Тайнството на курбана

Докато медиите се борят да проумеят цената на кило агнешко преди Гергьовден (14-16 лв. заради идеята, че колкото по-търсена е една стока, толкова по-скъпа и по-стара може да се предложи), съхранението и произхода му („ядем агнешко от Чили и Нова Зеландия"), Българското вегетарианско общество потърси начин да разреши всички проблеми с месото в България, осланяйки се на съвестта на модерния напоследък Свети Синод.

Общността на вегетарианците се обърна към Патриарх Неофит и Българската православна църква с екстравагантното искане агнешкото на Гергьовден да бъде заклеймено. В отворено писмо те призовават курбанът за здраве да бъде отречен като отживелица.

„Но какво са курбаните? Кървави „жертвоприношения", които определено не са християнски, а в XXI-ви век не са и етични", пишат те в отвореното си писмо, цитирайки Библията („Милост искам, а не жертва." (Матей 9:13, 12:7)

Традицията с гергьовденско агне е заклеймена като варварски ритуал.

„За нас е наистина непонятна самата същност на курбана. Осъзнава ли се изобщо, че се търси лично благополучие и здраве чрез отнемането на живот? Вероятно в миналото е имало своите основания за допустимост, но отговорност на институцията Църква днес е да преосмисля ритуалите от древността и да ги осъвременява!", пишат вегетарианците, взимайки повод от съвместния курбан на християни и мюсюлмани в Кърджали.

Вегетарианците не са съгласни също и че след пълните 40-дневни пости, предшестващи празника на Възкресение Христово, изведнъж масата се оказва отрупана с тежки месни ястия, допълнени от козунаци и яйца, което дори и да е оправдано от канонична гледна точка, е напълно в разрез с всякакви здравословни норми.

Бог е Дух и с Дух и Истина иска да Му се кланяте (Йоан 4:24) - а не с курбани!, завършват те писмото си.

Доколко през вратата на Светия синод могат да стигнат до хората, е интересен въпрос. Не е ясно и защо, след като са направили своя избор да не ядат месо, искат да го наложат на всички останали. Нито в това вегетарианско общество колко от вегетарианците в България членуват и те про- или анти- забраната на агнето са.

Следващата стъпка би била такова писмо да се изпрати до Министерство на земеделието, например. И до премиера. И президента. И Народното събрание. Ако намерят и лобист вегетарианец, ще могат да прокарат и закон в защита на агнето. Но нека не даваме още глупави идеи.

Важно е кауза да има.

#1 boris 05.05.2015 в 21:29:27

Лак може да има хора да се занимават с подобни глупости.

#2 Vankata D 05.05.2015 в 22:09:27

Ей, като видя такива неща и ми се пълни душата - толкова се радвам, че всичко друго оправихме в тая държава, та до агнетата за Гергьовден опряхме... евалата!

#3 Виктори 06.05.2015 в 03:12:14

Нека вегетариянците хрупат трева и да ни оставят агнешкото. В противен случай ще се съберем, ще протестираме и ще искаме Сметия Синод да анатемоса яденето на трева. Те по този начин унищожават храната на агнетата, които уж защитават! Интересно е също какви обувки носят - кожени или гумени галоши.

#4 Дара 06.05.2015 в 11:43:34

Всеки, който обича животните в частност и природата изобщо, знае , че яденето на месо е естествено. Тигрите, вълците , всички диви животни-хищници, че дори кучетата и котките ни ядат месо. Курбанът , обаче не е просто ядене на месо. Това е жертвоприношение. А лицемерието на курбана е че не ти принасяш жетва , а жетваш някой друг. За сравнение, едно е да кажеш ``Ако дадеш здраве на детето ми, ще посадя дърво, ще работя за ( нещо полезно ) ще ...``каквото и да е . Курбанът е ``Ако ми дадеш здраве, аз ще убия някого. `` И така `` жертвата`` която правиш, е да убиеш млади здрави и жизнени същества , за предпочитане бебета , които не могат дори да се защитят , да се наплюскаш безпаметно, да подуеш корема и да се облегнеш доволно , уригвайки се. Сигурно затова ритуалът е толкова популярен. Не изисква никакво усилие и дефакто никаква жертва от практикуващите.

#5 Kenny McCormick 06.05.2015 в 12:00:58

Вегетарианец, бисексуален и кросфитър влизат в бар... Как знам кой какъв е? И тримата са го разтръбили на всеослушание още в първата минута...

#6 boris 06.05.2015 в 12:32:43

Растенията също са живи същества.

#7 TheRock 06.05.2015 в 12:50:20

Агнето е яло трева!! Какъв е проблема тогава на вегетарианците не мога да разбера??? А по повод библейските препратки ще направя и аз няколко: И Бог каза: „Моля те, вземи сина си, твоят единствен син, когото обичаш толкова много,+ Исаак,+ и отиди в земята Мория.+ Там, на една от планините, която ще ти посоча, го принеси като принос за изгаряне!“ Битие 22 Както и Човешкият син не дойде да му служат, а да служи+ на другите и да даде живота* си като откуп в замяна на мнозина.“+ Матей 20-28

#8 deowin 06.05.2015 в 19:07:04

>Това е жертвоприношение Какво точно го прави жертвоприношение освен думите, с които ти и вегетарианците сте решили да го наречете? Животното се убива и изяжда. Процедурата е абсолютно същата при гергьовденски курбан, великденско прасе или произволно друго умъртвяване на животно с цел неговото изяждане. Ако животинският труп се изгаряше, заравяше или оставяше да гние върху олтара заради някакв божество, тогава би имало практическа разлика, и различната от изяждането цел би го направило жертвоприношение. В случая с Гергьовден, силно се съмнявам някой да остави закланото агне да гние на олтар.

#9 Дара 07.05.2015 в 16:11:47

Убиването на животно на определен ден и по определен повод , за ознаменуването на този ден или по този повод се нарича жертвоприношение. Прочети какво точно е курбан - жертвоприношение. Kurban is a term for animal sacrifice in: Islam, see qurban Judaism, see qorban the Balkans, see Kourbania http://en.wikipedia.org/wiki/Kurban Пазбира се уикипедия е за най-бързо. Има много други източници с по-задълбочени обяснения.

#10 deowin 07.05.2015 в 17:24:25

Удобно избегна диалога за съществената разлика между този вид "жертвопритошение" и всяко друго обикновено умъртвяване на животно с цел неговото изяждане като ме прати на ма.. така де, препрати към уикипедия. Как това, че убиването на животното става на определен ден, го прави по някакъв начин осъдително? Засега единственото, което ми даваш, е доволно безсмислената връзка определен ден - жертвоприношение - гнусно. Ако ям риба всеки четвъртък, това също ли е отвратително жертвоприношение? Ако ям гъби на всяко първо число на месеца, това също ли е отвратително жертвоприношение? Като цяло имам усещането, че просто търсиш как да измъкнеш от нещо като гергьовденското агне аргумент против яденето на месо, като начинът ти е просто да му лепнеш мнимо гнусния етикет "жертвоприношение", който да го изкара уж осъдимо според някакъв религиозен (и изначало доволно повреден) морал. Има значително по-добри (и всъщност валидни) аргументи против яденето на месо. Този е хилав. Остави го да падне.

#11 Дара 07.05.2015 в 18:09:24

1. Погледна ли заглавието на статията? Говорим за курбан! 2. Погледна ли , че ставава въпрос за писмо с искане за заклеймяване на курбана? 3. Прочете ли първото изречение от статията ? ``...цената на кило агнешко преди Гергьовден (14-16 лв. )...`` Заради търсенето. Защо е толкова голямо търсенето на този ден? Ти кажи! Ако не е за курбан, защо ли ще е ? Нищо друго ли нямат хората за ядене? Празни ли са им хладилниците? Няма ли достатъчно животински трупове по магазините - и пресни и замразени. Агнешкото ли е най-евтино по Гергьовден ? Единствената причина точно на този ден , точно малките този вид животно да бъдат масово изтребвани е .... Ти кажи, де! ПС: Аз не съм вегетарианка. Аз съм против масово безсмислено избиване на животни и разхищението на живот. В случая не говорим за нужда от храна , белтъчини и пр. Говорим за ритуално масово избиване на малките на даден животински вид и за ритуално плюскане.

#12 mima 07.05.2015 в 19:37:52

Прасчо, в случая проблемът е, че на заколването на агнето се отдава един дълбок религиозен смисъл. И хората, обикновени и непросветени, приемат дълбоко в себе си това и му отдават голямо духовно значение. Т.е. на яденето на месо се отдава духовно значение или казано по друг начин, ако на Гергьовден ядеш агне ще си по-здрав, по-успешен и т.н. Което не е така и не само, че не е така, но и подобно вярване реално ги отдалечава от християнската вяра. Което е си е гадно, православната църква да те отдалечава от вярата и да те приобщава към остарели езически практики. Не е редно! Сега ще питаш защо го правят. Това е било хитроумна практика при покръствнето. Вземат местните обичаи, леко ги видоизменят и воала, ето ти хора, които лесно се приобщават към новата вяра.

#13 deowin 07.05.2015 в 21:20:30

>Говорим за курбан Което от твоя гледна точка явно е лошо, но все още не е ясно защо точно. Все още търсим истинските причини, които засега вербализираш с, общо взето, "ами щото тъй мисля". Може би защото ти самата не разбираш добре истинската причина да се чувстваш така, а може би не можеш или не искаш да я обясниш с ясен тон. >ставава въпрос за писмо с искане за заклеймяване на курбана Да, и точно това коментирах още в началото - че ако заклеймим курбана, то няма никаква рационална причина да не направим същото с коледното прасе, петъчната риба (това някой спазва ли го още?), както и с всяко друго умъртвяване на животно с цел неговото изяждане. Всички тези действия са точно толкова пъклени и заслужаващи заклеймяване, колкото гергьовденското агне. >цената на кило агнешко Ъмм.. Това пък защо го измъкна? Non sequitur much? >Защо е толкова голямо търсенето на този ден? Сериозно ли питаш? Защото хората обичат агнешко, и, поради причини, които имат религиозна основа, но нямат абсолютно никакво значение, Гергьовден е традиционно време, по време на което хората са свикнали да ядат агнешко. >безсмислено избиване на животни Убиването на едно агне безсмислено ли е ако след това трупът му бива изяден? Ако да - само ако го убием по Гергьовден или по принцип? Ако само по Гергьовден - защото традицията има религиозна основа ли? Ако да - кои традиции са допустими според теб, и кои не са? Защо? >ритуално масово избиване на малките на даден животински вид и за ритуално плюскане Какво значение има каква е традицията в основата на едно убиване на животно, след като след това месото му ще бъде използвано точно както във всеки друг случай, сиреч - изядено? И отново се опитваш да използваш някакви привидно негативни думи като "ритуално" и "плюскане". Според мен това прави аргументите ти по-слаби, защото разчиташ единствено на емоционалната реакция, вместо да се опиташ да изградиш рационални твърдения. Ако, от друга страна, целият проблем има само и изцяло емоционален характер за теб, то няма смисъл да водим разговор - ти си точно толкова в правото си да се чувстваш обидена, наранена, погнусена, колкото всеки друг човек е в правото си да се чувства напълно ок с идеята за гергьовденското агне. Съответно, имаш точно толкова право да налагаш собствените си емоции върху другите, колкото те имат право да настояват, че за теб трябва коленето на агне да е напълно в реда на нещата. Да мислиш, че си в правото си да вършиш първото, но да те дразни идеята за второто, би те направило просто поредния лицемерен егоцентрик, който си мисли, че неговото понятие за морал е по някакъв начин по-"правилно" от това на всеки друг човек.

Новините

Най-четените