Колко е лесно да хвърлиш света в икономическа война

Украинската криза хвърли (и) света на финансите в лапите на теорията на конспирацията. На Запад се надпреварват да изобретят техники за най-болезнен удар по икономиката на противника. Вместо обичайните законни способи (ембарго, запор и конфискация на активи, забрана на сделки), които Г-7 още не налага, в студената икономическа война срещу Русия успешно се ползват коварни удари като селективно спиране на достъпа на набелязани банки, фирми и лица до услуги на финансовата инфраструктура.

Засега новите техники само се тестват, но опитите "на живо" доказаха колко болезнени могат да бъдат. Истинско оръжие за масово финансово поразяване. Платежните системи "Виза" и "Мастеркард" спряха да обслужват картите на клиенти само на една, и то средна по размер, банка - Банк "Россия", ама подплашиха цялата банкова система не само в Русия, но и в икономически свързаните с нея страни, и в офшорните зони. Финансовата индустрия и всички нейни клиенти за дни осъзнахме колко сме безпомощни, не просто зависими, от банковите инфраструктурни системи и от политиците, които без особени усилия могат да ги поставят под пълен контрол.

Само можем да си представяме какво значи дори за дни да спрат всички международни банкови карти, издадени в атакуваната страна. Едновременно могат да бъдат спрени и всички карти, издадени от която и да било банка на света на нейни граждани и фирми. А ако изключат банките в тази страна от междубанковата комуникационна система SWIFT? За Русия (и в България е така) това значи да спрат не само всички международни, но и над половината вътрешни плащания (и те минават по SWIFT).

Неслучайно в Русия (сигурен съм - и в доста страни) финансови експерти спешно измислят отбранителни мерки като страховития "План Глазьев" по името на икономическия съветник на президента Путин, който предлага 15 мерки за защита на руската икономика от финансови атаки на НАТО. Нарекох плана "страховит", защото споделям мнението на бившия руски финансов министър Алексей Кудрин, че ако се приложи, той ще нанесе на Русия по-тежки поражения от всички санкции, които страните от НАТО могат да измислят.

Несъмнено е прав и колегата Симеон Дянков, че няма начин да се наложи икономическа изолация на страна с размера и потенциала на Русия, без изолаторите да понесат поне толкова вреди, колкото изолираните. Впрочем опити на Запада икономически да блокира Русия неведнъж са правени; историята подкрепя тезата на Дянков. По-важни от спора може ли Западът да наложи стопанска блокада на Русия и може ли Русия да противодейства са ясните вече изводи от теорията на санкциите, които може и трябва да извлече всеки независим от текущия конфликт икономически субект.

Първият по важност според мен: властниците на Г-8 са в състояние за часове да хвърлят света в икономическа война, която ще помете поне 30-40% от световната икономика само за няколко месеца, а бизнесът няма никакви законни средства да предотврати това. Второ, държавите много по-лесно могат да си нанесат непоправими вреди една на друга, отколкото да се предпазят от удари на противника. Трето, финансите на целия свят и всички страни поотделно са в пълна технологична зависимост от САЩ и няма никаква възможност контролираната от САЩ система за трансфер и съхранение на пари и финансови активи да се заобиколи или избегне; алтернативните канали, сочени в "плана Глазьев" нямат капацитет да обслужат повече от 10% до 20% от търговския оборот, нищожна част от финансовите активи в света могат да се реинвестират без риск от санкции.

"Сигурни пристанища" вече няма никъде в света, а акад. Сергей Глазьев тежко се заблуждава, че пренасянето на парични авоари и финансови активи към "неутрални страни" ще ги опази. Финансовите институции на никоя "неутрална страна" не могат да заобиколят, а ползват контролираната от САЩ световна система за финансов обмен. Тихата битка на "финансовия фронт" без съмнение ще накара "новите големи" от Г-20 и най-вече самата Русия да осъзнаят технологичната си зависимост в съвременната финансова система. Те ще опитат да развият алтернативни свои мрежи за трансфер и управление на активи. Могат да го направят, но ще отнеме поне 10 години, ще струва няколко трилиона долара, а най-трудно е да се наложи независима от САЩ резервна система.

Валутата е най-малкият проблем, по-важна е мрежата от институции и надеждни инструменти за предпазване от риск. Но пък ако успеят, това ще е краят на финансовата хегемония в съвременния свят.

Ако алтернативна финансова система изобщо възникне (страните от Г-7 ще противодействат и политически, но най-вече икономически), първи и най-много ще пострадат не САЩ, а европейските финансови центрове. Нека да напомним четвъртата поука от конфронтацията на Запада и Русия: повечето мерки за защита от санкции са по-вредни от самите санкции. Спомнете си модела на Енвер Ходжа или "идеята Чучхе" - те върнаха потърпевшите нации векове назад, потопиха ги в нищета и мизерия.

#38 Henry Lamotte 29.04.2014 в 12:24:51

"Колкото и да се влоши икономическото състояние на Русия в резултат на сериозните санкции на Запада..." Янаки, друже, "сериозните санкции на Запада" включват и забрана върху излъчването на сигнала на "Евровицзия" за територията на РФ, така че Путин да си гризне топките, дето не може да гледа руската песен на конкурса...

#39 Rodrigo Diaz de Vivar 29.04.2014 в 12:40:47

Оня "Русия копае ресурси, но парите не ги печати и без приходите от тях е заникъде. Така че и заплахите да врътне кранчето са кух шантаж. Защо гледаш нещата винаги само от едната страна не разбирам?" Разбира се, абсолютно съм съгласен, така е, но ЕС също не печата пари, а генерира БВП, чрез производство, експорт и данъци. Без енергийни източници, производството в никакъв случай няма да бъде същото. Респективно приходите падат и хиперболично, настъпва криза и глад. При руснаците също. Не продават, пари няма. Но свикналите на лишения руснаци ще са по-издържливи на глад и студ от разглезената европа. Това исках да кажа. И ще стане лошо за целия ЕС, лошо и за Руската федерация. Което пък е добре за една друга световна сила. Които представяйки го, като оказване на помощ, ще доставят енергийни източници на двойна цена. Разделяй и печели.

#40 Henry Lamotte 29.04.2014 в 12:45:36

Абсолютно съгласен с Родриго. Единствен печеливш от истински икономически санкции от страна на ЕС срещу РФ е този, дето генерира "гущерите". Другите две страни ще са губещи. При това много сериозно.

#41 Оня Дето Го Трият 29.04.2014 в 13:08:01

Родриго "...Но свикналите на лишения руснаци ще са по-издържливи на глад и студ от разглезената европа...." Дойдохме си на думата! Ама за това ли била цялата работа бе, векове наред да свикваш на глад и лишения само за да може твоя цар да се прави на велик и да те топли мисълта "ах, как нашия ги прееба тия разглезените" Честно, Родриго, не те ли хваща срам от подобен мироглед? А и лично ти май имаш гражданство в една разглезена държава, а не в свикнала на глад и лишения, която възхваляваш, нали? Те затова украинците се обръщат на запад и не искат да са под руско влияние, щото не виждат гордост в това да си свикнал на глад и лишения. Точно оттам тръгва цялата работа. Тоя път уцели точно десетката!

#42 Borracho 29.04.2014 в 13:27:42

Родриго, разбира се че и ЕС печата пари. Само че го прави "под масата" и не го тръби на висок глас, щото всички знаят как германския народ изразява недоволството си Дали ЕС ще ги печата или ще ги вземе на заем от САЩ, които открито си печатат - резултата ще е един и същ за хората. В крайна сметка печалбата от лихвите е за едни и същи "хора".

#43 Xaoc 29.04.2014 в 13:29:13

Родриго, не прочете ли какво написах по-долу? Ресурсите ще са все по-маловажен фактор, а иновациите, технологиите и енергийната ефективност - все по-важен. Следователно Европа става все по-независима от Русия, а и от фактът, че Норвегия намира нови и нови залежи на природни ресурси, което полека променя енергийната карта на западна Европа. А Набуко? Тази газ също не идва от Русия. Не се поддавайте на манипулации, че видиш ли, ЕС не можел без Русия. Наистина ли си мислите, че Русия има повече природни ресурси, отколкото цяла Северна Америка+Европа? http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Natural_gas_production_world.PNG

#44 Rodrigo Diaz de Vivar 29.04.2014 в 13:35:37

Бъди уверен, че украинците няма да намерят ситост и охолен живот обръщайки се към ЕС. Мой приятел, холандец, веднъж ми каза особеното си мнение за ЕС и "периферните" страни членки, ако мога така да ги нарека. България и Румъния са едни от тях. Та, той казва следното: "Приятелю, знаеш ли защо канят магарето на сватбата? Не го канят да яде, да пие и да танцува, а го канят да носи багажа." Те сами трябва да решат проблемите си. С корупцията, с лошото управление и с каквото още се сетиш. Тогава ще излязат от дупката. Никой отвън няма да ги извади. Безплатно. Същото важи и за България, за съжаление. И не възхвалявам нищо, грешиш. Най-малко пък Русия. Единственото, което искам, е да мислим трезво, да не виждаме само носа си, а малко по далеч. Света е изтъкан от интереси и ако някой го отрича, значи е наивник.

#45 miki rurk 29.04.2014 в 13:39:26

Печатането на пари води единствено до инфлация - всеки го знае. Не случайно РФ праща печатници на долари в Чили и Мексико. Златото си остава най твърдата валута. Важно е и друго да не се забравя, колониите векове наред са си носили златото в Европа (Испания те са много зле хората на 2 дена 1 почиват, Англия, Франция - най много френски колонии, а за тях никой нищо не чува). САЩ ако си отворят резервите на горива РФ трябва да фалира, но защо да го правят като могат само да чакат.

#46 Rodrigo Diaz de Vivar 29.04.2014 в 13:41:26

Хаос ... в момента говорим за ситуацията в Украйна и икономическите санкции, с които плашат Русия. Да, светът върви напред и е хубаво че е така, но тук говорим за близките няколко месеца. И че по мое мнение, ЕС и САЩ ще пръднат на мъдите на другаря Путин със заплахите си в икономическата сфера. Докато ЕС се измъкне от зависимостта си, най-вероятно ще сме забравили за казуса "Украйна". Ще е приключил по един или друг начин.

#47 Оня Дето Го Трият 29.04.2014 в 13:51:27

Абе дали ще намерят украинците път към охолен живот е втори въпрос. И е тъпо да злорадстваш ако не го намерят. Ти разбрахме че си го намерил за себе си, като имаш гражданство там в Запада, който плюеш. Обаче да подкрепяш войнствена държава, на която единствената и печалба е това, че с цената на глад и лишения ще прецака ония разглезените е жалка позиция. И то ще го отгладува руския народ, а не Путин. Буди погнуса такава позиция, Родриго. Особено като си погледнеш двата паспорта, от които нито един не ти е руски

#48 dedo adji 29.04.2014 в 15:16:20

Украинците, дето гледали на запад към ЕС да погледнат малко към югозапад през Черното море и да видят какво ги очаква. И какво се радвате на сгромолясването на Русия или САЩ. Когато загива динозавър трупът му смазва дребните животинки наоколо.

#49 Оня Дето Го Трият 29.04.2014 в 16:07:17

Какво ги очаква бе, ревльо? ПОВЕЧЕТО хора по света биха продали майка си да имат стандарта на живот, който имаш ти в България и в омразния ти Европейски съюз! България може да е бедна, но е най-бедна сред 27-те най-богати! В Украина ще са повече от щастливи да ни догонят нас, вместо да имат стандарта на "свиканалите с глад и лишения" руснаци (по думите на Родриго) Дееба и промитите мозъци дееба

#50 Rodrigo Diaz de Vivar 29.04.2014 в 17:56:31

Оня, давай го по-леко с ебането. Не си спомням да съм те ругал па някакъв начин. Детинско е да ти го пиша, но много обичам после някой да си бърше сополите след като вербално прояви сексуален мерак към някоя част от тялото ми. Съжалявам украинците за наивността им, не злорадствам. И предположих, че си ме разбрал. Света не се само в черно и бяло. Това, което плюя, не е "запада", каквото и да влагаш в тази дума, а определени аспекти на политиката на определени страни. Имам право да го правя и никой не може да ми го отнеме. "Запада" не е черен, в степени на сивото е. И няма нищо лошо да коментирам по-тъмните му страни. Русия е казваш войнствена държава ... В колко войни е участвала Русия през последните 20 години? На територия на чужда държава. И по какви поводи. Следващият въпрос предполагам, че ти е ясен. От твоя страна ще има пак "Косово, Босна, Ирак са ебати тъпите примери". "на която единствената и печалба е това, че с цената на глад и лишения ще прецака ония разглезените е жалка позиция. И то ще го отгладува руския народ, а не Путин." Няма да се стигне въобще дотам, Оня. В момента хвърчат едни кьорфишеци, а хора като тебе лапат мухите и се радват колко строго се отнася света с лошата Русия. Играе се някакъв покер в момента, летят едни карти, единия играч блъфира, очаквайки на другия да не му издържат нервите. И аз намирам за смешно, ако някой мисли, че кибиците които зяпат играта ще спечелят. Това няма да се случи. Ще са спечелили пак двамата играещи. И банката разбира се, тя най вече. Единственото, което ще спечелят кибиците ще е някое дребно бакшишче от победилият. И то ще послужи на кибика да отиде с автобуса на работа, до завода собственост на победителя.

#51 deowin 29.04.2014 в 18:56:16

>руснаците били технологично примитивни защото видиш ли, по БВП на глава на населението били Всъщност не съм казвал такова нещо. Говорех за "гения на руснаците". А връзката между технологична напредналост и БВП/глава от населението я прочете/измисли ти, след което я опроверга. Сламените човеци много ги обичаш.

#52 Rodrigo Diaz de Vivar 29.04.2014 в 21:06:04

A! Я пак си прочети коментара. 26-ти и тези преди него. В контекста на всичко написано до него момент. Предполагам, че не си говорил за "гения" на руснаците в плуването по гръб. Ти него "гений" ли имаше предвид? И ... каква е връзката на която и да е гениалност с БВП на глава на населението? Още по-голяма глупост. Цитирам те: "Обясни къде е точно е геният на руснаците, при все, че независимо от необятните им природни ресурси (безпорен номер 1 от всички държави в света), по БВП на човек от населението са малко над Малайзия, Уругвай и Ботсуана."

Новините

Най-четените