Груповото онлайн пазаруване: мода или бъдеще?

Сайтовете за групови покупки се радваха на огромен ръст през 2010 г., привличайки нови клиенти и вниманието на медиите. В началото на декември най-големият играч в бранша Groupon отхвърли оферта за изкупуване от Google на стойност близо $6 млрд., а основният му конкурент LivingSocial получи инвестиция от Amazon в размер на 175 млн. долара.

Не е ясно обаче накъде ще се развиват Groupon и неговите конкуренти през 2011 г. Дали груповите покупки всъщност са краткотрайна, отминаваща мода, задвижвана от търсещите отчаяно изгодни сделки закъсали финансово потребители?

Или пък секторът ще роди новия Facebook на бъдещето - и ще доведе до масова революция в навиците за покупки - по същия начин, по който социалните медии промениха завинаги комуникациите?

Привлечи сродни души - и плати по-малко

В своята класация "11 най-важни тенденции сред потребителите за 2011 г." TrendWatching.com твърдят, че сайтовете за групови покупки "изникват навсякъде" и "бъдещето им е гарантирано". Дъг Ейткън, управляващ директор на базираната в Хонконг компания Valupedia, също твърди, че няма абсолютно нищо краткотрайно в уебсайтовете за групови покупки.

"Те събират офлайн и онлайн пазаруването по уникален начин, нещо, което банерната реклама просто не може да постигне. И те определено отварят очите на потребителите за начина, по който електронната търговия може да бъде двупосочна", коментира Ейткън.

Сайтове за групови покупки като Valupedia, както и тези на по-познати и големи марки като Groupon, LivingSocial и BuyWithMe, предлагат отстъпки до 90% на абонатите на сайта, в зависимост от това колко регистрации привлекат за определен продукт или услуга.

Ейткън основава Valupedia през юни 2010 - и вече има около 10 000 регистрирани потребители. Намирайки се в един от водещите финансови центрове в света - Хонконг, той пояснява, че изгодните сделки са "донякъде вградени в природата на хората тук".

Предизвикателството пред Valupedia обаче през 2011 г. ще бъде да направи сайта "по-социален". "Наблюдаваме висока степен на умора на клиентите. Хората свикват да виждат сделки и всъщност вече не споделят." Според него донякъде за подобряването на ситуацията биха спомогнали мобилни приложения, доколкото те могат да интегрират "локационни инструменти със сделки в реално време."

На повърхността на електронната търговия

Съществуващият модел на групови покупки определено работи, но предизвикателствата пред него далеч не са изчезнали. Даниъл Латев, мениджър на групата за не-пазарни търговски изследвания в Euromonitor International, очаква секторът да продължи разрастването си през 2011 г., като твърди, че дори пазарните лидери като Groupon и LivingSocial "едва се докосват до повърхността на електронната търговия" - поне на някои пазари.

"В момента тези компании имат много ниско проникване на пазара. След международните поглъщания от Groupon, сайтът оповести, че има 13 милиона потребители, което е много под реалния брой на пазаруващите онлайн".

Латев също така очаква мащабът на офертите, достъпни за клиентите, да се разширява в следващата година: "В момента повечето от офертите са за услуги като ресторанти или развлечения, а с разширяването на гамата от продукти ще се разширява и бизнесът, реализиран чрез тези сайтове," заключава той.

Друга важна стъпка към успеха през 2011 г. ще бъде "продължаващата конвергенция на пазарните и комуникационните канали," заявяват от Euromonitor. "Клиентите не желаят непременно да купуват стоки през Facebook, но много по-малки магазини са установили, че посещаемостта и продажбите им са се увеличили след въвеждането на някои социални инструменти от рода на бутон "Харесай" от Facebook".

Харесването във Facebook понякога сваля цената

Подобна тактика бе успешно приложена от един от най-големите американски магазини WalMart през октомври м.г., когато компанията стартира собствено приложение CrowdSaver във Facebook, което задействаше оферта за 18% отстъпка от плазмен телевизор, ако 5000 души натиснат бутона "Харесай". Според Walmart офертата е влязла в сила само 24 часа по-късно.

Латев също така предрича поява на все по-адаптирани към конкретните клиенти услуги. "Очакваме сайтовете също така да еволюират и да предлагат по-конкретно насочени оферти чрез по-сложни технологии, които позволяват на получателите да обозначават типовете оферти, които те харесват или не харесват," казва той.

Базираната в Чикаго компания Groupon в края на 2010 г. оповести, че е набрала финансиране от $500 млн. и със сигурност ще търси начини за експанзия на обхвата си през 2011 г. В момента асоциирани с Groupon сайтове има в 29 страни, като броят им постепенно се увеличава.

За по-малките играчи като Valupedia, амбициите са по-скромни за момента, но въпреки това и те са изправени пред предизвикателството да надградят първоначалните си успехи. Повечето от тях засега предпочитат да пазят в тайна подробностите от стратегията си за 2011 г. - което е обяснимо, ако се има предвид, че съществуват поне 20 конкуренти в бранша, но например Ейткън не крие, че търси начини да развива съществуващия модел, включвайки в него и различни демографски групи и разнообразни клиенти.

"В крайна сметка малките играчи се налага да се разграничават от гигантите - ние например със сигурност нямаме най-голямата база данни от клиенти в Хонконг. Но пък имаме сериозна ниша от качествени потребители, които съответстват на този тип хора, на които се опитваме да предлагаме изгодни сделки", заключава Ейткън.

#2 Калоянчо 09.01.2011 в 21:21:43

Това фейсбук що ще да е? Нещо пари ли дават там?

#4 trellian 09.11.2011 в 08:13:47

Най-голямата грешка е да се опитва един бизнес да бъде всичко за всички. И най-вече - защо му трябва да привлича 100 процента от клиентите? С голяма част от тези клиенти си е чиста загуба да се разправяш. Модифицирайки начините на предлагане на продуктите, стига до 10 процента клиенти които са таргет, защото са печеливши за бизнеса, а с останалите 90 процента да си чупи главата някой който е имал неблагоразумието да не успее да ги избегне.

Новините

Най-четените