Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо е толкова трудно да развиеш старт-ъп в България... и в Европа?

4 големи пречки пред технологичното развитие на Европа Снимка: Getty Images
4 големи пречки пред технологичното развитие на Европа

Наскоро присъствах на конгрес в Брюксел за изкуствен интелект, роботика и нови технологии, на който главната тема беше как се прави бизнес в Европа в този сектор. Темата заслужава да бъде дискутирана, защото само когато говорим за проблемите, тяхното решение става цел.

Истината е, че и в България, и в Европа като цяло не липсват идеи. Има динамични и иновативни хора с хъс за промяна, имаме и страхотни инженери.

Има обаче и липса на ред неща, което ограничава растежа на този бизнес и го праща на светлинни години от Америка или Китай например. Ето защо:

1. Европа е фрагментирана.

По два начина. Първият е свързан с изключителен дисбаланс на подпомагане и средства за развиване на нови технологии не само между държавите, но и между Eвропейските градовете. Донякъде това е нормално, след като целим да направим така наречените Tech Hubs, но за жалост много потенциални места (като София например) не полужават достатъчно поле за изява и остават много назад.

Следващият тип фрагментация е свързан с това, че ние (ЕС) сме един все още доста разделен съюз. В днешно време много от новите компании са дигитални и не се свеждат до географски граници, а същото до голяма степен важи и за клиентите им.

Да, но ако имаш стартиращ бизнес в Италия, България и Португалия, например, ще трябва да се сблъскаш с три администрации едновременно. Да потънеш в бюрокрация и да попълваш едни и същи изисквания по три различни начина, колкото да загубиш време, пари и желание да се разширяваш в Европа. Дали е едно и също за един старт-ъп да се развие в София, Берлин или Барселона? Не, не е. Ето и другите причини защо.

2. Липсва ни екосистема.

Няма как да развиеш успешен стартиращ бизнес (един път излязъл вече от инкубатора), ако я няма правилната екосистема около теб. Всичко, което те заобикаля, афектира върху бизнес идеята ти. За да направиш успешно начинание, имаш нужда от основи, а те се градят от самата държава и нейните граждани.

Ако например бизнесът ти е свързан със смарт електрически велосипеди, ще имаш нужда от добра инфраструктура, добри финансови и правни консултанти, държавна подкрепа за намаляването на колите в града, добър процент активно физически население, което и да е загрижено за природата, както и силни инвеститори.

Всички тези елементи са пряко свързани и имат нужда от по-интензивна комуникация и сътрудничество, за да подпомагат взаимоизграждането си. Успешният бизнес е този, който се развива в подходящата за него екосистема.

3. Инвеститорите са малко на брой, на капитал и не рискуват.

Като цяло в Европа рисковите решения са избягвани, инвеститорите имат доста по-консервативни стратегии и капиталът, които инвестират е по-малък в сравнение с това, което се случва в Силициевата долина например. Там първият въпрос, който ти задават, е "Колко пари искаш?", а след това идва "За какво?". В Европа старт-ъпите трябва да правят безкрайни презентации, да минат през какви ли не условия и уговорки, за да получат дори минимална финансова подкрепа.

4. Нямаме тех-рок звезда.

Ние нямаме Елън Мъск, няма някой, който да мотивира младото поколение и с личния си пример да предизвика създаването на цяло движение от надъхани предприемачи, които, на свой ред, да искат да приличат по иновативност и успеваемост на този човек. Най-близкото, за което се сещам, е Даниел Ек, създателят на Spotify. И пак... колко хора знаят, че Spotify е "made in Europe"?

Би било чудесно, ако новите технологии и техните апликации, които са част от нашето ежедневие, идват от Европа и така да създадем единен динамичен пазар, отговарящ на собствените ни нужди. Сравняването с другите пазари и тяхното копиране обаче няма как да ни доведе до успех, тъй като има прекалено много демографски, мащабни и културни различия.

И така - пряк път към успеха няма, трябва ни добро обучение, здрава екосистема, много работа и сплoтен труд. Осъзнавайки слабите си места, можем да работим по тях, за да намалим по-бързо и ефективно разстоянието, с което изоставаме в развитието си като модерна и иновативна точка от света.

 

*Авторът Мария Кирова работи като консултант в областта на телекомуникациите и новите технологии.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените