Катерене по спиралата на провала

В България всичко е зле... Нищо не работи... Всички крадат... Става все по-лошо... Емиграция...

Всъщност, в България много неща са окей. Много неща са много по-добре отколкото в много други държави по света. Имаме достатъчно поводи за оптимизъм и вървим нагоре...?

С (поне) едно изключение. За съжаление съществено, ключово, ужасяващо изключение. Прътът в колелото. Слонът в стаята, за който малко хора говорят.

Образованието. Подготовката на личности. За бъдещия ни пазар и бъдещата ни икономика. Но най-важно - за бъдещото ни общество.

Образованието ни е спирала на провала. Процентът на неквалифицирани, слабо образовани, слабо мотивирани, безперспективни, дори маргниализирани хора ще се увеличава и това ще разгражда и без това повреденото ни общество. И е нужна образователна революция, която обаче става все по-невъзможна и мъглява с всяка изминала година. А това децата ни да не са тези безперспективни, безидейни субекти след 30 години е основен фактор за емигрирането на перспективните хора днес. И решението да останеш сред все по-прости и все по-неадекватни съграждани е по-скоро напук.

Може политическите партии да нямат интерес от реформи, които ще дадат ефект след повече от един мандат. Може би служителите в министерството, засипани с ежедневната си, често бюрократична работа, не се оглеждат, за да видят спиралата. А може би се оглеждат и нищо не могат да направят. Но все пак, винаги има по някоя малка промяна която води след себе си положителни резултати. Винаги може да се измисли нещо, което ако не да обърне процеса на спускане по спиралата, то поне да го спре. И почти никога не е твърде късно за такова нещо.

И тук ще изляза от абстрактните разсъждения и ще направя предложение. Да, ще изглежда като „три лесни стъпки да отслабнем", с тази разлика, че стъпките не са толкова лесни.

1.       Осъвременяване на програмата на педагогическите специалности, с помощта на международни (напр. финландски) експерти. Много хора се занимават в дълбочина с проблемите на образованието в света, и не виждам защо не можем да им платим да променят остарялото ни мислене за образование. Ако трябва и да преподават в някой университет.

2.       Вдигаме както заплатите на младите учители, така и изискванията към тях. Само магистри могат да станат учители (както във Финландия), но пък получават доста над средната заплата. 800 стартово, 2000 след 5 години не е прекалено много. Ще има ли пари? Не за всички. Държавата е бедна и не може просто да раздава пари.

Ако вдигне на учителите, и лекарите ще поискат, и с право. Но тези пари може да бъдат формулирани като „стипендии" - добавки, бонуси към основната заплата. Само за млад учител, с магистърска степен в специалност, която има обновен план. Това няма да са твърде много хора в началото.

Цената ще бъде колкото на 1-2 нагласени надценени обществени поръчки за някоя глупост, ако мога да използвам това за мерна единица за изхарчени държавни пари. Но когато има конкуренция за професията „учител" сред младите хора, след това ще има конкуренция и за работните места, ще изкристализира качеството.

3.       Даваме автономност. Когато сложиш един способен и мотивиран човек да върши работа, в която е ограничен от всевъзможна бюрокрация, от неадекватни програми и учебници, губиш потенциала. Затова (както ще бъдат научени от вездесъщите, магически финландски експерти) е нужно да имат свободата да работят с децата, както смятат за добре.

Дали няма системата да се корумпира, и в хубавите специалности да се влиза с връзки, или само срещу частни уроци от преподавателите в тях? Мисля, че все още не сме толкова надолу по спиралата и е възможно нещо такова да проработи

На дъното на тази спиралата на провала има повече от провал. Има антиутопията на зависимите, безидейни маси. Но все още не е невъзможно да се покатерим нагоре по нея.

 

#1 янаки 13.04.2014 в 20:04:16

Проблемът с образованието има много общо с времето, всички, не само синоптиците, говорят за времето, но никой нищо не прави за него. Или ако тези, на които това им е работата, правят нещо, резултат няма. Това е един, от където да го погледнеш, омагьосан кръг. Сега за сега пред обществото и данъкоплатците стои въпросът, не само да се дава добро образование на децата им, но и обществото като цяло да има реална полза от похарчените средства. Имам предвид друга статия в „кафето”, в която се говори, че 80% от завършилите лекари планират да напуснат България. Един вид, както пише в Евангелието „Ще се вземе от бедните и ще се даде на богатите”. Но това не е утеха за тези, българи, които все по-трудно намират квалифицирана медицинска помощ.

#5 pixie 14.04.2014 в 09:37:35

Предложенията на автора са конкретни и доста добри. Освен това, когато нещо не работи, трябва да се промени. Като не знаем как, можем да се поучим от чужд опит. Финландският модел може да се окаже наистина най-добрият. Не е лошо да приложим чужд опит в българската реалност. Иска се само добра воля. Само едно уточнение е важно да се направи - да, нека учители да стават само магистри, но магистратурата, която са завършили да е само и единствено тясно свързана с първата им специалност. А не завършил лесотехнически университет, с магистратура по педагогика и с мераци за начален учител, примерно. Нещо, което е практика в момента. Или, което е по-лошо, завършил музика, а после си платил за магистратура по английски език, без да има елементарни познания, за да стане учител и да осакатява децата. Така че промени трябва да има, ама да ги направим както трябва, ако изобщо някой го позволи.

#6 Дракон с кисело зеле 14.04.2014 в 14:27:50

Николай Дренчев | 13.04.201420:29 На първо място трябва свобода. Трябва да се премахне монополът на държавата върху образователната програма. Безумие е да искаш всички (толкова различни!) деца да учат едно и също нещо, по едно и също време, по един и същи начин, от учители еднакви, еднакво обучени, еднакво (зле) платени. Монополът на държавата, който изхвърлихме от икономиката, запазихме в образованието и хак ни е резултата. "Преди да ни направят бедни, ще ни направят прости" беше казал някой. И с право. --- ...каза радетелят за домашно обучение, извършвано от необразовани родители, които не правят разлика между "преисторическа субстанция" и теорията за еволюцията. Пич, няма да ти обяснявам колко много логически грешки си изцвъкал в тоя пост. Ти и сам си го знаеш. Просто се спри и недей да проповядваш глупостите си, моля те.

#9 Дракон с кисело зеле 15.04.2014 в 19:44:00

Идиот. Адриан Асенов, де.

#12 Дракон с кисело зеле 16.04.2014 в 01:06:47

А, идиотът ми отговорил...

#13 gio 16.04.2014 в 01:21:55

наивно,твърде наивно

#15 pixie 16.04.2014 в 07:34:12

#Blagovest Не знам ти коя статия четеш, но в тая имаше малко повече конкретни предложения от доста други, които са били постнати в кафето. Един конкретен въпрос към теб - учител ли си? А, и още един - ти какви конкретни предложения имаш? Щото разбираме или не, всички в тая държава сме големи ескперти по всички въпроси.

#16 Rowan 16.04.2014 в 09:40:43

Адриане, коя книга прочете последно и кога?

#17 Citizen X 16.04.2014 в 11:56:50

Повечето родители са ега ти и повредените к*пелета. За тях е по-важно да бръкнат в гащите на колегата/колежката, отколкото да се поинтересуват, какво се случва с наследството. Купи му мама ланче, въйфон и прочие важностни атрибути, и се чуСтва отчела се. Тати ше му пусне кръгче със семейния тараляс, та нашенкото да го видат - първо на село. Това, какво се случва в училище, отрока как се чувства, какви идеи за живота му минават, за т'ва нема време. Да живей дйенсинкстарса и перласъ. А тия с домашното образование - вие сриозно ли? А на седмокласника памперса сменихте ли? Днес да не излиза навън, чака го ангина...

#20 Дракон с кисело зеле 16.04.2014 в 12:26:04

Бидейки идиот, явно не осъзнаваш, че си много силен аргумент против домашното обучение. И ти, като всички останали негови защитници на този сайт, без изключение, си в жестока караница с най-базовата логика. Само ще те замоля да вземеш пример от Николай Дренчев и да си събираш идиотщините в по-малко постове. По-лесни ще са за прескачане, не за друго.

#22 lele male 16.04.2014 в 13:11:56

Злобно, Асенов! Доста злобно! А не бива! Уж сте и вярващ! Бихте ли просветлили нас неуките и простите, завършили с промити мозъци държавни учебни заведения, с поне един аргумент за по-доброто качество на домашното образование, моля?

#23 niemen 16.04.2014 в 14:28:35

Асенов, комплименти! Успя на третия път да напишеш правилно думата "държавно". Колосален успех за примитив като теб.

#25 Дракон с кисело зеле 16.04.2014 в 19:19:34

Асенов, а да седна да ти демонстрирам собствената ти неграмотност? Пост без фрапантни граматични, правописни или пунктуационни грешки до момента под тази статия нямаш. Най-неадекватните на чисто граматично ниво коментари тук са твоите, да не говорим колко ти куца логиката. Обаче, както казах, бидейки идиот, явно не осъзнаваш, че си адски силен аргумент против домашното обучение.

#27 deowin 16.04.2014 в 22:21:53

>неграмотност, ама до дупка Мисля, че останалите се опитват да ти кажат, че ако мислиш неграмотността за нещо лошо, то може би е редно да почнеш борбата с нея. От себе си.

#31 Rowan 16.04.2014 в 22:36:47

Поредният непризнат гений, изпреварил времето си... Кафето има някаква притегателна сила за подобни представители на следващото стъпало на еволюцията... Боже, благодаря Ти, че си ме създал тъп, прост, смотан и ограничен, та да мога да се разбирам със себеподобните си. Тежка е съдбата на гениите, като гледам как нареждат, като дърти свекърви...

Новините

Най-четените