Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“Русалки” - трябваше ли този филм да съществува

Проектът е кофти и то в социален смисъл Снимка: Alexandra Films
Проектът е кофти и то в социален смисъл

Не знам откъде изхожда охотата на популярните личности у нас да показват лошите примери преди добрите, но навикът им става заразителен.

След театрото с Диона, нова шепа шармантни инфлуенсъри превземат обществените дискусии с филма си "Русалки" - най-гледаното заглавие в българските кина през изминалия уикенд.

Блудкавата тийн лента изби рибата на големия екран и ако сте сред покръстените в TikTok тенденциите, доминацията му на пазара няма да ви изненада.

Продукцията на дуото Христо Христов-Зипо и Стоян Стоянов-Слаш е любимата залъгалка за децата между 10 г. и 15 г. Така че в уикенда, когато големите кина пуснаха промоционални билети от 5 лева, очаквано детският поток се изсипа към продукцията, която познава от социалните мрежи.

Маркетинговата стратегия е по-проста и от филма.

Създателите на "Русалки" са забелязали големия интерес в безплатната платформа за споделяне и са усетили, че ако сложат някой лев отгоре ще навъртят оборот от билетите за кино.

Като съдържание и от филма, и от TikTok сериала се носи дъх на евтиния. Икономисвани са пари от средствата за техника, костюми, декори, оформление...

Спестени са усилия и прецизност, а най-смешното е, че критерият за участие е броят последователи в социалните мрежи, а не актьорският талант.

И в четирите "русалки" - Лили Ачкова, Ева Георгиева, Стефани Разсолков и Петя Дончева - няма и капка актьорска дарба. Но пък за сметка на това момичетата преливат от желание да се показват публично.

Само сляпата им амбиция ги е направила водещи актриси във филм при положение, че в тях няма заложби даже за статисти.

Но никой от замесените в "Русалки" сякаш не е взел предвид, че киното е ресурсоемка работа, която изисква финанси, творчество, опит и знания.

Личи си, че са намерили път за бързи пари и са решили да се възползват, без да им пука за останалото. Може би ще кажете - какво лошо има в това? Екипът не краде от държавата, не нарушава Конституцията, не мами. Защо да е такъв проблем, че някакви инфлуенсъри вадят пари от тъпо филмче? Киноафишът и без това не се е съсипал от шедьоври.

Проектът им обаче е кофти и то в социален смисъл. Нито Зипо, нито Слаш, нито който и да е от "актьорския" състав се интересува какъв модел за подражание задават сред ужасно впечатлителните предпубертети.

"Русалки" идват, взимат колкото могат и си бият камшика. А изчистването на интелектуалната помия, която са изхвърлили върху подрастващите мозъци, остава на родителите.

Пак родителите ще са виновни, а инфлуенсърите ще си измият ръцете с оправданието, че са длъжни да си действат по съдържанието, а не са се тупнали на този свят, за да възпитават.

Много удобно обяснение, но крайно невярно. Всяка известна личност волю-неволю е пример за хората, които го следват.

Всъщност последователите са такива, именно защото искат да приличат на съответната известна личност.

По нашите ширини лачените каки със симпатично лице и хубави дрехи ще завъртят акъла на всяко хлапе. Както и нахаканите батковци, които разправят, че могат да правят каквото си поискат и никой не може да им каже копче.

Такива са геройските ни архетипи и те си стоят непроменени от много време.

Някога милениалите се омагьосваха от Мишо Шамара, Ванко 1, Гумени глави и ред чалга знаменитости. Сега представителите на поколението алфа се увличат по звезди, които изкарват парите си от интернет.

Лошият пример обаче остава все един и същ. В лекия случай минава с преходното творчество, в тежкия - генерира клонинги на прочутите образи от телевизията и нета.

Самите инфлуенсъри обаче дезертират от отговорността си. Не си признават, че не знаят как да подходят към 11-, 12- и 13-годишните, не знаят за какво да им говорят и затова ги хвърлят към темите на възрастните.

Да се върна пак към филма "Русалки".

В него има сцена с рап песен, където се редят рими за секс на предната седалка, а парчето се слуша от непълнолетни, които вероятно още не водят полов живот, а и да водят, едва ли са на "ти" с него, че да са кой знае колко разкрепостени.

Изобщо - как може да ти дойде наум да свържеш секса в кола с детското кино?

Формално "Русалки" имаше възрастово ограничение за деца над 14-годишна възраст, но в кината пускаха и по-малките, стига да са с придружител. Една от "актрисите" Дари Овчарова дори се похвали в TikTok, че е станала придружител на тумба малолетни, които са били под определената възраст за гледане на филма.

Още един прекрасен пример за това, че инфлуенсърите не се интересуват от качеството на влиянието си. Вълнува ги повече да си вземат 5-те (или повече) лева за билет. И естествено, да трупат цифри на хартия.

Успяват да си погалят егото, виждат се на екран, по-голям от телефона, а когато се срещнат с пубертет, който ги имитира едно към едно, си казват: "Родителите му да се оправят".

Всички обаче носим отговорност за изборите, които правим, и ако споменатите инфлуенсъри не бяха в детския стадий на развитие като последователите си, щяха да го осъзнават.

Но инфантилността им пречи и затова с вероятно биха били доволни, ако съумеят да продадат и сопола си. 

По-рано споменах Мишо Шамара, който преди около 20 години произвеждаше ефекта на "Русалки". Миналата година рапърът даде интервю за Nova, където си посипваше главата с пепел. Най-после беше стигнал до нивото на разбиране, че "Фенки, фенки" не е подходяща песен за тинейджъри и съжаляваше, че я е написал.

Подозирам, че същото ще сполети и "Русалки". Един ден, когато звездите в него узреят емоционално, станат родители или се случи друго знаменателно събитие в живота им, ще клекнат и ще се съгласят с масовото зряло мнение.

Ще осъзнаят, че филмът не е имало смисъл да съществува, че е създал доста отровни модели, че е петно в усилията ни да правим култура. И че когато си жив, харизматичен и привличащ внимание, може да използваш силите си, за да създаваш повече ползи, отколкото вреди.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените