Коя компания ще бъде следващият суперхит?

Когато преди месец Facebook купиха Instagram за $1 млрд., това породи много въпроси кои нашумели стартиращи компании може да са на път към подобен успех. Общността на стартиращите компании е пренаселена с приложения и услуги, които привличат и потребители, и финансиране; трудно е обаче да се предположи кои компании са достойни за типа внимание, което Instagram получаваше, когато Facebook ги потърсиха.

По-долу ще откриете очевидно непълен списък на фирми, които имат потенциала да стават хит - или защото са се радвали на експлозивен ръст на броя потребители, или защото привличат инвеститорите или специфична демографска група, или просто защото имат необичайна идея, която изглежда набира популярност.

Естествено, всяка от тези фирми би могла скоропостижно да се спомине като Pets.com, но би могла и да направи следващия голям пробив.

Представете си, че сте рисков капиталист в силиконовата долина и можете да инвестирате само в 1 от тях. Коя бихте избрали?

Pinterest

Две години след като стъпи в Web пространството, Pinterest - нещо като виртуална дъска за изрезки - вече е третата по популярност социална мрежа след Facebook и Twitter. Потребителите могат да "закачат" изображения, които намират в Мрежата, например на сватбена рокля или вкусно изглеждащ сладкиш, така че те да се появят на техните "дъски" в Pinterest. След това, други потребители могат да кликнат, за да посетят първоизточника на изображението.

На Pinterest все още им предстои да определи бизнесмодела си, но инвеститорите са заинтригувани от демографската група, използваща сайта им: жените, които често пазаруват онлайн, генерират към 85% от трафика. Pinterest е на ръба на това да набере средства чрез сделка, която би му донесла оценка от над $1 млрд., по думите на близки до компанията източници.

Uber

Хващането на такси може да бъде въпрос на проби и грешки - най-често на второто. Uber, стартираща компания, която събира шофьори на частни коли извън работното им време с изстрадали пасажери, има за цел да запълни тази празнота. Компанията предоставя на участващите шофьори iPhone смартфони и софтуер, който управлява исканията за поемане на пътници. Използвайки приложението на Uber, потребителите могат да известяват шофьорите, намиращи се наблизо, че имат нужда от превоз, след което да следят приближаването на техния шофьор на карта.

"Това е като да дадеш на хората свръхсили: натискаш един бутон и черна кола пристига при теб за по-малко от две минути", коментира Шервин Пишвар, инвеститор в Uber от страна на Menlo Ventures.

Услугата е основана в Сан Франциско, но от се е разпространила и в 8 други американски градове, включително Лос Анджелис и Бостън; компанията досега е набрала 45 милиона долара от гама от популярни инвеститори, в т.ч. и изпълнителният директор на Amazon Джеф Безос.

Pinwheel

На пръв поглед Pinwheel - услуга, която ви позволява да оставяте виртуални бележки, свързани с определени точки по земното кълбо - примерно най-доброто място да гледате залеза, не звучи като надеждна инвестиция. Не е ясно дали услугата, която е все още в тестов режим и е достъпна само с покани, ще предизвика въодушевление у някой друг, освен у ърли адоптърите, които я използват сега.

И все пак, създателят й Катерина Фейк има неустоима биография. Тя е била основател на Flickr, който бе купен от Yahoo през 2005 г., и е един от основателите на Hunch - услуга за препоръки, закупена от Ebay за 80 милиона долара миналата година. С нейната последна компания се конкурират цял куп новоосновани сходни решения като Wallit и Dabble.

Airtime

Не е известно много за последния проект на Шон Паркър и Шон Фанинг - съоснователите на Napster (знаменитата услуга за споделяне на музика, затворена през 2001 г.). Двамата определят в интервю от SXSW новата си компания като сайт за споделяне на видео съдържание, но подробностите все още са тайна.

С настоящата треска за финансиране на приложения за видео-споделяне като Viddy и SocialCam е ясно, че Силиконовата долина приема видеото като следващата територия за превземане. Airtime вече са успели да предизвикат интереса на Адам Дианджело, един от основателите на Quora и ранен инвеститор в Instagram. "Това би могло да се окаже нещо много много интригуващо", коментира той.

Quora

Този сайт за въпроси и отговори е всичко, което Ask Jeeves не успя да стане. Въпросите варират от глупави ("Дали Ферис Бюлър наистина е можел да хакне училищната си компютърна система?") до сериозни ("Какво е усещането съпругът ти да умре?"). Не е необичайно да попаднете на отговори от известни имена. Бившият финансов министър Лари Съмърс е в Quora, както и Аштън Кътчър и Марк Зукърбърг.

Фирмата е основана от Адам Дианджело и Чарли Чийвър, двама от ранните служители на Зукърбърг във Facebook, които там са удържали сайта от сриване при наплива на стотици милиони потребители. Сегашното им предизвикателство е по-сложно: да помогнат да Quora да се разрасне, без да жертват интелектуалния й дух и простотата й.

Инвеститорите са оптимистично настроени: фирмата, която вече е набрала $11 млн. долара от най-известните рискови капиталисти, се очаква да привлече още средства при пазарна оценка в размер на 400 милиона долара.

Square

Тази услуга за мобилни разплащания съществува от почти 3 години и вече има десетки хиляди търговци, които получават плащанията си чрез плъзване на кредитни карти през малък аксесоар към мобилни телефони и таблети, вместо да си служат с традиционните касови апарати.

Джак Дорси, един от основателите на Square, е бил и сред основоположниците на Twitter. Square тази година са на път да достигнат разплащания на стойност 5 милиарда долара - и тези цифри карат рисковите капиталисти да се избиват да инвестират в дял от фирмата. Само година след като привлякоха 100 милиона финансиране, се твърди, че компанията ще получи още $250 млн., което би изстреляло пазарната й оценка на цели 4 милиарда долара.

Dropbox

Тази услуга за споделяне на файлове реши едно от най-големите главоболия на нашето време: как да имаш достъп до файлове, снимки и музика от милиарди устройства? Вместо да задръства нашите електронни пощи, Dropbox направи възможно съхранението на нашия цифров хаос в облак. Просто предложение с огромни перспективи за растеж. Миналата година услугата имаше 50 милиона потребители - трикратен ръст спрямо предната година. През октомври набра 250 милиона свежо финансиране, които повишиха оценката й до 4 милиарда долара - тоест колкото 4 инстаграма.

TaskRabbit

Това звучи като невероятна концепция - хората да позволяват на свързали се с тях през Интернет непознати да наемат незаетите им спални и да паркират в техните гаражи, или пък да разчитат те да изпълняват задачи и домакински задължения. И все пак няколко бързоразрастващи се компании се крепят на идеята, че нова икономика се гради около "съвместното потребление", където хората споделят ресурсите, които вече притежават - като допълнителните квадратни метри в домовете си и свободното си време - в замяна на някаква сума.

Path

Когато Path бе представен за първи път през 2010 г., хората се изсмяха на идеята за мобилна социална мрежа, която позволява на потребителите си да споделят само с ограничен брой приятели. Но с разрастването на мащабите на Facebook и Twitter, привлекателността на личното пространство и споделянето с малцина близки започна да нараства значително, както за потребителите, така и за рисковите капиталисти.

Изпълнителният директор на Path Дейв Морин разкри, че повече от 2 милиона души са се регистрирали за услугата, а тази пролет компанията събра 40 милиона долара от инвеститори, което повиши пазарната й оценка до $250 млн.

Новините

Най-четените