Много зависи какви приятели имаш във Facebook, но само няколко роднини или по-възрастни семейни познати там са ти достатъчни, за да се напълни фийда ти с ентусиазирано и ежедневно спамене с досадни публикации.
Такива, заради които скролваш по-бързо надолу и които те карат да се чудиш защо просто не отвори TikTok или Instagram, за да изпържиш мозъка си с 20-ина абсурдни клипа, вместо да обръщаш очи на поредната доза мъдрости и грозни картинки.
В редакцията на Webcafe.bg се заговорихме кои са най-досадните публикации, на които попадаме във Facebook.
За вдъхновение отворихме какво? Профилите на майките/тъщите/свекървите си и на техните приятелки, чиито покани за приятелство някога сме приели, за да не ни се пили после на главата "Що не си дал приятелство на леля ти Мария?".
Ето ги и най-масовите досадни публикации, които вероятно и вие виждате (а може би понякога и споделяте):
- Да те тагнат в картинка за имен ден
Дойде Антоновден и бам - получаваш 3-4 известия, че хора, които си виждал за последно като дете или с които си разменял общо 5 приказки на кръст, са ти честитили. Но не с две реда текст на стената ти (това свещено място), не на лично съобщение (по-приемливо, отколкото да ти звънят), а като те отбележат на някоя зле скалъпена честитка с грозна картинка на букет например.
Не отбелязват само теб, а всичките си онлайн "приятели" с имената Антон, Антония, Тони, че и някой друг Anthony, я казващ се наистина така, я всъщност Тончо, понапудрил името за чуждестранните работни контакти.
Подобна честитка заслужава най-много лайк и да скриеш поста от стената си/да махнеш отбелязването. И така до следващата година.
- "Хубав и сладък следобед, приятен остатък от деня" и подобни
Пак грозни картинки, ама на торти, бебета, цветя... Все повече от тях дори не са истински снимки, а са генерирани с изкуствен интелект и са така масово споделяни, че има защо да се притесняваме от бъдещето на дезинформацията.
Задължително налице е грозен надпис с пожелание за всеки момент от деня и за всеки ден от седмицата. "Хубав понеделник, приятели!", "Време е за кафенце. Приятна почивка!", "Да си кажем "Наздраве" и тази вечер!"...
Най-често не са лична творба на публикуващия ги, а са пресподелени от разни страници с имена като "Обичам те ЗАВИНАГИ!", "Всеки ден СмяХ" и "Мъдри МИСЛИ за хубав живот". Името на страницата често е и лепнато някъде по картинката, да не вземе някой - пу, пу - да открадне това произведение на изкуството и да си припише неговото създаване. Франкенщайн държи на чудовището си.
- Сърцераздирателни цитати и "мъдрости"
"Не е нужно да даваш обещания, достатъчно е просто да държиш на думата си!" и други подобни, често с правописни и пунктуационни грешки за допълнително въздействие. Все така дълбоки и проникновени, понякога на фона на лицето на някой актьор, който никога не е казвал нещо подобно.
Или си го казвал, Киану Рийвс, ама ние едва сега разбираме, благодарение на същата леля Мария, която е изнамерила твоята мъдрост?
Повечето такива "цитати" звучат като записка в дневника на тийнейджърка през '84-та, ама вместо да са чути от приятелка, също са взети наготово от някоя страница ("Мъдри МИСЛИ за хубав живот"!) и пресподелени в личния профил.
Авторите им може би така демонстрират на своето онлайн обкръжение какви са позициите им по отношение на любовта, секса, изневярата, верността, приятелството, предателството и други подобни теми. Да се знае и някой да не стъпи накриво.
И като се чудиш дали да се оплачеш на майка си от постовете на леля Мария, първо ще провериш профила ѝ, а там е казано ясно: "Никога не забравям лошата дума. И после отвръщам стократно!". И няма да се оплакваш.
В този ред на мисли:
- Фенски постери на несъществуващи филми
Споменатото по-горе навлизане на изкуствения интелект в ежедневието увеличи броя плакати за филми, които нито съществуват, нито са било официално обявявани.
Просто някой е решил да направи фенски постер с Идрис Елба като Джеймс Бонд и измислено заглавие от рода на "007: Белите не могат да стрелят", леля Мария го вижда в някоя група за кино, в която е попаднала случайно, и веднага го споделя с текст "Развалиха и този филм , ц, ц, ц".
Или синът ѝ Пешо, чиито способности за критично мислене граничат с тези на новородена антилопа, ентусиазирано споделя плакат на "Кръстникът 4: Дон Корлеоне се завръща" със снимка на Марлон Брандо от оригиналния "Кръстник". Пешо няма търпение да гледа този филм, чийто плакат е видял в интернет с надпис Coming soon.
Пешо не знае, че Брандо е мъртъв от над 20 години. Пешо иначе е добро момче.
- Икони и молитви
Ако се съди по Facebook, сме обградени от набожни, безгрешни люде, обичащи ближния и изпълнени с доброта в душите си. Споделят се икони за щяло и нещяло, отправят се молитви за здраве, любов, ПАРИ! Отдолу се излиза порой от коментари "Амин!" (често и "Amin!").
Ама на следващия ден същите привидно набожни, обичащи ближния потребители пускат картинка да ни предупредят, че "Бог прощава, аз не" (върху снимка на Вин Дизел, да знаем, че говорят сериозно).
- Споделяне на твои стари снимки
Това го правят и някои приятели, мислещи се за особено забавни, но най-често са роднини. Дойде ти рождения ден - видиш се тагнат на снимка как 4-годишен ревеш пред Дядо Коледа, защото леля ти Мария е работила в детската градина тогава и е решила да увековечи твоя ужас от маскираната като белобрад старец леля Светла.
Сега пази този материал и държи да го сподели със своите (и твоите) приятели във Facebook. Да ти напомни, че има още злепоставящи те материали и че Бог прощава, тя - не.
- Приложения за промяна на външния вид
С все по-масовото навлизане на изкуствен интелект се навъдиха редица приложения, на които млади и стари с радост дават достъп до данните си във Facebook, за да видят как биха изглеждали с розова коса, в костюм на Дядо Коледа (като леля Светла преди 30 години, как), като моряк, като супергерой, като модел.
И споделят ли, споделят тези експерименти, докато в реалност профилната им снимка е селфи, спазващо вечните изисквания: телефонът на нивото на корема, снима се нагоре, леко наведена глава, неутрално изражение, клони към сърдито, поглед не към обектива, а малко по-надолу, към дисплея.
Класика. Като всички примери горе.
---
Друга странна тенденция в групите във Facebook? Ето: