Противоречиви мнения и недоволство сред част от софиянци, след като в четвъртък Столичният общински съвет утвърди окончателно новите тарифи на Центъра за градска мобилност.
Още от есента ЦГМ ще предлага някои нови предложения за превозни документи за градския транспорт на София, но също така се премахват и съществуващи в момента карти и талони, които се използват от немалка част от населението на столицата, което предизвиква и гняв.
Промените бяха приети с гласовете на групите на управляващата коалиция ГЕРБ-СДС и ВМРО-"Атака", както и на Борис Бонев от "Спаси София". Отделни общински съветници от "Демократична България" също дадоха подкрепата си за новите тарифи, докато основната част от групата на ДБ в СОС, както и съветниците от БСП гласуваха с "въздържал се".
Бонев беше най-въодушевен от промените, като по думите му след 10-годишно чакане София най-накрая "ще получи справедлива, европейска и модерна билетна система за таксуване в градския транспорт", става ясно от съобщение, разпространено от "Спаси София".
Предстоят много положителни промени, които целят транспортът да стане по-достъпен за гражданите, но и да привлечем повече пътници, допълни той.
Акцентът в промените за градския транспорт на София попадат най-вече върху това, че ще се предлагат нови карти на преференциални цени, докато ще се намали значително предлагането на хартиени билетчета. Те ще се продават най-вече от шофьорите на наземния обществен превоз.
Вместо това от Столична община искат да стимулират пътниците да пътуват с електронни билети, които да купуват чрез зареждане на каса на ЦГМ и в метрото, чрез мобилно приложение или да плащат с банкова карта или смартфон в самите превозни средства. Обикновеният билет ще продължи да струва 1,60 лв., а не 2 лв., както се предвиждаше доскоро.
След нова година обаче билетите, които се продават от шофьорите в превозните средства вече ще станат 2 лв.
От ЦГМ ще въведат от есента за пръв път и обещаните билети за време. Те ще траят по половин и един час, като съответно ще струват по 1,60 лв. и по 2,20 лв. Идеята тук е, че човек може да се качи на повече от един вид транспорт, без да се налага да плаща за нов билет при всяко прекачване.
Вместо това, ако си си взел билет за 30 минути, трябва да се прекачиш в рамките на тези 30 минути. След това вече можеш да довършиш спокойно пътуването си, независимо дали времето на билета е изтекло.
Неограниченото прекачване между различни автобуси, метро и т.н., трябва да се случи в рамките на времето, за което си си платил - половин час или час.
От 1 септември тази година от ЦГМ пускат и нови карти, насочени към младежите. Такава е младежката карта за всички градски линии, която ще струва 200 лв.
От нея ще могат да се възползват всички софиянци на възраст до 26 г., независимо от това дали учат или работят. Месечно същата карта ще струва 25 лв.
Ще има и годишни абонаментни карти за ученици и студенти. Предстои и пускането на карта "Родител" - месечна карта с цена от 10 лв., с която родители на деца до 2 г. ще могат да ползват цялата мрежа на обществения превоз.
Освен това ще се пуснат варианти за 24-часова карта, 72-часова и седмична карта от понеделник до неделя, като техните цени ще бъдат съответно 6, 15 и 20 лв.
Друга новост, която може да облекчи трафика, ще е правото за ползване на буферен паркинг с превозен документ от наземен транспорт, а не само с метрото.
Редовната месечна карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лв. Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта при 26 лв. в момента. За хората над 68 години месечният абонамент поскъпва от 8 лв. на 10 лв.
Ще бъде въведен и бял билет, който ще е безплатен при високи нива на замърсяване на въздуха.
Това, заради което недоволстват софиянци, е орязването на някои съществуващи вече решения, като например премахването на абонамента само за една линия или само за метрото, което се предлагаше досега и ще продължи да се предлага само до Нова година.
В момента персонализираните карти за една линия струват 23 лв., а в анонимния си вариант - 28 лв. От ДБ и БСП посочиха, че това ще ощети софиянци и най-вече пенсионерите, студентите и учениците.
"Не може да наказваме столичани, чиито интереси сме длъжни да пазим. Оставете едномесечните карти за една линия. Настояваме картите отново да намерят място в приложение едно на наредбата", каза Иван Таков от БСП по повод премахването на картите за една линия.
От ГЕРБ-СДС обаче контрираха с това, че въведените нови възможности за целогодишни карти ще компенсират. Въпросните карти могат да се плащат и на три вноски - по 150 лв., 120 лв. и 100 лв.
Самата редовна годишна карта за градския транспорт запазва цената си от 365 лв.
Друг повод за недоволство е премахването талон за наземен транспорт за 10 пътувания и като карта с предварително заредени 10 пътувания в метрото. Според оценките на ЦГМ през 2019 г. и 2020 г. около 10% от пътуващите в градския транспорт на София са използвали именно тази форма на заплащане.
Въпреки това обаче от СОС са решили да орежат талоните.
Мисията на управляващите в столицата е ясна от доста време - да се насърчи купуването на абонаментни карти, като според някои анализатори с новите тарифи на ЦГМ се вдига цената за пътуване за онези хора, които пътуват с обществения транспорт по-рядко или използват само по една линия (най-често).
Независимият съветник Борис Бонев заяви, че се гордее с факта, че от "Спаси София" са предложили модерната концепция за билетите в София.
"Погрижихме се за всички категории пътници - за младите, за работещите, но и за възрастните и хората в неравностойно предложение. Даваме реални възможност всеки да прецени какъв тип карти или билети са най-изгодни и запазихме цените за основите групи ползватели", коментира Бонев.
Според него гъвкавата система ще позволи повече хора да ползват градския транспорт и той да стане по-достъпен за големи категории граждани.
Въпросът обаче е дали тази предложена система действително е достатъчно удобна и гъвкава. Електронните билети със сигурност ще улеснят мнозина, но премахването на някои работещи опции и намаляването на хартиените билетчета неминуемо ще ядоса немалка част от софиянци.
Според Борис Бонев обаче промените са важни с гледна точка на това "да се създава навик за пътуване с градския транспорт".