Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо се провали Facebook

Алчността измести блестящата идея Снимка: Getty Images
Алчността измести блестящата идея

Светът вече знае какво е имал предвид Марк Зукърбърг, когато стартира Facebook от стаята си в Харвард на 4 февруари 2004 г.

Младият програмист иска да свързва хората помежду им, да им даде възможност да публикуват информация за себе, да обменят идеи и мисли, да се образоват, да споделят за това, което ги вълнува.

Но в какво се превърна Facebook 10 години по-късно?

През 2010 г. Зукърбърг заяви, че възможно да печели повече пари от реклама в социалната си мрежа и четири години по-късно думите му са факт.

Facebook е препълнен с всевъзможни реклами, които се появяват, без потребителят да ги иска на стената си. Голяма част от тези рекламни банери и връзки са с агресивни послания, а "модата" сайтове да публикуват измислени новини е отвратителна.

Facebook вече не е онази идеалистична идея за свързване на хората по цял свят. Споделената информация се изгуби безвъзвратно в поток от сензационни новини, забавни клипове, мисли на известни личности, снимки от лични празници и собствени умствени прозрения. Въпреки нивото на интелигентност на моите приятели във Facebook, за мен се загуби удоволствието да вляза в социалната мрежа и да науча нещо ново.

Засега Facebook запазва позицията си на най-голямата медия в света, но неконтролируемото навлизане на рекламата в нея я превърна в досаден консуматорски продукт.

Постоянните промени, които прави Зукърбърг в личните профили, също изнервят потребителите, но те не могат да противодействат, освен да негодуват. Няма я обратната връзка - Зукърбърг прави, каквото си поиска с продукта си, без да се съобразява с мнението на хората, за които той е предназначен.

Като всеки бизнес модел, който иска да печели много пари и да се развива само в комерсиална посока, е ясно, че скоро тази социална мрежа ще бъде изместена от друга.

Но е жалко, че от свежа идея, която свързва хора от цял свят, Facebook се превърна в рекламна медия, която мисли повече за печалбата си, отколкото за потребителите си.

 

* Авторът е главен редактор на barometar.net

 

Най-четените