Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Amazon срещу ментетата: Унищожаване на милиони продукти, триене на милиарди обяви

Компанията се бори с онлайн измамниците, които ѝ носят много проблеми Снимка: Getty Images
Компанията се бори с онлайн измамниците, които ѝ носят много проблеми

През последните години американският технологичен гигант Amazon се издигна до една от водещите корпорации в глобален мащаб и изобщо една от най-влиятелните икономически сили в света. От скромна онлайн книжарница, империята на Джеф Безос в момента стои като най-голямото пространство за онлайн търговия и безспорен лидер, задаващ тенденциите в този сектор.

И все пак многото успехи водят до много проблеми. Покрай прогреса на Amazon се появяват опортюнисти, които се възползват от платформата, за да извличат ползи за себе си по нечестен път.

Така съвсем наскоро бе публикуван годишният Доклад за защита на брандовете, според който за 2020 г. компанията е унищожила 2 милиона фалшиви продукти, съхранявани и доставяни през складовете на Amazon, но продавани от трети страни.

Така изглеждат складовете на Amazon, които служат за съхранение и логистика на всички стоки Снимка: Getty Images
Така изглеждат складовете на Amazon, които служат за съхранение и логистика на всички стоки

Нещо повече, от сървърите на компанията са свалени над 10 милиарда "лоши" обяви, свързани с фалшиви продукти.

Всичко това се е случило в условията на глобалната COVID-19 епидемия и свързаните с нея карантини, които през последната година стимулираха онлайн търговията.

"По време на пандемията регистрирахме огромен ръст на опитите за измама и фалшификации от страна на нечестни играчи", коментира в своя блог вицепрезидентът на Amazon Дармеш Мехта.

Въпросните "нечестни играчи" създават неприятности не само на своите жертви, но и на самата компания, тъй като все повече страни търсят правна отговорност от нея по случаи на измами с продукти.

Така през 2019 г. в САЩ са спечелени няколко дела, свързани с дефектни стоки. При тях финалното становище на съда признава отговорността на Amazon по отношение на продажбите през платформата, складирането, доставката и извършването на плащането, но компанията няма как да бъде обвинявана за проблеми със стоки, върху които няма права за собственост.

В случая става въпрос за т.нар. услуга "Fulfilled by Amazon", която дава възможност на различни търговци да продават свои стоки през сайта на компанията като използват нейните възможности за доставка и складиране. Така хиляди хора могат да извършват търговска дейност съвсем свободно, но в същото време се отварят вратите и за всякакви измамници, които предлагат ментета.

Тазгодишният доклад е публикуван именно с цел да бъдат успокоени както честните търговци, така и самите производители, чиито продукти биват фалшифицирани.

Според данните на Amazon по-малко от 0,01% от всички стоки са регистрирали оплаквания от потребители в този смисъл, но тази статистика трудно може да бъде точна, тъй като много хора в крайна сметка изобщо не разбират дали са получили нещо оригинално или не и не публикуват оплакване. Така е трудно изобщо да се определи и какъв е общият брой на ментетата или измамниците.

Явно обаче се работи сериозно за решаване на тези проблеми, които уронват имиджа и доверието в компанията и могат сериозно да навредят на нейния бизнес модел в дългосрочен план.

По тази линия Amazon твърди, че в рамките на 2020 г. са инвестирани над 700 милиона долара и са наети повече от 10 000 души с цел "защита на магазина от измами и злоупотреби".

"Това е една ескалираща битка с престъпници, които се опитват да продават фалшификати и единственият начин за тяхното възпиране е като започнем да им търсим съдебна отговорност. През 2020 г. ние установихме ново звено за борба с тези престъпления, което ще отговаря за връзката с правоприлагащите органи и ще извършва независими и съвместни разследвания с други засегнати брандове", се пише в доклада.

Налице вече са и значително по-строга система за верифициране на нови профили, които в повечето случаи се оказват ненадеждни. Така за миналата година са блокирани над 6 милиона акаунти преди изобщо да могат да публикуват някаква обява.

Проблемът с фалшивите стоки обаче не е единственият.

От няколко години насам в сайта съществува т. нар. практика на "bait-and-switch" ревюта, според която измамниците успяват да излъжат системата да показва високи рейтинги от други продукти към някой точно определен, който по този начин се изкачва в резултатите от търсенията.

Така, ако не внимавате, много лесно бихте могли да попаднете примерно на Wi-Fi рутер с 5-звездна средна оценка, която обаче е изградена от хиляди стари коментари за съвсем други стоки, без никаква връзка с търсеното устройство.

Усилия в тази насока също не липсват, но от Amazon все още твърде далеч от очакваните резултати за един световен технологичен лидер.

 

Най-четените