуполовата утопия вече е реалност

Adobe прави крачка към заличаване на дискриминацията Снимка: Unsplash / Daria Nepriakhina
Adobe прави крачка към заличаване на дискриминацията

Много от големите корпорации все още изпитват затруднения да премахнат разликите между заплащането на мъжете и жените на сходни позиции.

От софтуерната компания Adobe обаче гордо могат да заявят, че при тях този проблем до огромна степен е разрешен, и то в глобален мащаб.

Фирмата твърди, че служителите й от двата пола вече получават еднакви заплати според това каква позиция заемат и в коя държава се намират.

Това се отнася за близо 40 страни, в които Adobe има свои офиси. От компанията допълват, че още през 2017-а са постигнали този резултат за територията на САЩ. През януари 2018-а успяват да изравнят заплащането на двата пола не къде да е, а в Индия. Малко след това фирмата приключва с корекциите в заплатите на още 2000 служители в различни региони.

От Adobe имат амбицията да следят внимателно нивата на заплащане ежегодно и да не допускат дискриминация. Външна одиторска фирма ще осигурява наблюдението над отделните клонове на фирмата. Промените ще засегнат и наскоро придобитите от Adobe компании, сред които Marketo, която е специализирана в търговски софтуер.

Миналата пролет изпълнителният директор на Salesforce - Марк Бениоф, говори за трудния път на фирмата му към уеднаквяване на заплащанията за двата пола. "Приключението" започва с отричането в Salesforce да съществува някакъв проблем с неравностойно заплащане и приключва с признанието, че жените в едно от най-добрите места за работа все пак получават по-малко.

Salesforce заделя 2,7 млрд. долара от бюджета си, за да уравновеси заплатите между двата пола.

Заплащането на близо 6% от служителите е променено. Корекциите на заплатите в Adobe засягат по-малко от 5 на сто. Изводът, според софтуерната компания, е, че и преди промените заплащането на различните служители е било почти справедливо. Това е резултат от тригодишна стратегия за създаване на приобщаваща среда, която привлича повече жени към фирмата.

Например по време на обученията, които Adobe организира, момичетата, които се интересуват от програмиране, биват специално насърчавани да се занимават с тази специалност. Също така по време на интервютата за работа е напълно забранено интервюиращият да пита за размера на предишните заплати на кандидатите, за да се предотврати по-нататъшна дискриминация.

Одитите за заплатите в Adobe установяват, че разликите са най-сериозни в Индия, където много жени се занимават с компютърни науки, но и много от тях прекратяват кариерата си, когато създадат семейство. През последните няколко години фирмата непрекъснато усъвършенства политиките си в областта на отпуските по майчинство, от които могат да се възползват както жените, така и мъжете.

Специалистите по човешки ресурси от своя страна внимателно следят още при подбора на кандидати да има достатъчно разнообразие и да не се дава излишно предимство на мъжете.

Ключът към всичко това обаче е топ мениджърите също да участват в процеса, а не просто да го наблюдават. В заключение от Adobe казват, че разковничето е инициативaтa да не идва само от отдела по човешки ресурси или от локалните мениджъри, а да бъде мащабна и дългосрочна.

Най-четените