Карти и билети за проверка!

"Карти и билети за проверка" е един от най-стресиращите звуци, които човек може да чуе в градския транспорт. Ако ще да имаш заредена карта или да си си взел (и продупчил) съвсем чинно билетчето, в душата все още се спотайва едно глождещо притеснение.

Oбразът на контрольора отдавна е придобил митологични пропорции, една гротеска от легенди в стил "Дочуто в София", собствени преживявания и наблюдения върху чужди скандали. Така образът се раздува до чудовище в с тъмносиня торбеста шуба, което яде деца, сваля невинни пътници и е готово да се заяде на секундата за всяко "гък", което се чуе откъм седалките.

Те се движат на малки групи и дебнат да видят някой по-стресирано изглеждащ гражданин, за да му изскочат с въпроса "А къде е вашето билетче?" Те са енергийни вампири, които пируват от вашите страх и притеснение...

Само дето това е просто един събирателен образ, зад който стоят много различни обикновени хора, на които всеки ден им се налага да се разправят с множество агресивно настроени към тях хора като междувременно следят и за нередовни пътници. Oт време на време ядат и бой.

По общо 20-25 случая в годината, при които служител на ЦГМ си изяжда шамарите от някой ядосан агресивен пътник, който е решил, че напук на всичко ще пътува без билетче. И това далеч не е нормално.

Да, в по-голяма степен опитът показва, че служителите на Центъра за градска мобилност, обикалящи по различните линии на Градския транспорт са по-скоро дръпнати, емоционално оперирани и склонни към кавги хора.

И идеята за усмихнат и възпитан контрольор е толкова имагинерна, че когато човек види подобно нещо, започва да обръща предмети, да пише статуси в социалните мрежи и да се възхищава, че, разбираш ли, и такива приветливи хора имало на тая служба.

Истината е, че контрольори и пътници са една от онези социални антагонистични двойки подобни на майките с деца и кучкарите, на велосипедистите и шофьорите, на пушачите и непушачите, вегани и целия останал свят. И е изначално вродено те да се конфронтират от време на време.

За пътниците градският транспорт винаги ще е едно проклето място, в което те блъскат и настъпват, мръсно е, мирише на 1000 неща (и нито едно приятно), билетчето от 1,60 лв. е скъпо и неудобно за плащане ("Имате ли 10 стотинки, че нямам да ви върна?"), а на всичкото отгоре контролата е заядлива, невъзпитана и откровено зла.

В противоположния край са ЦГМ. Заплатите ниски, пътни автобуси с невъзпитани келеши, злобни пенсионери и заядливи чичаци. Винаги има някой тарикат, който иска да се скатае и да не си плати билетчето, а да се вози без пари. Или пък другия сорт, в който с един билет пътуват по 5-6 души и той се предава по наследство от пътник на пътник... И на всичкото отгоре агресивни типажи налитат на бой.

Всичко това се омесва в една голяма вакханалия от неприятни емоции, от която градският транспорт успява да стане дори още по-неуютно място.

Малко повече сигурност за проверяващите няма да е излишна, разбира се. В бушуващия тарикатлък, където всеки си мисли, че може да мине метър, и масово агресират, когато ги спипат, малко разправии с органите на реда могат да подействат отрезвяващо.

Колкото до намусените контрольори, решението е дори по-просто. В момента, в който, подавайки билета или картата си, започнеш да казваш по едно "Добро утро/Добър ден" или "Заповядайте", светът се променя и вежливите контроли ще престанат да бъдат чак такава рядкост.

Защото, когато не гледаш на някого като на зло чудовище, той няма и чак такава причина да се държи по този начин с теб. Тук в пълна сила важи максимата, че светът се променя, когато промениш собственото си отношение към него.

#2 Nenimir 28.10.2017 в 09:00:19

Поредният интелектуален великан возещ се в градския транспорт винаги ще намери нескопосано извинение да не си плати билетчето. Всъщност каквито хората такава и държавата.

#3 Nenimir 28.10.2017 в 09:14:10

Ние българите мразим държавата, в която живеем, мразим сънародниците си, мразим ...себе си. Ако в Германия например откажеш да си дадеш билетчето, платиш глобата и т.н. обкръжаващите те хора ще застанат на страната на контрольора. Ако се опиташ да набиеш контрольора те ще ти попречат да го направиш. Същите тези хора, които са изградили тази държава и отдавна са разбрали, че управлението е в собствените им ръце. Защото когато започнем да се усмихваме, да си плащаме заслужените глоби, да се държим толерантно на пътя и т.н. тогава ще разберем, че заслужаваме по-добра държава. А дотогава....

#4 jens xp 28.10.2017 в 10:36:17

Изобщо не си дадох труд да дочета тази плиткоумна и "нравоучителна" статия.. Не си заслужава! Изключително щастлив съм от факта, че момичета са били мъж! И изобщо идеята жени да бият мъже ме изпълва с въодушевление... Като човек, който е изваждал предните зъби на контрольор преди десетина години, мога само да съм сигурен, че този си е изпросил боя. Нито дума няма за агресията на контрольорите спрямо пътниците, за тяхната простотия, арогантност, липса на професионализъм! Трябва да има ясни правила за поведение на служителите в подобни ситуации, всичко друго е празни приказки. В моя случай един контрольор си позволи да ме хване за ръка, докато си пробивах билет. Претенцията му беше, че е минала една спирка, а трябвало да си пробия билет веднага след качването. Дотук добре. Но щом ме хвана за ръката, веднага получи юмрук в зъбите... На секундата. Още повече, че бях с гръб към него в момента на хващането. Съдията по делото беше категоричен - служителят няма никакво право да влиза във физическо съприкосновение с гражданите (пътници), освен ако не му се налага да се защитава от нападение. За жалост гражданите, включително нередовните пътници, просто не си знаят правата! Това е проблема!

#5 dedo adji 28.10.2017 в 11:40:45

Малко ме съмнява индивид, който се радва, че момичета били мъж, да е забил юмрук на контрольор в автобуса. Освен ако контрольорът е бил контрольорка. Не се връзва и отношението на съдията. Съдебната система у нас защитава служебните лица срещу гражданите. Даже, доколкото си спомням, имаше алинея, според която бой на служебно лице се наказва по- строго от обикновен гражданин. Но какви ли чудеса не стават по нашия край. Агресията се шири по цял свят в това напрегнато време. В Европа са успели да я озаптят в обществения транспорт и учрежденията, и тя избива по улиците и стадионите. Но там имат транспорт и учреждения в които гражданинът се уважава. А у нас не само Айшето от факултето или Вуте от Подуене, а и доцент Тазобедрев може да превърти. Мачка те шефът, мачка те жената, идва ти и ти да мачкаш някого. И агресията е двустранна. Една препоръка. Контрольорите да се задължат да казват "МОЛЯ карти и билети". Като малък ме учиха, че МОЛЯ е вълшебна дума и не означава непременно молба или просия. И да запитам, и отговор не чакам. В София ли са събрани най-честните, почтени и законопослушни граждани на България. Останалите 5 млн българи си купуваме билети от кондуктор. И по-евтино от шопите. Докато са ниско платени и подложени на стрес, не може да очаквате от контрольорите чудеса. Виж, ако се изпълни европейската препоръка да останат само 10 унуверситета, може да се привлекат няколко стотин безработни професори и доценти. Тогава ще имаме култура и възпитание в автобусите.

#6 Kenny McCormick 28.10.2017 в 12:16:10

В тази статия има две дълбоко грешни твърдения. 1. Контрольорите са груби и невъзпитани. Не, от няколко години насам контрольорите са много мили, ако, разбира се, си с редовни пътни документи. Поздравяват с "Добър ден, може ли...", проверяват, благодарят и пожелават "Хубав ден". Ако си нередовен пътник - не виждам причина да са възпитани. 2. Билетът е скъп. Не, билетът е на цена 1,60 - кафенце и нещо, да речем. Всяка услуга си има цена. Ако не ползваш често градския транспорт, не виждам как 1,60 лв. ще ти съборят билета и са тооооолкова непосилни. Ако го ползваш редовно - най-добре е с карта. 50 лева на месец, ползваш колкото поискаш, включително и метро. Стига оправдания за гратисчиите, така демотивирате иначе съвестни хора и те да спрат да си купуват превозни документи.

#7 MISTY 28.10.2017 в 12:46:58

@Kenny McCormick, е-друже, не е въпроса само в тези лев и шейсе, а какво получаваш срещу услугата превоз на пътници, дали е просто извозване или превоз има огромно значение. Простата Фандъчка и целия ОС не разбраха или се правят на утрепани да разберат елементарната истина, че така не се работи ... и ефекта е налице, мръсен и претъпкан транспорт, ужасен трафик в пик-а, липса на какъвто и да е комфорт, нерационални и нерентабилни покупки на коли - 21 век сме, може ли да няма климатик в автобус, лятото измираме вътре, а прозорците са като шпионки, единственият логичен отговор на въпроса: "Защо по дяволите са толкова малки прозорците, които се отварят в градския?" - Да не избягаме ... няма бягане от шибания градски транспорт, няма бягане от некадърните управници, няма бягане от зле управляваната държава ... Цялата отговорна свита за това положение е за прокуратура и съд. А ме не за нашия, някъде другаде в Европа, щото някои средства са и от европейски програми, а са купили боклуци рейсове, които дори не се стремят да поддържат, не са мити вътре и дезинфекцирани с години, направо ме е гнус да им ползвам услугата .. за лев и шейсе. Шибаняци некадърни!

#8 Дракон с кисело зеле 28.10.2017 в 14:21:20

Кени, подозирам, че просто си пораснал и затова контрольорите ти се виждат възпитани. Напоследък поне с мен наистина са доста по-вежливи, отколкото бяха, докато бях ученик, но не знам дали това не се дължи на факта, че в последните десетина години развих външния вид на злодей от осемдесетарски екшън. Прекалено често съм ги виждал да се заяждат с деца, докато подминават по-якичките и по-опасните на външен вид хора, за да съм с различно мнение. Не съм пътувал без билет или карта нито веднъж от петнайсет години, освен в случаите, когато е нямало от къде да взема билет, ама... Ама. И сори, обаче цената от лев и шейсет на билетче води до това когато двама човека напазаруваме от най-близкото "Фантастико" за някой празник, да ни е по-евтино да се приберем с такси, отколкото с градския транспорт - а това е някакъв абсурд, съжалявам. Не че ми е непосилно да ги плащам тия пари, но... Да не говорим, че ми се *налага* да си тъпча джобовете с монети, понеже около спирките при нас будки за билети няма, а шофьорите искат точна сума. И хайде да направят градския транспорт денонощен най-после, моля. Омръзна ми като отида на някое събитие до по-късно вечерта, да ми се налага да давам десет пъти повече пари, за да се върна, отколкото съм дал, за да отида.

#9 Kenny McCormick 28.10.2017 в 15:06:28

Не ме разбирайте погрешно, не казвам, че градският транспорт е цъфнал и вързал, напротив. Има линии, които са свръх натоварени и пътуването по тях е нов епизод на Сървайвър. Много превозни средства са стари, раздрънкани, да не говорим, че дори и лъскавите нови трамваи взеха да се разжлембват по старите релси. Не просто нямаме денонощен транспорт. През лятото на много линии последният им курс беше към 11, а не към 12 часа. Лятото! Когато е светло до 10 и всички са навън. Златно време за таксиджиите осигуриха от ЦГМ, не знам нарочно ли е било. Само че няма как транспортът да стане безплатен, защото е зле. А и все пак има някакво подобрение - нови тролеи, нови автобуси, нови линии за метрото. Промяната е трудна и бавна, но все пак има.

#10 MISTY 28.10.2017 в 15:42:24

Кени, каква промяна човек, средствата са по европейски програми, а нашите умници са взели кола без екстри ... сауна на колела. Новите трамваи -- без дръжки, предполагам е заложено в амортизационния план, да са хабят по-бавно - затова не се отварят прозорците. Преди няколко години бях в Берлин и влезнах в магазин на MB, разглеждайки книжка с историята на компанията, попаднах на музейните вече експонати ... и вътре чудо, нашите автобуси - онези прекрасни зелени Мерцедеси, които чат-пат все още ги виждам .. там са музейни експонати. Друже, столицата има нужда от метла, голяма гадна прочистваща метла ... за боклука, вечно ненаялия се боклук, алчен до безумие. Тук схемата е наопаки, краднат голямата част от парите, а малката остава за мили очи ..ако могат да ни качат на каляска за много пари, повярвай, ще искат да ни качат. При безконтролна държава и нито един осъден до момента политик, общинар, корумпиран чиновник на висок пост, нивото на морал е занижено. Проблемът не е че са набили контрола, проблемът е че са набили неправилния човек/хора. Ако имаше житейска справедливост - да са набили половината СОС, барабар с кметицата, ама тя градски транспорт не ползва, защо ли?

#11 Nenimir 29.10.2017 в 20:37:39

Нещо не разбирам: 1. За агресията и невъзпитанността на контрольорите-когато то поискат билетчето си го даваш и те преминават към следващият, кога остана време и повод за агресия Какво очаквате от контрольорите, да се обръщат към вас както стюардеси към пътници ли?! 2. Билетът бил скъп, колко искате да стане за да си го плащате, предложения? Купете си карта и ще ви е по евтино. 3. Да автобусите не са от най-добрите, някой да е излезнал да протестира? Ааа, чакай забравих, няма смисъл, то нищо няма да се промени, защото ...и така нататък.

#12 Дракон с кисело зеле 29.10.2017 в 23:20:51

1. Би било добре да не правят шумни скандали с нередовните пътници, които не могат да ги респектират физически. Би било добре да не се заяждат с деца, докато подминават тумбите цигани, без дори да ги погледнат. Би било добре когато си подам билета, да не го оглеждат петнайсет минути, да не ме разпитват от къде съм го купил и, в цялост, да не търсят начин да докажат, че не съм редовен пътник. 2. Билета си го плащам, но нямаше да е зле когато му вдигнаха цената изведнъж с шейсет процента, да вдигнат и качеството на услугата с толкова. 3. Ако за подобряването на всеки проблем трябва народът да излиза да протестира по улиците, до къде точно ще го докараме? Вдигнаха цената, ами, да вдигнат и качеството.

Новините

Най-четените