Докато цивилизованите държави, където силно се вълнуват от екологичното състояние на планетата Земя, агитират да се използват сайтовете и приложенията за споделено пътуване, при нас властта се опитва да ги контролира и забрани.
Очертава се дирекция “Автомобилна инспекция” (ДАИ) да се сдобие със специални правомощия, за да залавя наглите престъпници, дръзнали да се възползват от увреждащите благосъстоянието на държавата споделени пътувания.
Предвижда се служителите на ДАИ да могат да изискват сведения от пътниците в дадена кола.
Чудно до какво ли точно би довело това? Представете си, че си правите уговорка с даден шофьор, който пътува до същата дестинация, докъдето искате да стигнете и вие. Към вас се присъединяват още двама души, насочили се натам, оказват се готини и забавни, и по целия път сладко-сладко си бъбрите за нещата от живота.
Изведнъж обаче по средата на магистралата се появява служител на ДАИ, който ви отбива от пътя.
Той изисква да му покажете личните си карти, с подозрително повдигната вежда ги разглежда, и за да разбере дали всички пътуващи сте дългогодишни приятели или се познавате от час, ви връчва нещо като лексикон за попълване.
И вие, четирима възрастни, седите в автомобила с цветни моливи в ръка и попълвате книжка от 20 листа с въпроси.
За да не се издадете, че сте част от "сивия сектор“, с разни мимики и жестове се опитвате да подскажете един на друг неща като например от коя страна обича да сяда Пешо в колата или колко често й прилошава на Мимчето, и се стараете, все пак, да не напишете името на шофьора под въпроса "Кой заспива пръв по пътя".
По-модерният вариант за залавяне на измамници от споделени пътувания е чрез Facebook.
Служителят на ДАИ изисква от пътуващите да представят профилите си, където могат да се видят последно добавените приятели. По подобен начин могат да се следят и всичките 50 000 Facebook потребители, които членуват в групите за споделени пътувания.
Тактиката е следната - Георги е споделил в групата София-Бургас, че ще пътува в петък от 18:00 часа за морето и има две свободни места в колата. Служителят на ДАИ, който е в ролята на Джеймс Бонд в групата, вижда това, копира снимката на Георги и излиза на магистралата да дебне за мерзавеца, тръгнал да споделя 3-4 часа с непознати. И така, Джеймс Бонд застанал с каубойски разкрач на пътя, с бинокъл в ръка, успява да издебне Георги и да му лепне една примерна глоба от 40 лева – парите, които Георги е смятал, че ще спести от пътя.
За властта начинът да се "регулират“ споделените пътувания е да се закрият всички сайтове, приложения и групи в социални мрежи.
Но тъй като създаването на нова група във Facebook не е ядрена физика, още на същия ден ще се появят нови. Нека да не омаловажаваме и силата на хаштага, както и публичните съобщения в мрежата, които могат да бъдат алтернатива на групите.
Sharing is caring, казват американците. Обществото ни е успяло да си създаде удобен, икономичен и приятен начин да пътува. И щом той съществува, то това означава, че регулярните начини за пътуване просто не удовлетворяват нуждите и критериите на пътуващите.
А ако това не е достатъчно добър аргумент, то добре ни е дошла една държавна поръчка за едноместни леки автомобили.